2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
انتظارات رسانه‌ای از وزیر فرهنگ

انتظارات رسانه‌ای از وزیر فرهنگ

از طرف دولت و وزارت ارشاد واکنش مثبتی دریافت نشد و با انتصابات مربوطه در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد کشور امیدها به یاس تبدیل شد زیرا این معاونت نه‌تنها بستر را برای فعالیت مطبوعات آزاد و رسانه‌ها و سایت‌ها مناسب‌تر نکرد، بلکه با اعمال محدودیت و ندادن امکانات قانونی که وزارت ارشاد موظف به تامین آنها است، مشکلات مالی مطبوعات شدت گرفت و شرایط بدتر نیز شد.

دوات آنلاینبا شروع به کار دولت دوازدهم و تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گرچه خبرها حاکی از ابقای حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد است، اما برخی امیدوارند تغییر وزیر بتواند تاثیری هرچند کم در فضای مطبوعاتی کشور داشته باشد.

اهالی رسانه انتظاراتی از وزارت فرهنگ دارند؛ انتظاراتی که بیشتر آنها در چهار سال گذشته برآورده نشده است. 

با توجه به اصل 24 قانون اساسی، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آن که مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد. تفصیل آن را قانون معین می‌کند، که بستری مناسب برای مطبوعات آزاد را در کشور پیش‌بینی کرده است.

فخرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، با اشاره به امیدی که در ابتدای دولت یازدهم در جامعه رونامه‌نگاران ایجاد شد، به دوات آنلاین می‌گوید: در ابتدا این تلقی بود که بعد از هشت سال محدودیت دولت قبل، فضایی ایجاد شود تا جامعه مطبوعاتی کشور بتواند به دور از اعمال فشار و محدودیت به وظیفه اصلی خود که اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق است، بپردازد.

او با تاکید بر اینکه این انتظارات از ابتدا در فضای عمومی نیز مطرح و پیگیری شد، توضیح می‌دهد: از طرف دولت و وزارت ارشاد واکنش مثبتی دریافت نشد و با انتصابات مربوطه در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد کشور امیدها به یاس تبدیل شد زیرا این معاونت نه‌تنها بستر را برای فعالیت مطبوعات آزاد و رسانه‌ها و سایت‌ها مناسب‌تر نکرد، بلکه با اعمال محدودیت و ندادن امکانات قانونی که وزارت ارشاد موظف به تامین آنها است، مشکلات مالی مطبوعات شدت گرفت و شرایط بدتر نیز شد.

مفیدی با اشاره به وجود محدودیت‌ها در انتشار مطالب، می‌افزاید: جدا از اعمال محدودیت، خودسانسوری امری است که از سوی روزنامه‌نگاران برای پرهیز از مصیبت توقیف یا تعطیلی روزنامه یا نشریه صورت می‌گیرد که تمامی این محدودیت‌ها سبب افزایش گرایش مردم به سایت‌ها و یا کانال‌های تلگرامی می‌شود؛ منابعی که می‌توانند بدون محدودیت دست به انتشار مطالب و اخبار بزنند و از همین رو خوانندگان مطبوعات بسیار کاهش یافته است.

او با تاکید بر محدودیت‌های یادشده و کاهش خوانندگان که نتیجه‌اش تیراژ پایین روزنامه‌ها است، اظهار می‌کند: این روند باعث می‌شود مهم‌ترین منبع درآمدی مطبوعات که نشر آگهی است کاهش پیدا کند.

دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با تاکید بر اینکه یکی از وظایف معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، توزیع عادلانه یارانه مطبوعات بوده است، معتقد است: این معاونت تلاشی در راستای توزیع عادلانه یارانه مطبوعات نکرد و نشریات مستقل از دولت که از روابط و مناسبات ویژه نیز برخوردار نبودند با توجه به مشکلات مالی گفته شده، شرایط بدتری را تجربه کردند.

مفیدی با تاکید بر اینکه این معاونت سعی کرد با راه‌اندازی چندین تشکل و انجمن موازی، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را که بیش از چهار هزار عضو در سطح کشور دارد، نادیده بگیرد، اضافه می‌کند: تصمیماتی که در این معاونت اتخاذ می‌شد از جمله لایحه جامع رسانه‌ای کشور که تهیه کردند و هنوز به مجلس ارسال نشده است، بدون کمترین توجه به نظرات پیشکسوتان، افراد کارشناس و حرفه‌ای در حوزه مطبوعات و رسانه بود.

او امیدوار است که در دوره وزارت امیری، نظر اهالی رسانه شنیده شود. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.