2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
قوانین سخت‌ کنیا برای ممنوعیت کیسه پلاستیکی

قوانین سخت‌ کنیا برای ممنوعیت کیسه پلاستیکی

در کنیا هر شهروندی که در کار خرید و فروش، تولید یا استفاده از کیسه‌های پلاستیکی باشد باید 38 هزار دلار جریمه پرداخت کند و در صورتی که توانایی پرداخت این جریمه را نداشته باشند باید چهار سال در زندان بماند.

دوات آنلاین- قانون ممنوعیت استفاده از  کیسه پلاستیکی در کنیا با شدت بیشتری نسبت به قبل اجرا می‌شود. از روز دوشنبه در این کشور هر شهروندی که در کار خرید و فروش، تولید یا استفاده از کیسه‌های پلاستیکی باشد باید 38 هزار دلار جریمه پرداخت کند و در صورتی که توانایی پرداخت این جریمه را نداشته باشند باید چهار سال در زندان بماند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دولت معتقد است این قوانین می‌تواند در حمایت از محیط زیست مفید واقع شود. اما تولیدکنندگان کیسه‌های پلاستیکی مدعی هستند که این قوانین می‌تواند 80 هزار نفر را بیکار کند. با این حال دادگاه عالی قانون اساسی کنیا با تایید این قانون به راه انداختن چالش و توقف موقت آن را رد کرده‌است. این شکایت از سوی دو تن از تولیدکنندگان عمده کیسه پلاستیکی به این دادگاه ارائه شده بود که قضات دادگاه قانون اساسی در پاسخ به این شکایت اعلام کردند که ضرر محیط زیستی کنیا به مراتب بیشتر از سود واحد‌های تولیدی آنهاست، در نتیجه شکایت‌ آنها به هیج وجه وارد پروسه قانونی نخواهد شد.

بر اساس تخمین‌ها، کنیا در هر ماه 24 میلیون کیسه پلاستیکی تولید می‌کند. همزمان با کنیا دیگر کشورهای قاره افریقا همانند آفریقای جنوبی، رواندا و اریتره نیز استفاده از کیسه پلاستیکی را ممنوع کرده‌اند.

در 10 سال گذشته این سومین تلاش قانونی کنیا برای محدود کردن استفاده از کیسه های پلاستیکی است. از آن زمان تاکنون بسیاری از کنیایی‌ها طرفدار اجرای این قانون و حمایت از آن شده‌اند. اما در زمینه اجرای آن همچنان شبهاتی وجود دارد که ممکن است اجرای کامل آن را زیر سوال ببرد. شبهاتی همانند اینکه فروشگاه ها و مراکز خرید نمی‌دانند چگونه باید به درخواست مشتری‌ها در نبود کیسه‌های پلاستیکی پاسخ دهند.

پیش از این اداره ملی محیط‌زیست کنیا در همین زمینه به فرودگاه‌های کشور اعلام کرده بود که مسافران وارد شده به خاک این کشور که کیسه‌های پلاستیکی با خود حمل می‌کنند باید آنها را به ماموران محیط زیست تحویل دهند.

تا قبل از اجرایی شدن این قانون دولت یک بازه زمانی 6 ماهه به واحد‌های اجرایی کشور فرصت داده بود تا بتوانند خودشان را برای زندگی در نبود کیسه‌های پلاستیکی آماده کنند.

این فرصت شش ماهه در روز یکشنبه به پایان رسید و قانون به‌طور رسمی از روز دوشنبه اجرایی شد. بر همین اساس تنها تولیدکنندگانی که از بسته‌بندی‌های پلی‌اتیلن استفاده می‌کنند از اجرای این قانون معاف هستند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.