2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
8 کلید طلاییِ انتخاب همسر ایده‌آل و داشتن ازدواجی موفق

8 کلید طلاییِ انتخاب همسر ایده‌آل و داشتن ازدواجی موفق

هرگاه انسان احساس كند كه می‌تواند بار زندگی مستقلی را به دوش بکشد، آنگاه می‌تواند درباره آینده خود وزندگی زناشویی‌اش به‌درستی تصمیم بگیرد؛ یعنی، این‌كه فرد به مرحله مسئولیت‌پذیری در زندگی جدید و تشکیل کانون خانوادگی مستقل می‌رسد.

دوات آنلاین-بحث ازدواج و داشتن رابطه‌ای موفق وزندگی زناشوییِ پایدار مقوله‌ای بسیار پیچیده و گسترده است که نیاز به بررسی دقیق و کارشناسانه دارد.

 

شما می‌خواهید با فردی ازدواج كنید كه ازنظر خودتان مقبول است و البته این امر بسیار پسندیده است.

 

اما در پاسخ به پرسش شما باید بگویم: «بحث انتخاب همسر همواره یکی از مباحث اساسی در روان‌شناسی زناشویی و مشاوره پیش از ازدواج است و این مقوله توجه بسیاری از روان‌شناسان، مشاوران خانواده و ازدواج را به خود معطوف كرده است.

 

به‌زعم من نیز، ازدواج تولد دوباره آدمی است.

 

به عبارت بهتر، انسان بار اول از مادر متولد می‌شود و مراحل نوزادی، کودکی، نوجوانی‌ و جوانی را سپری می‌كند.

 

آنگاه به مرحله‌ای می‌رسد که احساس می‌کند برای برقراری ارتباط عاطفی‌ و احساسی نیاز به فردی از جنس مخالف دارد؛ خلائی كه اگر به‌درستی پر شود، بی‌شك زندگی‌اش را سرشار از موفقیت و شادکامی خواهد كرد.

 

در ادامه با اصول انتخاب همسر و زندگی مشترک موفق آشنا شوید:

 

1- صداقت و روراست بودن در بیان و رفتار

رعایت این نكته بسیار مهم بوده و به‌زعم من، تضمین‌كننده زندگی‌ شاد و رضایت‌بخش برای دو طرف است؛ بنابراین از همان ابتدای آشنایی، افراد باید صداقت، یکرنگی و روراستی را در تمام مراحل زندگی رعایت كنند.

 

2- رسیدن به مرحله آمادگی روحی، روانی و بلوغ فکری و عاطفی یا پختگی

در دامنه سنی خاصی، فرد از لحاظ روانی و عاطفی به بلوغ می‌رسد؛ اما تنها گذر موفقیت‌آمیز از این مرحله است كه كمك می‌كند شخصیت اصلی و واقعی او شكل بگیرد.

 

3- آمادگی پذیرش مسئولیت‌ زندگی جدید

هرگاه انسان احساس كند كه می‌تواند بار زندگی مستقلی را به دوش بکشد، آنگاه می‌تواند درباره آینده خود وزندگی زناشویی‌اش به‌درستی تصمیم بگیرد؛ یعنی، این‌كه فرد به مرحله مسئولیت‌پذیری در زندگی جدید و تشکیل کانون خانوادگی مستقل می‌رسد.

 

4- مثبت‌اندیشی و آینده‌نگری

به‌یاد داشته باشید که عشق نیرویی مثبت است! بدین معنا که در فضایی مثبت رشد می‌کند؛ اما در فضای منفی پژمرده خواهد شد.

 

به همین دلیل، باکسی ازدواج کنید که نگرشی مثبت به زندگی دارد.

 

برای فهم این نكته كافی است كه اندک زمانی را با شخص مقابل بگذرانید تا دریابید كه آیا او فردی مثبت اندیش و آینده‌نگر است یا خیر!

 

5- کم‌توقع بودن

در آغاز زندگی مشترک و از همه مهم‌تر انتخاب همسر ایده‌آل نباید چندان پرتوقع بود! به عبارت ساده‌تر، از چشم‌وهم‌چشمی‌های ویران‌کننده دوری‌کنید؛ بیماری‌ای که متأسفانه گریبان گیر ازدواج‌های کنونی شده است.

 

شما می‌توانید با توقع کم، اما معقولانه و منطقی به انتخاب دست بزنید و از همین ابتدا، برای آینده و فردای زندگی خویش و همسرتان برنامه‌ریزی كنید تا بتوانید به اهداف موردنظرتان دست‌یابید.

 

6- داشتن تعهد اخلاقی در برابر فرد مقابل

به این معنی كه شما و همسر آینده‌تان برای بدل شدن به همسری ایده‌آل و مناسب تعهد می‌كنید تا در حد توان خویش بیاموزد.

 

بی‌شك شما و همسر آینده‌تان برای رشد شخصی خویش و عمل به تعهدات اخلاقی، اهدافی را برای خود در نظر گرفته‌اید و درگذر زمان، هریك از شما شاهد پیدایش این تغییرات در رفتار فرد مقابل خواهید بود.

 

7- رسیدن به خودباوری کامل و داشتن اعتمادبه‌نفس بالا

در انتخاب همسر، گاه اشتباهی بزرگ رخ می‌دهد؛ یعنی، بیشتر افراد به این نكته توجه می‌كنند که فرد مقابل چقدر «مرا» دوست دارد و چگونه رفتاری با من می‌كند؛ به‌جای آن‌که دقت کنند او با خودش چه رفتاری دارد!

 

بی‌شک کسی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارد، برای رسیدن به احساس «خوب‌بودن» عشق می‌وزد؛ اما شخصی با اعتمادبه‌نفس بالا عشق می‌ورزد چون درباره خود احساس خوبی دارد.

 

درنتیجه، هراندازه اعتمادبه‌نفس همسر آینده‌تان بالاتر باشد، رابطه‌تان با وی قوی‌تر خواهد بود.

 

8- داشتن تفکر باز ازنظر روحی و احساسی برای برقراری ارتباطی موفق

«باز‌بودن روحی و احساسی» یعنی همسر آینده شما دارای احساسات است؛ درعین‌حال، از كیفیت احساسی خود مطلع است و می‌خواهد آن احساسات و عواطف را با شما درمیان بگذارد؛ همچنین می‌داند كه چگونه باید آن احساسات را برای شما بازگو کند؛ اما چنانچه همسرتان نتواند احساسات درونی خویش را بیان کرده و آن‌ها را با شما درمیان بگذارد، فاقد آمادگی لازم برای برقراری رابطه‌ای صمیمی‌تر است!

 

اگر می‌خواهید در انتخاب همسر آینده خود موفق باشید و گزینش شما روندی ایده‌آل و مناسب داشته باشد، حتماً به نكات گفته‌شده توجه کنید؛ زیرا این امر ضامن داشتن زندگی زناشویی موفق و دل‌نشین و همراهی با همسری ایده‌آل است!

 

توصیه پایانی

برای رسیدن به ازدواجی موفق، اولین گام، انتخابی درست و ایده‌آل است؛ بنابراین در گزینش خود عجول نباشید.

 

به‌تمامی داشته‌ها و حتی خواسته‌هایتان از فرد مقابلتان خوب بیندیشید؛ زیرا زندگی مشترک به معنای رسیدن به آمال و آرزوهاست. پس خوب دقت کنید و با تصور نکنید که یك نگاه و سلام، فرد ایده‌آل و آرمانی خویش را یافته‌اید! نه! ‌این‌گونه تصور اشتباه است.

 

در وهله دوم، هریك از شما جوانان عزیز باید در پی فردی باشید که ازلحاظ شخصیت، منش، خلق‌وخو و طرز تفکر ‌خوب و مثبت باشد؛ نه این‌که در پی شخصی باشید که از محبوبیت برخوردار است!

 

بی‌شك در این راه، توجه به عوامل برشمرده کمک شایانی به شما می‌كند و می‌توانید با دیدی روشن و منطقی دست به انتخاب بزنید. به امید آن‌که تمام ازدواج‌های ایران‌زمین همراه با عشق، مهربانی و ماندگاری باشد.

 

منبع: زندگی آنلاین/ محمدرضا دژکام

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.