2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
پایبند نبودن به برجام قطعا برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت
عراقچی در بنیاد صلح ساساکاوا:

پایبند نبودن به برجام قطعا برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت

عراقچی با تشریح نتایج برجام در دو حوزه هسته ای و رفع تحریم ها، به ویژه پیشرفت اقتصادی ایران در یک سال و نیمی که از اجرای برجام می گذرد، تاکید کرد: برجام از جایگاهی قوی در سطح بین الملل برخوردار است

دوات آنلاین-معاون وزیر امور خارجه گفت:برجام از جایگاهی قوی در سطح بین‌الملل برخوردار است و نه تنها قطعنامه 2231 شورای امنیت بلکه مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل از آن حمایت می‌کنند.

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه،در ادامه حضور در ژاپن در بنیاد صلح ساساکاوا و در حضور بیش از 300 نفر از کارشناسان و محققین ژاپنی درباره تحولات خاورمیانه و نقش ایران سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی خود به موضوع برجام پرداخت و ابعاد آن را در سطح بین المللی و منطقه ای برشمرد و اظهار کرد: پایبند نبودن به برجام قطعا برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت بروز چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد.

عراقچی با تشریح نتایج برجام در دو حوزه هسته ای و رفع تحریم ها، به ویژه پیشرفت اقتصادی ایران در یک سال و نیمی که از اجرای برجام می گذرد، تاکید کرد: برجام از جایگاهی قوی در سطح بین الملل برخوردار است و نه تنها توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت بلکه توسط مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین الملل مورد حمایت قرار دارد.

وی بهانه جویی های آمریکا و اعمال بسته تحریمی به خاطر برنامه های موشکی ایران را امری غیرقابل پذیرش دانست و گفت: برنامه موشکی ایران که محصول توانمندی های مردم ایران است، صرفا دفاعی است و جنبه بازدارنده دارد.

عراقچی با اشاره به سوابق روابط ایران و ژاپن گفت: این روابط همواره دوستانه و در جهت منافع دو کشور همراه با درک و احترام متقابل بوده است.

وی گفت: در دوران بعد از تحریم ها، همکاری های اقتصادی ایران و ژاپن روند رو به رشدی را آغاز کرده است و انتظار می رود در آینده با سرعت بیشتری ارتقا و توسعه یابد و قابلیت ها و ظرفیت های دو کشور در مسیر همکاری های سازنده و موثر بیشتری قرار گیرد.

عراقچی همچنین به تبیین اوضاع منطقه خاورمیانه و چالش های آن پرداخت.

وی فقر و نابرابری اقتصادی ، رژیم های غیردموکراتیک و سرکوبگر، افراط گرایی و تروریسم و به ویژه بحران مزمن فلسطین و سرکوبگری های رژیم صهیونیستی را از جمله مهم ترین این چالش ها برشمرد.

عراقچی با اشاره به حضور بازیگران مختلف و متنوع در منطقه، تاکید کرد: نقش ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند و تاثیرگذار در خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست. ایران یکی از باثبات ترین و امن ترین کشورهای منطقه است و بر خلاف بسیاری کشورهای دیگر، منشا قدرت و توان آن تنها مردم ایران هستند.

وی به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و مشارکت 73 درصدی افراد واجد شرایط به عنوان یکی از مظاهر قدرت ایران اشاره کرد و آن را موردی منحصر به فرد در بین کشورهای منطقه دانست.

عراقچی افزود: تروریسم تکفیری اکنون بزرگترین چالش منطقه است و خطرات آن نه فقط خاورمیانه بلکه کل جهان را تهدید می کند. مقابله با این تهدید به اجماع جهانی و همکاری همه کشورها نیاز دارد.

وی که برای یک دیدار دوجانبه در توکیو به سر می برد در مدت اقامت خود در ژاپن، دیدارهای متعددی با مقامات سیاسی و اقتصادی ژاپن و نیز شرکت ها و بانک های بزرگ این کشور انجام داد. در این دیدارها راه های گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و ژاپن به ویژه همکاری های اقتصادی در شرایط جدید ناشی از برجام و رفع تحریم ها مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.