2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روش خشک کردن توت سفید در خانه با فر و بدون فر

روش خشک کردن توت سفید در خانه با فر و بدون فر

طرز تهیه توت خشک خانگی به سه روش مختلف در این مطلب توضیح داده شده است.

دوات آنلاین -درباره خواص توت خشک زیاد صحبت شده و همه ما آن را می دانیم اما چطور می توانیم توت سفید را خودمان در خانه خشک کرنیم؟ آیا حتما باید فر داشته باشیم؟ روش آفتابی چگونه است؟

 

خشک کردن توت سفید با فر

اسنپ مارکت نوشته: استفاده از فر برای خشک کردن توت‌های سفید یکی از بهترین روش‌ها است. در این روش ابتدا فر را روشن کرده و روی دمای ۷۰ الی ۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. از طرف دیگر بهتر است توت‌ها را برای ۱۰ دقیقه داخل آبلیمو قرار داده و داخل آبکش بریزید. حال توت‌ها را بر روی یک حوله گذاشته و آن‌ها را خشک کنید. این کار از سیاه شدن توت‌ها در طی این فرآیند جلوگیری می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: آبنبات میوه ای خانگی را چطور درست کنیم

 

با گرم شدن فر، می‌توانید توت‌ها را داخل سینی فر به صورت یکدست قرار دهید. بعد از مدتی توت‌ها رطوبت خود را از دست می‌دهند و خشک می‌شوند. در این حالت آنها را جمع کرده و داخل یک ظرف سرباز بریزید. تا برای ۴ الی ۵ روز در معرض هوای آزاد قرار گیرند. این کار کمک می‌کند تا رطوبت باقی مانده در توت‌ها خارج شود.

توت خشک را چطور در فر خشک کنیم

توت سفید را با ماکروویو خشک کنید

استفاده از مایکروویو یکی از سریع ترین روش‌ها برای کاهش رطوبت و خشک کردن توت‌ها به حساب می‌آید. در این روش توت‌های سفید را روی سینی ماکروویو یا داخل دیس بریزید. البته مقدار و نحوه قرارگیری توت‌ها باید به گونه ای باشد، که توت‌ها روی هم انباشته نشوند.

 

در همین زمینه: طرز تهیه چیپس موز خانگی

 

معمولاً فرآیند خشک کردن توت‌های سفید در ماکروویو حدود ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد. البته در طول این مدت باید به ماکروویو سر بزنید و توت‌ها را جا به جا کنید تا فرآیند خشک شدن آن‌ها به خوبی انجام شود. البته در این روش برق زیادی مصرف خواهد شد. در نتیجه این کار را در ساعات اوج مصرف برق انجام ندهید.

روش خشک کردن توت در خانه با استفاده از آفتاب

توت خشک خانگی با آفتاب

ممکن است شما در خانه خود فر نداشته باشید، یا آنکه به هر دلیلی خواهان خشک کردن به شیوه طبیعی هستید. در چنین حالتی خشک کردن در هوای باز و قرار دادن توت‌ها در مقابل نور خورشید پیشنهاد می‌شود.

 

برای این کار شما نیاز به هوایی صاف و بدون باد دارید. البته میزان رطوبت هوا نیز در این روش اهمیت دارد. بهتر است میزان رطوبت هوا کمتر از ۶۰ درصد باشد. چرا که در صورت بیشتر بودن رطوبت، فرآیند خشک کردن توت‌ها طولانی می‌شود. این طولانی شدن ریسک عواملی مانند نشستن گرد و خاک بر روی توت‌ها، حمله کردن حشرات و پرندگان به توت‌ها و سایر موارد مشابه را افزایش می‌دهد.

 

حتما بخوانید: طرز تهیه چیپس سرکه ای، کچاپ و پیاز و جعفری

 

در صورت مطمئن شدن از مساعد بودن آب و هوا، می‌توانید پارچه ای نخی را بر روی زمین پهن کنید. پارچه باید کاملاً تمیز و خشک بوده و محلی که پهن می‌شود کاملاً آفتاب گیر باشد. برای اینکه پارچه مستقیماً روی زمین قرار نگیرد، می‌توانید آن را بر روی سینی یا حصیر قرار دهید.

 

توت‌های سفید را بر روی پارچه پهن شده به صورت یکدست بریزید. به صورت یکه توت‌ها بر روی تجمع نکنند و در معرض نور خورشید و هوای آزاد قرار بگیرند. بعد از حدود ۲ الی ۴ روز توت‌های سفید به حالت نیمه خشک در می‌آیند. در این حالت می‌توانید آن‌ها را به محل دارای سایه منتقل کنید.

 

در ادامه توت‌های نیمه خشک را در معرض هوای آزاد و باد پنکه قرار دهید. پس از مدتی رطوبت باقی مانده توت‌ها از بین رفته و کاملا خشک می‌شوند. توجه داشته باشید چون طول این فرآیند طولانی است، ممکن است توت‌ها کمی سیاه شوند. از این رو بهتر است در ابتدای شروع کار کمی آبلیمو به توت‌های سفید تازه بزنید تا از سیاه شدن آنها جلوگیری شود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.