2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تالاب‌ها قربانی زیاده‌خواهی نسل کنونی شده‌اند

تالاب‌ها قربانی زیاده‌خواهی نسل کنونی شده‌اند

کلانتری:با شرایط آبی حال حاضر کشور تنها راهکار افزایش تطبیق و سازگاری با شرایط موجود از طریق تنظیم مصارف و افزایش بهره‌وری است.

دوات آنلاین-رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر به دنبال احیاء و حفظ تالاب های کشور هستید باید شجاعت تلاش برای دریافت حق آبه تالاب را هم داشته باشید، گفت: در این سرزمین، آب گرفتن برای تالاب، جنگیدن است ولی اگر برای تالاب نجنگید، آب هم نخواهیم داشت.

عیسی کلانتری در نخستین جلسه کمیته فرعی ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور با اشاره به جلسه صبح دوشنبه (۱۸ دی ماه) شورای عالی آب، گفت: وضعیت آبی کشور بسیار وخیم تر از تصور است و هر سال نیز بدتر از سال گذشته می شود.

وی با اعلام اینکه میزان بارش امسال ۵۴ درصد کمتر از بارش بلند مدت و ۳۲ درصد کمتر از بارش سال گذشته است، خاطرنشان کرد: با شرایط آبی حال حاضر کشور تنها راهکار افزایش تطبیق و سازگاری با شرایط موجود از طریق تنظیم مصارف و افزایش بهره‌وری است.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری این موضوع که هر کجا تالابی خشک شده، پایداری منابع آبی هم از بین رفته است، گفت: این موضوع به‌ویژه در مناطق مرکزی کشور که با نبود آب سطحی یا میزان کم آب سطحی روبه رو هستند، تاثیر بیشتر و چشمگیرتری دارد.

وی ضمن تاکید بر نقش تالاب ها در ایجاد توزان میان منابع و مصارف آب تصریح کرد: تالاب‌ها به رغم نقش و جایگاه مهم خود، قربانی زیاده خواهی نسل حاضر و پیشرفت تکنولوژی شده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نسل جدید از تکنولوژی بدترین نوع استفاده را داشت و برای ویران کردن طبیعت از آن بهره گرفت. استفاده از اره برقی برای نابودی درختان و جنگل‌ها، تفنگ ژسه برای کشتار حیات وحش و دستگاه‌های حفاری برای غارت منابع آبی نمونه‌هایی از بدترین استفاده از پیشرفت تکنولوژی در طبیعت است.

کلانتری با انتقاد از شیوه مدیریت منابع آبی در کشور گفت: با آب کم می‌خواهیم انتظارات زیادی در کشور را برآورده کنیم و به همین خاطر کم‌ترین بازدهی برای جایی است که فراوانی آب است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، در حالی که متوسط بازدهی آب در کشور، ۴۵ سنت به ازای هر متر مکعب است، در خوزستان پر آب، این رقم به ۱۲ سنت به ازای هر متر مکعب می رسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که یکی از چهار سیاست ابلاغی رئیس جمهوری در حوزه محیط زیست برای چهار سال دولت دوازدهم، حفظ و احیای تالاب ها است،گفت: از جمله اولویت‌های برنامه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو، تعیین و تامین حق آبه محیط زیست است زیرا یقین داشته باشید بدون پرداخت سهم آبی محیط زیست، تالاب ها خشک می‌شوند.

کلانتری با تشریح شرایط استان خوزستان، اظهار کرد: به رغم منابع آبی فراوان در خوزستان، شاهد خشک شدن تالاب شادگان هستیم این در حالیست که ۷۷ درصد زمین‌های استان زیر آب است و همین توزیع نادرست آب در خوزستان منجر به ایجاد کانون‌ها و طوفان‌های گرد و غبار، خشک شدن تالاب‌های هورالعظیم و شادگان و بسیاری چالش های محیط زیستی دیگر شده است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.