2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
راه‌های عملی برای تقویت حافظه

راه‌های عملی برای تقویت حافظه

حل جدول کلمات متقاطع، شیوه فوق‌العاده و سرگرم کننده‌ای برای فعال نگه داشتن ارتباطات درون مغز است.

دوات آنلاین-شما هم فکر می کنید اخیرا کم حافظه شده‌اید؟ در این گرفتاری و پرمشغلگی کم حافظه شدن چندان هم عجیب نیست اما زندگی آنلاین 14 راهکار عملی را معرفی کرده است که به تقویت حافظه کمک می کند:

 

1- بازی‌های تک‌نفره انجام دهید: خودتان را هدف قرار دهید برای مثال در سی ثانیه، هر تعداد حیوان که می‌توانید، نام ببرید سعی کنید هر حیوان را در یک ثانیه نام ببرید حالا بازی را سخت‌تر کنید در سی ثانیه هر تعداد که می‌توانید حیواناتی را که نامشان با حروف ب شروع می‌شود نام ببرید موضوع دیگری را امتحان کنید مثلاً میوه یا اسباب و اثاثیه اگر بازی خیلی آسان بود می‌توانید زمانش را بیشتر یا حروف سخت‌تری را انتخاب کنید.

 

2- جدول کلمات متقاطع حل کنید: حل جدول کلمات متقاطع، شیوه فوق‌العاده و سرگرم کننده‌ای برای فعال نگه داشتن ارتباطات درون مغز است.

 

3- برای خودتان نشانه فراهم کنید: برای مثال، تمیز کردن کشوی آشپزخانه، خرید لوازم بهداشتی و یا ... را به صورت نشانه‌دار بنویسید. در این صورت ممکن است لیستتان را با اشکال یا اسامی مستعار تنظیم کنید.

 

4- ثبت در دفتر خاطرات را جدی بگیرید: تأثیر این شیوه، در نگه داشتن بی‌نقص مهارت‌های زبانی ثابت شده است. شما این توانایی را دارید که هر روز کمی بنویسید، سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که معمولاً به کار نمی‌برید بهتر است تا آنجا که می‌توانید توصیفی بنویسید خودتان را نویسنده زبردستی تصور کنید و سعی کنید درباره روزی که گذرانده‌اید، طوری بنویسید که انگار دارید یک داستان پلیسی یا عاشقانه می‌نویسید هدف از این کار به چالش کشیدن ذهنتان در مورد روزی است که گذرانده‌اید.

 

5- تفکراتتان را کامل کنید: همیشه افکارتان را تکمیل کنید. گاهی وقت‌ها ترجیح می‌دهید، بگذارید دیگران آنچه را می‌خواهید بگویید. خودشان حدس بزنند. البته این کار به هیچ وجه درست نیست و شما به این روند عادت خواهید کرد.

 

6- آنچه را که می‌خواهید به خاطر بسپارید، پی در پی تکرار کنید: مجبور نیستید این کار را هر روز و در وقت معینی انجام دهید، در حقیقت، اگر این کار را در زمان‌های متفاوتی انجام دهید، بهتر است برای مثال، همین‌طور که دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید،‌ آنچه را که می‌خواهید به خاطر بسپارید در ذهنتان مرور کنید. روز بعد، این کار را موقعی که دارید لباس می‌پوشید انجام دهید.

 

7- موقعی که اطلاعات را تکرار می‌کنید، فراموش نکنید که لیست را از ابتدا بگویید: اغلب ممکن است فقط کلمات آخر لیست یا حتی کلمات در هم ریخته را تکرار کنید. این کار، شیوه‌ی خوبی برای پرورش مغزتان نیست و در نهایت، بیشتر مواقع داده‌ها را فراموش می‌کنید.

 

8- آهنگین کردن کلام برای به خاطر سپردن آن: مغز شما بین کلماتی که صدای مشابه دارند، پیوند برقرار می‌کند و این کلمات، زمانی که سعی می‌کنید به کلمه دیگری فکر کنید، فعال می‌شوند.

 

9- تقویت حافظه بصری: حافظه دیداری‌تان را آزمایش کنید به چهره‌های مشهور نگاه کنید و ببینید می‌توانید اسامی افراد را به سرعت به خاطر بیاورید. حتی این کار را می‌توانید با افراد آشنا انجام دهید ولی در مورد آن‌ها سعی کنید خصوصیات آن‌ها را به یادآورید و بنویسید.

 

10- کاهش عوامل حواس‌پرتی: وقتی حواستان پرت می‌شود بیشتر مستعد فراموش کردن می‌شوید؛ بنابراین اگر کسی خواست از پشت تلفن آدرس جایی را بدهد، به جای خلوتی بروید، در را ببندید و فقط روی گفتگو تمرکز کنید.

 

11- به خاطر آوردن جایی که بوده‌اید: مغز جزء کوچک و نامعمول اطلاعات نظیر بوی غذا در مهمانی اداری، وقتی یک جلسه مهم اداری داشتید یا بوی رنگ ساختمان هنگام بازدید از یک موزه را کاملاً به خاطر می‌سپارد.

 

12- داشتن چارچوب منحصر به فرد: دسته بندی اطلاعات شما را در به یاد آوردن آن‌ها بسیار کمک می‌کند. اگر نمی‌توانید بلافاصله راه‌حلی بیابید، شاید به این علت است که به روش غلطی به حل مسئله می‌پردازید. برای یادآوری چیزی که از یاد برده‌اید بهتر است به قفسه‌های ذهن خود مراجعه کنید.

 

13- پازل بسازید: پازل فقط مناسب بچه‌ها نیست! به خاطر داشته باشید که پازل‌ها برای تقویت مهارت‌های دیداری – فضایی و افزایش توانایی در دیدن الگوها، بسیار مناسب است.

 

14- به تفاوت‌های دنیای اطرافتان دقت کنید: از موقعیت‌های روزمره و مهارت‌های دیداری – فضایی برای تشخیص تفاوت‌ها بهره ببرید. وقتی که در سوپرمارکت راه می‌روید، سعی کنید سه چیز جدید را که با خریدهای قبلی‌تان متفاوت باشد، انتخاب کنید.

به پوشش و ظاهر همکارانتان دقت کنید تا تغییر و چیزهای جدید را شناسایی کنید.

وقتی چشم‌هایتان را برای تمرکز روی چیزهای متفاوت آموزش می‌دهید،‌ نه تنها مشاهده‌گر بهتری خواهید شد، بلکه مهارت‌هایی را که برای به خاطر سپردن چهره‌ها، جهت‌ها و مسیرها نیاز دارید، تقویت می‌کنید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.