2019/09/21
۱۳۹۸ شنبه ۳۰ شهريور
عقب‌ماندگی تهران در اتوبوس، مترو و تاکسی
پلاسکو نشانه ناکارآمدی شهرداری در مدیریت بحران است

عقب‌ماندگی تهران در اتوبوس، مترو و تاکسی

پلاسکو ناکارآمدی شهرداری در مدیریت بحران و ضعف مدیریت صحنه حادثه را نشان داد. نبود ماشین آلات پیشرفته و نردبان‌های بلند در حادثه پلاسکو نشان داد که شهرداری سرمایه گذاری لازم را در زمینه مدیریت حادثه نداشته و این در حالیست که پلاسکوهای دیگری در تهران وجود دارند و مدیریت بعدی باید در خصوص آنها چاره اندیشی کند.

دوات آنلاینیک کارشناس شهری در مورد میراث 12 ساله قالیباف در تهران و چشم انداز مدیریت جدید شهری توضیحاتی ارائه کرد.

بخش‌های مهم مصاحبه علی نوذرپور معاون سابق سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور، با ایسنا را بخوانید:

  • بدنه شهرداری با تورم تشکیلاتی و نیروی انسانی مواجه است به‌گونه‌ای که حجم نیروی انسانی در شهرداری تهران باید بر اساس چارت مصوب، 15 هزار نفر باشد اما در حال حاضر بیش از 60 هزار نفر در شهرداری تهران فعالیت می‌کنند که با انواع و اقسام قراردادهای مختلف در بدنه فربه شهرداری فعال هستند.
  • با وجود اینکه برنامه پنج ساله اول و دوم برای شهر تهران مصوب شده بود اما عملکرد شهرداری تهران منطبق با این برنامه‌ها نبود و عموما برنامه‌ها در حد نوشتن و قرار گرفتن آنها در کشوی میز  باقی می‌ماند و آنچه که انجام می‌شد لزوما براساس برنامه و شاخص‌ها نبود.
  • در مورد بودجه‌های تصویب شده تعهدی وجود نداشت و متناسب با میل و سلیقه، اعتبارات جابجا شده و تخصیص‌ها صورت می گرفت که در این  باره می‌توان به موضوع عدم تخصیص بودجه آتش نشانان اشاره کرد.
  • طرح تفصیلی شهر تهران در سال 91 ابلاغ شد و می‌بینیم که شهرداری کمتر به طرح مذکور متعهد بوده و شاهد فروش تراکم، ساخت و سازهای متفرقه و خارج از پروانه بودیم. به ویژه در مناطق گرانقیمت تهران شاهد اهمال شهرداری در جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز، تخریب باغات و ساخت و ساز وسیع به ویژه در مناطق یک تا سه بودیم و شاهد ساختمان‌هایی هستیم که هزاران متر تخلف دارند و آراء صادره ماده 100 هم اجرا نمی‌شود.
  • در موضوع حمل و نقل و ترافیک حتما باید ارزیابی درستی نسبت به شاخص‌های برنامه پنج ساله توسعه و برنامه دوم شهرداری انجام شود.
  •  در سه حوزه اتوبوس، مترو و تاکسی شاهد عقب ماندگی هستیم به طوریکه متروی تهران بر اساس برنامه باید 30 درصد رشد می‌کرد اما حالا رشدش کمتر از 15 درصد است و در حوزه اتوبوس نیز با فرسودگی ناوگان مواجه هستیم به گونه‌ای که از 6500 اتوبوسی که در شهر تهران است 75 درصد آن تا پایان امسال به سن فرسودگی می‌رسد، یعنی اینکه تا پایان سال تقریبا با ناوگانی فرسوده مواجه هستیم.
  • بر اساس آمارهای ارائه شده حدود 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد وسایل حمل و نقل است و سهم شهرداری تهران از جابجایی مسافر 75 درصد است. باید فکری عاجل به حال ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تهران داشته باشیم وگرنه در آینده‌ای نزدیک این ناوگان آلوده موجبات خطرات بعدی را فراهم می‌کند.
  • جالب است بدانید با صرف هزینه‌های زیاد برای فرهنگ سازی در زمینه تفکیک زباله، تنها 14 درصد از مردم در کلانشهرها نسبت به تفکیک زباله از مبدأ اقدام می‌کنند و در شهر تهران این مهم کمتر از پنج درصد است و اگر تفکیک زباله را یک شاخص موفقیت در زمینه خدمات شهری بدانیم باید اعلام کنم که تهران در این زمینه عقب مانده است و وجود پیمانکاران دوره گرد و زباله‌گردها ناشی از تبعات مدیریت نابسامان است.
  • پلاسکو ناکارآمدی شهرداری در مدیریت بحران و ضعف مدیریت صحنه حادثه را نشان داد. نبود ماشین آلات پیشرفته و نردبان‌های بلند در حادثه پلاسکو نشان داد که شهرداری سرمایه گذاری لازم را در زمینه مدیریت حادثه نداشته و این در حالیست که پلاسکوهای دیگری در تهران وجود دارند و مدیریت بعدی باید در خصوص آنها چاره اندیشی کند.
  • صرف میلیاردها تومان هزینه برای اقدامات فرهنگی بدون هماهنگی با دستگاه‌های متولی و بدون هدف مشخص از جمله رویکردهای شهرداری در برنامه‌های فرهنگی است.
  • در شهر تهران مجموعه‌ای از اتفاقات متعدد حل نشده وجود دارد که شهردار بعدی و تیم مدیریتی‌اش باید برای آن چاره اندیشی کند. ساماندهی مشاغل، مدیریت سنتی در برخی معاونت‌ها و ... از جمله موضوعاتی است که شهردار بعدی باید به آن توجه کند. 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.