2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
وام ازدواج برای سال 98 همان 15 میلیون تومان

وام ازدواج برای سال 98 همان 15 میلیون تومان

به طور قطع اتفاقات اقتصادی جامعه و افزایش تورم، این انتظار را از نهادهای حمایتگر و دولت به وجود می آورد که حمایت ها از ازدواج جوانان افزایش یابد.

دوات آنلاین-فرض کنید می خواهید به زودی مراسم عروسی و دامادی تان را برگزار کنید. احتمالا مقداری پول پس انداز کرده اید که می خواهید برای برنامه های مراسم تان هزینه کنید. اما به یک باره اوضاع اقتصادی کشور تکان می خورد و ارز و دلار باعث می شود قیمت برخی کالاهای اساسی و مورد نیاز چند برابر شود. بنابراین برنامه ریزی های شما برای مراسم ازدواج تا حدودی دچار مشکل می شود مگر این که پول بیشتری داشته باشید و به مشکل نخورید.

 

به طور قطع اتفاقات اقتصادی جامعه و افزایش تورم، این انتظار را از نهادهای حمایتگر و دولت به وجود می آورد که حمایت ها  از ازدواج جوانان افزایش یابد. در عین حال گفته می شود مبلغ وام ازدواج برای سال 98 نسبت به 97 هیچ افزایشی نداشته و همان 15 میلیون تومان پیش بینی شده است.  به همین دلیل برخی مسئولان و فعالان سازمان‌های مردم نهاد به فکر افتاده اند قبل از آن که دیر شود و بودجه 98 بسته شود پیشنهادهایشان را برای حل مشکلات جوانان مطرح کنند.

 

ضرورت افزایش 10 میلیونی

معاون فرهنگی و جوانان استان آذربایجان شرقی در این خصوص اظهار کرد: بسیاری از ازدواج‌ها به دلیل این که خانواده دختر امکان تامین حداقل جهیزیه را ندارد سر نمی‌گیرد. در این شرایط برای مثال چون دختر در جریان شرایط زندگی خانواده‌اش قرار دارد به دلایل دیگری با ازدواج مخالفت می‌کند، این درحالی است که بدون توجه به مشکلات اقتصادی جوانان  مدام به دنبال پیدا کردن دلایل کاهش آمار ازدواج در کشور هستیم. امیر تقی زاده به ایسنا گفت: هم اکنون تامین حداقل نیازهای شروع زندگی مشترک بدون محاسبه هزینه مسکن به بیش از ۵۰ میلیون تومان می‌رسد. بنابراین  به نظر می رسد این وام حداقل باید ۲۵ میلیون تومان برای هر زوج افزایش یابد.

 

در این بین نه تنها رقم پایین وام ازدواج دردی را از جوانان دوا نمی کند بلکه حتی امیدی به اجرای صحیح قانون تسهیل ازدواج جوانان هم نیست. قانونی 13 ماده ای که از سال 94 تاکنون در زندگی و آینده جوانان بی تاثیر بوده است. به گفته سیده فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، عملکرد دولت های پیشین و اختلال در روند اجرایی قانون تسهیل ازدواج جوانان عامل عمده اجرایی نشدن این قانون است.  به هر صورت شاید اگر امیدی به اجرای کامل قانون تسهیل ازدواج جوانان وجود داشت می شد امیدوار بود که بخشی از هزینه های ابتدای زندگی مشترک برای جوانان تامین شود اما حتی نمایندگان مجلس که می دانند این قانون کارایی لازم را ندارد باز هم تدبیری برای افزایش رقم وام ازدواج جوانان نمی اندیشند.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.