2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده؛ اولویت‌های دیرهنگام وزارت بهداشت

اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده؛ اولویت‌های دیرهنگام وزارت بهداشت

به نظر می‌‌رسد وزارت بهداشت در چهار ساله دوم دولت تدبیر و امید در نظر دارد فکری به حال کنترل هزینه‌های فراوان طرح تحول سلامت کند و با اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده منتقدانش را نیز راضی نگه‌دارد.

دوات آنلاین-بعد از لغو نشست منظم سخنگوی وزیر بهداشت در دوشنبه هفته گذشته و اخذ رای اعتماد حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت از مجلس شورای اسلامی، امروز این نشست با تشریح شش اولویت کاری این وزارتخانه در دولت دوازدهم برگزار شد؛ اولویت‌هایی که منتقدان طرح تحول سلامت می‌گویند برخی از آنها مثل طرح پزشک خانواده و نسخه الکترونیک بیماران، باید چهار سال پیش در دستور کار قرار می‌گرفت تا هزینه‌های طرح تحول سلامت از طریق آنها کنترل شود. 

ایرج حریرچی در نشست خبری امروزش با اشاره به اینکه ۹۴ درصد برنامه ارایه شده به مجلس منطبق و همسو با برنامه‌های توسعه‌ای کشور است گفت: براساس این برنامه ما باید با همکاری دولت، مجلس و تمامی ارکان نظام همچنین همکاری و همیاری مردم تا سال ۱۴۰۴ به لحاظ سلامتی جایگاه نخست را در منطقه داشته باشیم. بر این اساس لازم است امید به زندگی ارتقا یابد و زمینه برای سلامت و تغذیه سالم، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست  محیطی و ... با مسئولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه کل جامعه فراهم شود.

یکی از اولویت‌های شش گانه‌ای که حریرچی در این نشست به آن اشاره کرد تداوم، ارتقاء و نهادینه‌سازی طرح تحول سلامت است؛ طرحی که  به گفته او موجب رضایت ۸۰ درصدی مردم شد. گرچه به عقیده بسیاری از فعالان حوزه سلامت با مشکلات و هزینه‌های زیادی مواجه شد که می‌‌تواند مشکلات زیادی برای آینده همین طرح و همچینین بیمه‌ها در پی داشته باشد.

اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده از جمله مواردی بود که به عنوان اولویت‌های دیگر این وزارتخانه در چهار سال پیش رو داد به آن اشاره شد. برنامه‌ای که می‌تواند در کاهش هزینه‌های درمان بسیار تاثیر‌گذار باشد و در دوره گذشته چندان به آن توجه نشد.

سخنگوی وزارت بهداشت، در این نشست به اختلاف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت بهداشت در مورد تولیت حوزه سلامت نیز اشاره کرد و گفت: چابک‌سازی‌های لازم همان طور که رئیس جمهور اعلام کرد، صورت خواهد گرفت و هر مسئولیتی را که بتوانیم واگذار کنیم، حتما انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تاخیر سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد گفت: امسال برای سازمان بیمه سلامت اعتبار مناسبی در نظر گرفته شده که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. طی چند روز اخیر سازمان برنامه و بودجه ۲۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات بیمه سلامت را تخصیص داده است که امیدواریم با تزریق آن بتوانیم بخشی از مطالبات بیمارستان‌ها همچنین قسمتی از مشکلات دارویی را حل کنیم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.