2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
گرمخانه‌هایی که برای کارتن‌خواب‌ها گرم نیست
یک زن و مرد در آتش‌سوزی مغازه‌ای مخروبه جان باختند

گرمخانه‌هایی که برای کارتن‌خواب‌ها گرم نیست

نزدیک به یک دهه پیش شهرداری تهران برای ساماندهی وضعیت کارتن خواب‌ها مخصوصا در روزهای سر زمستان اقدام به راه‌اندازی اقامت‌سراهایی با نام گرمخانه کرد. این گرمخانه‌ها محل‌هایی برای دسترسی معتادان و بی‌خانمان به نظافت ،یک وعده غذای گرم و محلی برای خواب شدند. با این حال هنوز خیلی از افراد بی‌خانمان عطای یک وعده غذای گرم را نپذیرفته‌اند و کف خیابان‌ها و مخروبه‌های شهری را به این گرمخانه‌ها ترجیح می‌دهند.

دوات آنلاین- غروب دیروز دو بی‌خانمان در پی حریق مغازه‌ای متروکه‌ در بزرگراه بعثت، جانشان را از دست دادند. این دو نفر تنها کسانی نیستند که‌ شب‌های خود را در محل‌های نامتعارفی سپری می‌کنند، چندی پیش نیز خبر گورخوابی گروهی از کارتن‌خواب‌ها این پرسش را به وجود آورد که چرا با وجود شش گرمخانه ثابت در تهران، بیشتر معتادان کارتن‌خواب ترجیح می‌دهند در جایی غیر از این مراکز اقامت کنند.

فاطمه دانشور، عضو سابق شورای شهر تهران در این‌باره به دوات‌آنلاین می‌گوید: آیین‌نامه گرمخانه‌ها اشکات زیادی دارد و فاقد نگاه تخصصی به این حوزه است، همین موضوع عاملی شده که خیلی از بی‌خانمانان چندان گرایشی به اقامت در گرمخانه‌ها ندارند، به همین دلیل امیدواریم شورای شهر و شهرداری جدید برای اصلاح این آیین‌نامه اقدامات لازم را انجام دهند.

راه‌اندازی گرمخانه‌ها

نزدیک به یک دهه پیش شهرداری تهران برای ساماندهی وضعیت کارتن خواب‌ها مخصوصا در روزهای سرد زمستان اقدام به راه‌اندازی اقامت‌سراهایی با نام گرمخانه کرد. این گرمخانه‌ها محل‌هایی برای دسترسی معتادان و بی‌خانمان به نظافت ،یک وعده غذای گرم و محلی برای خواب شدند. در طول این مدت تعداد گرمخانه‌ها رشد کرد و حتی در زمستان‌ها با راه اندازی اتوبوس‌هایی به عنوان گرمخانه سیار تعداد آن به 50 گرمخانه در تهران نیز رسید. با این حال هنوز خیلی از افراد بی‌خانمان عطای یک وعده غذای گرم را نپذیرفته‌اند و کف خیابان‌ها و مخروبه‌های شهری را به این گرمخانه‌ها ترجیح می‌دهند.

بی‌رغبتی به گرمخانه‌ها

دانشور اصلی‌ترین دلیل این رغبت کم را، ساعت محدودی می‌داند که گرمخانه در طول شبانه روز پذیرای مهمان مفلس خود است. مدیرعامل خیریه مهرآفرین می‌گوید: آیین‌نامه گرمخانه‌ها از سوی سازمان رفاه  و خدمات شهرداری تنظیم شده و من در دوره شورای شهر چهارم همواره به آن اعتراض داشتم . چرا که صبح زود این افراد موظف به خروج از این سراها هستند. این در حالی است که اغلب آنها شب‌ها بیدار هستند و روزها می‌خوابند. این دستورالعمل مخصوصا در مورد زنان کار را سخت‌تر کرده است.

ممنوعیت استفاده از مواد

از سوی دیگر ممنوعیت استعمال  و تزریق مواد در این گرمخانه‌ها خیلی از معتادان بی‌خانمان را از این گرمخانه‌ها فراری می‌دهد. دانشور می‌گوید: یکی دیگر از اشکالات این آیین‌نامه همین موضوع است. به نظر من با توجه به اینکه این مراکز میزبان افراد معتاد است، باید اتاق‌های خاصی برای استعمال و تزریق در این گرمخانه‌ها در نظر گرفته شود.

جمع آوری ضعیف معتادان از سطح شهر در ماه‌های اخیر و همچنین دسترسی‌ دور به این گرمخانه‌ها باعث شده در روزهای گرم سال معتادان بیشتری در سطح خیابان‌ها دیده شوند. دانشور ابراز امیدواری می‌کند شهرداری جدید و شورای شهر توجه لازم را در این باره داشته باشند.

گرمخانه‌های زنان و خانوادگی

دانشور یکی دیگر از مواردی را که سبب رجوع کمتر کارتن خواب‌ها به گرمخانه می‌شود، تفکیک آنها و کمبود گرمخانه زنان می داند می‌گوید: تنها یک گرمخانه برای زنان وجود دارد و گرمخانه‌ای که پذیرای زوج‌های بی‌خانمان باشد هم نداریم. این در حالی است که برخی از این افراد خانواده هستند و ترجیح می‌دهند در کنار هم باشند. به همین دلیل این افراد  فضاهای باز و پارک‌ها را به حضور در گرمخانه‌ها ترجیح می‌دهند.

نگاه تخصصی در مدیریت گرمخانه

یکی از اشکالات عمده‌ای که فعالان این حوزه به گرمخانه‌ها وارد می‌دانند، حضور کمرنگ نگاه مددکاری است. دانشور می‌گوید: پیمانکار خیلی از این مراکز بهبودیافتگانی هستند که به صرف داشتن تجربه، اقداماتی را در این مراکز انجام می‌دهند. اما برای حصول نتیجه مناسب باید نگاه تخصصی و مددکاری به این مراکز داشت تا این محل‌ها پله‌ای باشد برای بهبود وضعیت این افراد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.