2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
سرپرست تیم نویسندگان سریال از یادها رفته ؛چه اتفاقی برای مهربانو می‌افتد؟

سرپرست تیم نویسندگان سریال از یادها رفته ؛چه اتفاقی برای مهربانو می‌افتد؟

این داستان، داستان سبک زندگی است.

دوات آنلاین-سریال از یادها رفته کم کم به اوج خودش می‌رسد و همه منتظر هستند ببینند چه اتفاقاتی برای مهربانو می‌افتد. عباس نعمتی ، سرپرست نویسندگان سریال از یادها رفته در خلال گفت‌وگوی زیر توضیح می‌دهد شخصیت مهربانو از چه نقطه‌ای به چه سمتی تغییر می‌کند. او همچنین درباره نحوه نگارش فیلمنامه این سریال هم توضیحات مفصلی داده است:

 

  • ایده اولیه  سریال از یادها رفته از شما بود؟

بین 4 تا5 سال پیش با دو نویسنده دیگر سریال، حامد افضلی و خانم رویا خسرونجدی و همچنین اکبر تحویلیان، تهیه کننده تصمیم گرفتیم درامی عاشقانه را در بستر تاریخ کار کنیم. قصه ابتدایی درباره دختری بود که با خانی شهرستانی ازدواج می کرد و وارد روستا و طایفه خان می شد و با شناخت فرهنگ ها، سنت ها و آداب و رسوم غنی ایرانی متحول می شد و به سنت های خود باز می گشت و با حکمت حجاب، حریم، حیا، قناعت و ساده زیستی آشنا می شد. فیلم نامه بر این اساس در 50 قسمت نوشته شد. کار به مرحله تولید رسید و آقای «بهرام بهرامیان» که از کاربلدهای کارگردانی در ایران است به مجموعه اضافه شد. بدیهی است کارگردان صاحب سبک که به کار اضافه شود لحن و رنگ  خودش را هم می خواهد. لذا بر مبنای نگاه او از نو فیلم نامه بازنویسی شد. بعد از آن که بازیگران اضافه شدند بر اساس ویژگی تک تک بازیگران با مشورت و نظر کارگردان مجدداً بازنویسی برای نزدیک شدن به نقش ها انجام شد و کار کلید خورد.

 

  • برای نگارش سریال تاریخی چه سختی‌هایی کشیدید؟

از ابتدا می دانستیم کار سختی را در پیش رو داریم ولی تصورمان این حجم سختی نبود. سختی کار به علاوه دقت و حساسیت تیم تولید در نورپردازی و جنس رنگ و نور، جزئیات در پردازش صحنه، میزانسن های پیچیده و... باعث شد فیلم برداری 50 قسمت از سریال حداقل دو سال و نیم طول بکشد. بنابراین داستان به دو فاز یک و دو تقسیم شد و با تصمیم سازمان قرار شد سریال در 26قسمت تولید شود. حالا در وسط کار باید مجدداً فیلم نامه نوشته و به نقطه های تحول کاراکترها و داستان ها طوری پرداخته می شد که در 26 قسمت این داستان به ثمر برسد. الان حدود 10 ماه است شبانه روز همه اعضای گروه همچنان درگیر مراحل پس از تولید هستند.

 

  •  شما سرپرست دو نویسنده دیگر بودید؛ شرایط کاری چگونه بود و آیا به لحاظ فکری هم سو بودید؟

 ما در کار با هم بحث و یکدیگر را قانع می کردیم. طراحی داستان، سیناپس، سکانس بندی و دیالوگ نویسی را با هم انجام دادیم. این شیوه نگارش سخت بود. اکنون با دیگر دوستان نویسنده در صداگذاری و تدوین در حال اصلاح دیالوگ ها هستیم و متن نوشتن برای ما همچنان ادامه دارد. یعنی اگر هنگام تدوین دیالوگی از قلم افتاده باشد در صداگذاری اصلاح می کنیم. فیلم نامه در تمام دنیا در بازنویسی خوب درمی آید نه هنگام نوشتن.

 

  • سریال مناسب پخش در ماه مبارک رمضان است؟

 این داستان، داستان سبک زندگی است. دختری از سبک زندگی متجدد و فرنگی مآب کنده می شود و به دامان فرهنگ اسلامی و دینی خود باز می گردد. موضوع داستان بازگشت به خویشتن است.

 

  • برای نگارش فیلم نامه به چه منابع تاریخی رجوع کردید؟

اعضای تیم نویسندگان خودشان را با این پرسش مواجه کردند که چسب بین مردم ایران چیست که آن ها را در کنار هم قرار داده است و یک واحد منسجم و یکپارچه به نام ایران را ایجاد کرده؛ آیا آن چسب، زبان فارسی است؟ در حالی که می بینیم زبان های دیگری مثل ترکی، کردی، عربی و... هم هست. آیا آن چسب نژاد خاصی است؟ باز می بینیم این نیست؛ تنها چسبی که مردم ایران را در کنار هم قرار داده، دین است. مردم ما  در محرم و صفر و ماه رمضان و نوروز، تعامل گرمی با هم دارند و جامعه هویت و انرژی می گیرد. کسی به چسبی که مردم ایران  را به هم چسبانده، نمی تواند حمله و ادعا کند که ایران را دوست دارد. این مفهوم لایه زیرینی بود که می خواستیم نشان دهیم.

 

  •  درباره تحقیقات تان هم به ما بگویید.

 حامد افضلی، رویا خسرونجدی و بنده مطالعات مختلفی در خصوص آن دوره انجام دادیم. از آقای دکتر جوادی یگانه که تاریخ اجتماعی ایران درس می دهد دعوت کردیم و به عنوان مشاور و یار در کنارمان بود و از بزرگان دیگری هم سود جستیم که نام بردن از همه شان برای خوانندگان ملال آور است.

 

  • سریال شما در رقابت با دیگر سریال های این ماه، چقدر مخاطب دارد؟

 چیزی که من می بینم و از مردم می شنوم این است که در مجموع سریال های امسال ماه رمضان نسبت به سریال های سال گذشته جلوتر و از سطح کیفی بالاتری برخوردار است. هر سه سریال خدا را شکر کف استانداردی دارند و ذائقه های مختلف را هدف گرفته اند. این  که هر سه سریال استاندارد دارند نشان می دهد در دوره جدید مدیریت سازمان و حضور آقایان علی عسکری و میرباقری و کرمی، بخش نمایشی تاکنون هرسال در حال ارتقا بوده است. فقط کاش یک طنز هم در سال های بعد به‌ این مجموعه اضافه شود که رنگ آمیزی، کامل شود.

امسال شبکه ها با دست پر آمده و تلاش کرده اند بهترین تیم ها را برای ماه مبارک رمضان راهی میدان کنند؛ سعید نعمت ا... یک نویسنده صاحب سبک و محمدرضا شفیعی یک تهیه کننده با کارنامه ای پربار است،  آهنج، آسمان من را ساخته و علی نصیریان بازیگر خوبی است، برادران محمودی از جمله بهترین تیم هایی هستند که برای شبکه دو سریال می سازند و بهرام بهرامیان کارگردان خلاق و صاحب سبک و اکبر تحویلیان از بهترین و با تجربه ترین تهیه کنندگان است و کلی بازیگر مثل حسین یاری، سیما تیرانداز و بیتا فرهی در سریال های امسال حضور دارند.

 

  • از این که سریال تان در ماه مبارک رمضان روانه آنتن می شود چه حسی دارید؟

 حس خوبی دارم که سه سریال در کنار هم دیده می شوند. هر چه آن دو سریال دیگر گرم تر شوند و بیننده بیشتری پیدا کنند به نفع سریال ماست چون حس کلی مخاطب مثبت است و با حال خوب پای سریال ما می نشیند.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.