2024/04/17
۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
طرز تهیه ترشی لبو با 2 روش؛ ساده و مجلسی

طرز تهیه ترشی لبو با 2 روش؛ ساده و مجلسی

دو شیوه برای تهیه ترشی لبو را در این مطلب یاد بگیرید. این ترشی را هم خیلی ساده می توان درست کرد و هم مجلسی و معطر.

دوات آنلاین -ترشی لبو از آن نوع چاشنی هایی است که اگر الان درست کنید در تمام طول سال می توانید کنار غذا میل کنید. این ترشی خوشمزه را با شیوه های متفاوت تهیه می کنند که دو روش آن در ادامه توضیح داده شده است. فقط حواس تان باشد به هوای ترشی، پرخوری نکنید.

 

سرکه مناسب برای ترشی لبو

قبل از هر چیز بد نیست بدانید سرکه مناسب برای ترشی لبو سرکه سفید است.

طرز تهی ترشی لبوی خانگی را یاد بگیرید

روش درست کردن ترشی لبو ساده

در این روش به مواد زیادی نیاز نداریم

آب ۴ لیوان

نمک به اندازه کافی

چغندر قرمز ۵۰۰ گرم

سرکه سفید نصف لیوان

 

برای تهیه ترشی لبو خانگی ابتدا چغندر‌ها را تمیز می‌کنیم و با دقت می‌شوییم سپس در قابلمه‌ای قرار می‌دهیم و روی آن به مقداری که تا ۲ بند انگشت بالاتر از سطح چغندر قرمز‌ها آب باشد آب می‌ریزیم. در مرحله بعد قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم چغندر‌ها به مدت۳۰ دقیقه به آرامی بپزند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لبو بازاری

 

پس از اینکه چغندر‌ها به طور کامل پخت، به آرامی آن‌ها را از داخل قابلمه خارج می‌کنیم و در یک صافی قرار می‌دهیم و با آب سرد لبو‌ها را می‌شوییم و اجازه می‌دهیم تا کمی خنک شوند.

 

آب لبو‌ها را نیز کنار می‌گذاریم. بعد از خنک شدن لبو‌ها را پوست می‌گیریم و روی تخته آشپزخانه می‌گذاریم.۱ لیوان از آب لبو را با سرکه سفید و کمی نمک در قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا به جوش بیاید.

 

باقی آب لبو را در ظرف پلاستیکی در بسته می‌توانید بریزید و در یخچال برای مدت کوتاه و در فریزر برای مدت طولانی تری نگهداری کنید و از آن برای انواع تزئینات غذا مثل رنگی کردن پلو، کشک و … استفاده کنید.

 

تا جوش آمدن مخلوط سرکه و آب لبو مجددا به لبو‌های روی تخته آشپزخانه سر می‌زنیم و آن‌ها را به هر مدلی که تمایل داریم برش می‌دهیم و یا از قالب‌های متفاوت برای این کار استفاده می‌کنیم که البته یکی از زیباترین مدل قالب‌ها برای این ترشی قرمز رنگ، قالب‌های مدل قلب است که باعث صد چندان شدن زیبایی ترشی‌های لبو خواهد شد.

 

به مخلوط سرکه گه گاه سر می‌زنیم تا اگر به جوش آمده است از روی حرارت بر داریم و کنار بگذاریم تا کمی خنک شود. لبو‌های برش خرده را در شیشه‌ای کاملا خشک می‌ریزیم

 

آموزش: روش خانگی درست کردن ترشی انار و لبو

 

و مخلوط سرکه و آب لبو خنک شده را روی لبو‌های داخل شیشه می‌ریزیم و درب شیشه را محکم می‌بندیم تا هوا در آن نفوذ نکند و به مدت ۱ هفته شیشه ترشی لبو را در جای خنک و خشک قرار می‌دهیم تا آماده مصرف شود.

ترشی لبوی مجلسی را چطور درست می کنند

طرز تهیه ترشی لبوی مجلسی

برای مجلسی شدن ترشی به مواد بیشتری دارید.

 

لبو  1 کیلو

سرکه   2 لیوان

سیاه دانه   2 قاشق غذاخوری

تخم گشنیز   2 قاشق غذاخوری

دانه فلفل  5 عدد

رزماری  1 برگ

شکر در صورت تمایل    2 قاشق غذاخوری

نمک  به مقدار لازم

 

ابتدا لبوها را بخوبی شسته و با مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا برای دو ساعت بپزد، سپس آن را به شکل دلخواه خرد کنید.

 

پیشنهاد: طرز تهیه کامل ترشی بلال ریز

 

لبوهای خرد شده و شکر را به همراه سرکه روی حرارت قرار داده و اجازه دهید تا برای دو دقیقه با هم بجوشد سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود.

 

در این مرحله برگ رزماری، تخم گشنیز، سیاه دانه، دانه فلفل و نمک را به مخلوط لبو اضافه کرده و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. حالا ترشی را در شیشه مورد نظر بریزید و برای یک هفته داخل یخچال قرار دهید تا ترشی برسد.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران - تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.