2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
خوراکی‌هایی برای بهبود فشارخون و کاهش کلسترول

خوراکی‌هایی برای بهبود فشارخون و کاهش کلسترول

تحقیق جدید نشان می دهد رژیم غذایی حاوی بادام زمینی، نخود، سیب و مقادیر کم استرول های گیاهی موجب کاهش کلسترول و بهبود فشارخون می شود.

دوات آنلاین-تحقیق جدید نشان می دهد رژیم غذایی حاوی بادام زمینی، نخود، سیب و مقادیر کم استرول های گیاهی موجب کاهش کلسترول و بهبود فشارخون می شود.

 

الگوی رژیم غذایی گیاهی موسوم به "رژیم غذایی پورتفولیو" بر چهار ماده خوراکی کاهش دهنده کلسترول تاکید دارد.

 

«حنا کاهلئووا»، سرپرست تیم تحقیق و مدیر موسسه تحقیقات بالینی در واشنگتن دی سی، در این باره می گوید: «مطالعات بالینی قبلی و مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که رژیم غذایی گیاهی می تواند موجب بهبود سلامت قلب شود.»

 

وی در ادامه می افزاید: «این مطالعه اثبات می کند که برخی مواد خوراکی گیاهی مخصوصا در کاهش کلسترول و تقویت سلامت عمومی قلب و عروق موثر هستند.»

 

رژیم غذایی ای که از نظر محققان دارای فواید سودمندی است شامل ۴۲ گرم مغزیجات آجیلی (آجیل های درختی یا بادام زمینی)، ۵۰ گرم پروتئین گیاهی بدست آمده از محصولات سویا یا حبوبات (لوبیا، نخود، نخودفرنگی، یا عدس)، ۲۰ گرم فیبر محلول حاصل از جودوسر، جو، بادمجان، بامیه، سیب، پرتقال، یا انواع توت ها و ۲ گرم استرول های گیاهی بدست آمده از مکمل ها یا محصولات سرشار از استرول گیاهی در روز است.

 

نتایج چندین مطالعه و بررسی نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی پروتئین گیاهی، فیبر، مغزیجات اجیلی، و استرول های گیاهی موجب بهبود چندین نشانگر ریسک بیماری قلبی-عروقی می شود که شامل کاهش در میزان کلسترول و بهبود در فشارخون است.

 

در پی پیروی از این الگوی رژیم غذایی، کلسترول بد LDL تا ۱۷ درصد کاهش یافت؛ درحالیکه کلسترول کل، تری گلیسیریدها، فشارخون سیستولیک، فشارخون دیاستولیک، و پروتئین واکنشی C نیز کاهش یافت.

 

به گفته محققان، این رژیم غذایی به کاهش ریسک بیماری قلبی عروق کرونر تا ۱۳ درصد در مدت ۱۰ سال کمک کرد.

 

منبع: مهر

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.