2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
عرق چهل گیاه برای چی خوب است + روش مصرف و ضررها

عرق چهل گیاه برای چی خوب است + روش مصرف و ضررها

چه کسانی می توانند از عرق چهل گیاه استفاده کنند و خاصیت های این داروی گیاهی غیر از تقویت معده چیست؟ این عرق چه ضررهایی دارد؟

دوات آنلاین -عرق چهل گیاه از جمله عرقیجاتی است که در طب سنتی جایگاه ویژه دارد و به ویژه برای معده و دستگاه گوارش بسیار مفید است. اطلاعات کامل در این باره را در ادامه بخوانید.

 

ترکیبات عرق چهل گیاه

به گفته مجتبی گوهری محقق طب سنتی عرق گیاهی که به عنوان چهل گیاه از آن نام برده می‌شود، در اصل چهل گیاه نداشته و حاوی تعدادی از گیاهان مفید برای دستگاه گوارش است.

 

گیاهان زیر در عرق چهل گیاه استفاده می شوند:

 

آویشن: طبعی خشک و گرم داشته در رفع دردهای سیاتیک، نقرس، مفاصل و غیره بسیار مفید است. همچنین بیماری‌های مثانه، کلیه، سیاه سرفه، ذات‌الریه، تنگی نفس، نفخ معده و روده و غیره را نیز برطرف خواهد کرد.

 

اسطوخودوس: طبعی گرم دارد که وجود این گیاه در عرق چهل‌گیاه می‌تواند بیماری آسم، سرفه، نفخ روده و معده، دردهای عضلانی و اعصاب، ناراحتی مقعد، کبد، کلیه، طحال و همچنین غش، رعشه، ضربه مغزی، سردرد، امراض عصبی و غیره را درمان کند.

 

اسفرزه: عرق چهل‌ گیاه حاوی گیاه اسفرزه بوده است که طبیعتی سرد و تر دارد و در درمان زخم معده، خشونت حلق و سینه، یبوست، نارسایی کبد و کلیه، بسیار مؤثر است.

 

خاراگوش یا افسنتین: این گیاه در بالا بردن خواص عرق چهل‌ گیاه بسیار مؤثر است. اشتهای مفید به‌وجود آورده، یبوست را رفع می‌کند و همچنین برای کسانی‌که خونریزی بینی دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

ریشه بابا آدم: طبیعت این گیاه، گرم و تر بوده و میل‌کردن عرق چهل‌گیاه که حاوی ریشه بابا آدم است، می‌تواند قند خون را کاهش داده، جوش‌های صورت، اگزما، روماتیسم، مخملک و سرخک را درمان کند.

 

بادرنجبویه: این گیاه، مقوی‌ترین ترکیب در عرق چهل‌گیاه است که حافظه را زیاد کرده و مغز را تقویت می‌کند، برای تنگی نفس و قولنج مفید بوده، درد دندان و طپش قلب را از بین می برد، هیستری را درمان کرده و همچنین حواس پنج‌گانه، جگر، معده و قلب را قوای تازه‌ای می‌بخشد.

 

بارهنگ: طبعی سرد و تر داشته و سبب می‌شود تا عرق چهل ‌گیاه، سوختگی‌های سطحی و امراض پوستی را درمان کند. این گیاه در درمان ورم مخاط دهان، خونریزی ریه و آسم، نقش به‌سزایی خواهد داشت. البته این توانایی را دارد به میزان قابل توجهی از طبع گرم سایر ترکیبات عرق چهل ‌گیاه بکاهد و مصرف این عرق گیاهی را برای افراد گرم‌مزاج راحت‌تر کند.

 

گل بنفشه: گرچه این گیاه طبعی سرد دارد اما همراه‌ شدن با سایر ترکیبات عرق چهل‌گیاه می‌تواند در بهبودی بی‌خوابی، یبوست، عطش، برفک، مخملک، سرخک، ذات‌الریه، سیاه‌سرفه، برنشیت، تنگی نفس و گلو درد بسیار مؤثر باشد.

عرق چهل گیاه از چه گیاهانی تشکیل شده است

طریقه مصرف عرق چهل گیاه

عرق چهل ‌گیاه مانند سایر عرقیجات دیگر، مایعی سرد است که از تقطیر چند گیاه به‌دست می‌آید و بدون گرم‌کردن یا حل‌کردن با مواد دیگر قابل مصرف است. البته به دلیل این‌که کمی تلخ و تند است، افراد می‌توانند نصف فنجان عرق چهل‌گیاه را با میزان مناسبی آب حل کنند و بخورند.

 

طبیعت این عرق گرم و خشک است. خوردن نصف استکان از این عرق بعد از هر وعده غذا به هضم غذا کمک می کند.

 

فایده عرق چهل گیاه برای معده و گوارش

گوهری توضیح داد: عرق چهل گیاهیشبه داروی مفید برای انواع ناراحتی‌های گوارشی است که همه افراد در صورت نیاز می‌توانند در هر زمانی بدون نیاز به گرم کردن آن را قبل یا بعد از هر وعده غذایی به میزان نیم فنجان مصرف کنند.

 

بیشتر بخوانید: فواید عرق کاسنی و شاتره در طب سنتی

 

چهل گیاه برای تقویت معده و رفع ترشی معده بسیار مفید است.

 

محقق طب سنتی بیان کرد: عرق چهل گیاه همچنین برای درمان دل‌پیچه، دل درد، نفخ معده دارند و همچنین برای درمان ناراحتی‌های روده نیز بسیار مفید و موثر است.

عرق چهل گیاه را چگونه مصرف کنیم

خواص دیگر چهل گیاه

این عرق ضد تهوع است و برای رفع بیماری های ناشی از سردی زیاد مناسب  می باشد . عرق چهل گیاه  برای تقویت قلب و اعصاب خوب است و بعنوان آرام بخش و تقویت کننده قلب و اعصاب هم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نوشیدن عرق چهل گیاه  به شما کمک می کند که خوابی آرام و خوب داشته باشید.

 

بدانید: خاصیت های جینسینگ؛ از لاغری تا رشد و تقویت مو و پوست

 

از طرفی بسیاری از خانم‌ها قبل از سیکل قاعدگی به دلیل تداخل هورمونی دچار فشارهای عصبی و دردهای عضلانی می‌شوند که با درنظر گرفتن خواص عرق چهل‌گیاه می‌توانند علاوه بر به‌دست‌آوردن آرامش و روحیه قوی، هرگونه دردهای عضلانی مانند دل‌درد، کمردرد و دل‌پیچه را برطرف کنند.

عرق چهل گیاه چه خاصیت ها و ضررهایی دارد

عوارض عرق چهل گیاه

بنا به توصیه محقق طب سنتی بهتر است افرادی که طبع گرم و مشکلاتی همچون ریفلاکس معده دارند در مصرف این عرق گیاهی احتیاط کنند. زیرا سبب شل شدن دریچه معده و تشدید رفلاکس معده در این افراد می‌شود.

 

به دلیل بالا بودن طبع گرم عرق چهل‌ گیاه، افراد باردار به هیچ نحو اجازه مصرف این عرق گیاهی را ندارند زیرا برخی گیاهان به‌کار برده ‌شده در عرق چهل ‌گیاه مستقیما تأثیرات منفی بر جنین می‌گذارد و سبب سقط جنین یا کاستی‌هایی در جنین خواهد شد.

 

کسانی‌که به عرقیجات گرم و خشک، حساسیت و واکنش‌هایی مانند کهیر، سرفه، خشکی دهان و زبان و غیره را دارند، بهتر است از مصرف مدوام عرق چهل ‌گیاه اجتناب کنند.

 

منابع: صدا و سیما – باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.