2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
رشته پلو و آش ابودردا غذاهای اصلی چهارشنبه سوری

رشته پلو و آش ابودردا غذاهای اصلی چهارشنبه سوری

آش ابودردا که در واقع همان آش رشته‌است یکی از غذاهای اصلی این مراسم است،کسانی که نیت و نذری دارند معمولا این آش را درست می‌کنند. غذاهای دیگری که برای شما استفاده می‌شود رشته‌پلو، عدس‌پلو، ماش‌پلو و زرشک پلو‌است.

دوات آنلاین-شاید خیلی از افراد جامعه از مراسم چهارشنبه سوری فقط آتش بازی را بدانند اما این مراسم پر از شادی آیین‌های خاص و خوراکی‌هایی دارد که این شب را دلچسب‌تر می‌کند.

 

اگر می‌خواهید بدانید برای چهارشنبه‌سوری چه غذایی باید درست کنید مطلب زیر را بخوانید.

 

آش ابودردا که در واقع همان آش رشته‌است یکی از غذاهای اصلی این مراسم است،کسانی که نیت و نذری دارند معمولا این آش را درست می‌کنند. غذاهای دیگری که برای شما استفاده می‌شود رشته‌پلو، عدس‌پلو، ماش‌پلو و زرشک پلو‌است.

 

البته رشته‌پلو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر هم غذاهای دیگر درست شود رشته پلو قطعا فراموش نمی‌شود. پختن رشته‌پلو با این اعتقاد که رشته‌کار و مشکلات در سال آینده به دستمان باشد، ضروری است.

همچنین در این شب «آجیل هفت مغز» با نام آجیل چهارشنبه‌سوری را ه خریداری می‌کنند و هنگام پاک کردن آجیل، قصه معروف خارکن را نقل و به نیت برآورده شدن حاجاتشان میان مردم پخش می‌کردند، اما امروزه آجیل چهارشنبه‌سوری جنبه نذری بودنش را از دست داده و از تنقلات شب چهارشنبه‌سوری به شمار می‌رود‌.

 

این آجیل از نوع شیرین و دارای گردو، کشمش، توت خشک و مقداری پسته، فندق، بادام و انواعی از برگه ها، مویز، باسلق و انواعی شکلات و تافی است که البته این آجیل در شهرهای مختلف ایران اجزای دیگری نیز دارد .

 

البته در برخی از شهرها از تنقلات دیگر مانند انجیر، خرما، سنجد، نخودچی، آب نبات، تخمه بدون نمک، برنجک (برنج بوداده)، برگه هلو، زردآلو و گندم برشته هم استفاده می‌شود.

علت اینکه در آجیل چهارشنبه سوری نمک استفاده نمی‌شود و از آجیل شیرین بیشتر استفاده می‌شود این است که شوربختی از زندگی‌ها دور شود و شیرینی جای آن را بگیرد.

 

اگر تصمیم به پخت رشته‌پلو داشتید توجه کنید که خورش آن قیمه‌ است. رشته‌ پلویی در مغازه‌ها موجود است اما رشته‌ای که نازک و یک دست باشد و برشته شده‌باشد برای رشته‌پلو مناسب است.

 

توجه داشته‌باشید رشته را به موقع به غذا اضافه‌کنید. یک تا دو دقیقه مانده به زمان آبکش برنج رشته را به برنج اضافه کنید رشته نباید خیلی بجوشد چون باعث خمیر شدن غذای شما می‌شود. همینکه کمی در آب گرم قرار بگیرد و خیس بخورد برای آبکش کردن آماده‌است.

بجز قیمه می‌توانید از ته‌چین خود رشته پلو هم به عنوان خورش آن استفاده‌کنید. به جای ته‌دیگ نان کف قابلمه را با پیاز و سیب‌مینی و بادنجان بپوشانید و اجازه‌دهید ضمن دم‌کشیدن در روغن کف قابلمه سرخ هم بشود بعد از آن به عنوان خورش استفاده کنید.

 

پایکوبی در چهارشنبه‌سوری یک سنت دیرینه‌است علاوه بر پایکوبی ،مراسم‌هایی چون قصه‌خوانی و مشاعره‌نیز از دیگر سرگرمی‌های این جشن ملی است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.