2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چه لاک‌هایی سلامتی را به خطر می‌اندازند

چه لاک‌هایی سلامتی را به خطر می‌اندازند

دوات آنلاین-چینی‌ها نخستین افرادی بودند که از لاک ناخن استفاده کردند. آنها سه هزار سال قبل از میلاد مسیح برای آرایش ناخن‌های خود از مواد طبیعی مانند سفیده تخم مرغ، موم زنبور عسل، رنگ سبزیجات و ژلاتین استفاده می‌‌کردند اما این روزها همه لاک‌ها شیمیایی و بعضا دارای مواد خطرناک هستند. فرمالدئید یکی از مواد موجود در برخی لاک‌ها است که برای نگهداری اجساد از آن استفاده می‌‌شود و به عنوان ماده نگهدارنده در ترکیب لاک ناخن به کار برده می‌‌شود. تولوئن یکی از حلال‌‌های موجود در لاک ناخن است که باعث یکنواختی لاک می‌‌شود. ‌‌این ترکیب یک ماده آلی فرار است که استنشاق آن باعث سوزش چشم‌‌ها، ریه‌‌ها و گلو شده و روی سیستم اعصاب مرکزی عصبی تاثیر می‌‌گذارد. همچنین تریفنیل فسفات نیز در بسیاری از لاک‌ها وجود دارد که در سیستم غدد درون‌ریز انسان اختلال ایجاد می کند و می تواند بر تنظیم هورمونی، سوخت و ساز، باروری و رشد تاثیرگذار باشد.پس قبل از انتخاب لاک این چند نکته را مدنظر قرار بدهید:

  • لاک هایی را انتخاب کنید که عاری از سه ماده سمی  باشند. بیشترین خطر این ماده‌ها زمانی نیست که روی ناخن قرار دارند بلکه اگر به هر دلیل وارد دستگاه گوارش شوند می‌توانند بسیار خطرناک باشند و حتی گاهی مرگ ناشی از آنها نیز گزارش شده‌است. به همین دلیل به هیچ وجه لاک‌های روی ناخن خود را با دندان خراش ندهید.
  • برخی لاک‌‌ها حتی نه تنها حاوی‌‌این مواد نیستند بلکه شامل ویتامین، روغن درخت چای، پروتئین گندم و مواد ضد قارچی نیز هستند.
  • معمولا برچسب‌‌های روی لاک ناخن ها حاکی از ترکیبات شیمیایی و محتویات درون آنهاست و مواد به کار برده شده در ترکیب آنها را به مصرف کنندگان نشان می‌دهد.

مطلبی درباره مانیکور ناخن را اینجا بخوانید

  • فرمول لاک‌‌ ناخن های سالم طوری طراحی شده که علاوه بر زیبایی باعث رشد بهتر و استحکام ناخن‌‌ها می‌‌شوند و عاری از سه ماده سمی هستند. یک دسته از ‌‌این لاک‌ها بر پایه آب ساخته شده و دیر خشک شدن از عیوب آنهاست.
  • مواد برخی از لاک‌‌ ناخن ها حاوی پروتئین سویا، کلاژن و ویتامین B5 به منظور رشد بهتر و جلوگیری از خش دار شدن ناخن‌‌ها هستند. ‌‌این دسته لاک‌ها معمولا بی‌رنگ بوده و زیر لاک ناخن‌‌های رنگی استفاده می‌‌شوند.
  • به گزارش "هلثی لایف ویژن" در مطالعه ای که با حضور 24 زن که از لاک ناخن استفاده می کردند، صورت گرفت، پژوهشگران شناسایی نشانه های سموم شیمیایی در بدن این افراد را مورد بررسی قرار دادند. آنها موفق به یافتن سموم در تمام شرکت کنندگان شدند که با لاک ناخن مرتبط بود.
  • بطری‌‌های لاک خود را در دمای اتاق و جای خشک دور از نور آفتاب نگهداری کنید.
12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.