2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
حرکت آهسته به‌سوی عدالت جنسیتی
معاونت زنان در چهار سال گذشته چه کرد؟

حرکت آهسته به‌سوی عدالت جنسیتی

با وجود نگاه‌های سرسختانه‌ای که نسبت به حضور زنان در مشارکت‌های اجتماعی وجود دارد، در برنامه ششم توسعه جایگاهی به زنان اختصاص پیدا کرده است. در کشورهای توسعه یافته سالهاست که برای پر کردن شکاف‌های جنسیتی به موضوع تبعیض مثبت توجه شده است.

دوات آنلاینحسن روحانی برای دومین دوره حضور خود در جایگاه رئیس‌جمهوری، معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط زیست را به‌عنوان معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور انتخاب کرد؛ مسئولیتی  که شهیندخت مولاوردی در چهار سال گذشته آن را به عهده داشت و خبر رفتنش از این معاونت، واکنش‌های زیادی را در میان فعالان  حوزه زنان برانگیخت. بسیاری خروج او از این معاونت را پایین کشیدن فتیله تحرکات دولت یازدهم برای تساوی حقوق زن و مرد دانستند و آن را نتیجه فشارهای بیرونی عنوان کردند.

فعالان حوزه زنان در چهار سال گذشته گرچه نقدهای جدی را به عملکرد شهیندخت مولاوردی در این معاونت وارد می‌دانند، اما از سویی معتقدند این معاونت از حد نزول‌یافته خود در هشت ساله دولت احمدی‌نژاد، فعالیت‌های در خوری انجام داد و توانست مردم، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را در بحث تساوی حقوق زنان و مردان کمی حساس‌تر کند.

سابقه فعالیت معاونت زنان

معاونت امور زنان و خانواده، عمر چندانی ندارد و پیشتر با عناوین شورای فرهنگی اجتماعی زنان، مرکز امور مشارکت زنان و مرکز امور زنان و خانواده در دولت دیده شده بود و  سرانجام در دولت یازدهم، با عنوان «معاونت» امور زنان و خانواده، فعالیت خود را با ساز و کار جدی‌تری ادامه داد. 

این مرکز در دوره دولت اصلاحات، با نام مرکز امور مشارکت زنان فعالیت داشت و تحرکاتی را برای زمینه‌سازی حضور زنان در مدیریت‌های کلان و همچنین تساوی حقوق زنان و مردان آغاز کرد. اما پس از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، نگاه‌ها به این بخش تغییر کرد و  حدف کلمه مشارکت و اضافه شدن واژه خانواده مسیر حرکت این بخش تغییر کرد و حتی برخی از اسناد تهیه‌شده برای برنامه‌ریزی در حوزه زنان در این مدت مفقود شد. این در حالی بود که در همین دوره پیشنهادهایی از این مرکز برای تصویب قوانینی به مجلس ارایه شد که به اعتقاد فعالان حوزه زنان، نه‌تنها به مشارکت اجتماعی زنان کمکی نمی‌کرد که آنها را بیش از پیش به‌سوی خانه‌نشینی می‌راند.

نگاهی به چهار سال گذشته

آذر منصوری فعال حوزه زنان در این باره به دوات آنلاین می‌گوید: در چهارساله گذشته، نگاه به حوزه زنان تغییر کرده و در حوزه حاکمیتی حضور زنان به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. این موضوع پیامد تشکیل این معاونت در چهارسال گذشته و از سوی دیگر فعالیت گسترده تر و رایزنی فعالان زن با نهادهای تصمیم‌گیر است. 

به گفته او معاونت امور زنان ریاست جمهوری در شرایطی تشکیل شد که حتی وزرای دولت یازدهم نیز ترجیح می‌دادند نیروهای خود را از میان مردان برگزینند. نگاهی به  آزمون استخدامی که در جامعه موجب بروز اعتراضات بسیار گسترده شد، نشان داد که تا چه میزان هنوز نگاه‌ها به حوزه زنان سنتی است.

سال گذشته انتشار لیست آزمون استخدامی واکنش‌های زیادی در پی داشت. تعداد کم زنان در لیست مشاغل نشان می‌داد گرایش‌های برای استخدام زنان کم شده است.  با این حال با رایزنی‌های معاونت زنان رئیس جمهور نخستین دستور مستقیم را برای حمایت از حقوق زنان صادر کرد و برگزاری این آزمون استخدامی سال 95 دولت را به تأمین حقوق زنان در فرصت‌های شغلی منوط کرد؛ اتفاقی که فعالان حقوق زنان گرچه آن را دیر، اما در تغییر نگرش حوزه اشتغال زنان در کشور بسیار موثر دانستند. 

زنان در برنامه ششم توسعه

آذر منصوری می‌گوید: با وجود نگاه‌های سرسختانه‌ای که نسبت به حضور زنان در مشارکت‌های اجتماعی وجود دارد، در برنامه ششم توسعه جایگاهی به زنان اختصاص پیدا کرده است. در کشورهای توسعه یافته سالهاست که برای پر کردن شکاف‌های جنسیتی به موضوع تبعیض مثبت توجه شده است. خوشبختانه موضوع عدالت جنسیتی در برنامه ششم توسعه تصویب  و در شورای نگهبان تایید شد. این نتیجه تلاش‌ها و تغییر نگرش‌هایی است که به وجود آمده است.

 او ادامه می‌دهد: علاوه بر این موارد، تلاش‌هایی برای اصلاح قانون مدنی برای خروج زنان از کشور، حضور پررنگ‌تر زنان در پست‌های مدیریتی و همچنین فعالیت‌هایی برای زنان سرپرست خانوار، از فعالیت‌های دیگر این مجموعه در چهار سال گذشته است.

او می‌گوید: امیدواریم این نگاه با قوت بیشتری در دوره خانم ابتکار هم ادامه پیدا کند و تلاش‌ها در این بخش جدی‌تر و پیگیرانه‌تر باشد. 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.