2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
ماساژ درمانی چه خاصیت هایی دارد؛ از آرامش اعصاب تا انواع درد

ماساژ درمانی چه خاصیت هایی دارد؛ از آرامش اعصاب تا انواع درد

رایحه درمانی و ماساژ با روغن های گیاهی می تواند برای انواع دردها از جمله کمر درد مفید باشد و همچنین به آرامش شما کمک کند.

دوات آنلاین -شاید تا به حال از آشنایان یا بستگان خود شنیده باشید که با استفاده از اسانس، روغن با عصاره گیاهان درد یا برخی از اختلالات روانی خود را تسکین داده یا کنترل کرده اند. اما این روش درمانی یعنی رایحه درمانی و ماساژ تا چه میزان می تواند موثر باشد؟

 

آشنایی با رایحه درمانی

جام جم نوشت: رایحه درمانی، شاخه ای از گیاه درمانی و از مفیدترین وكم عارضه ترین درمان های مکمل در طب سنتی است. در این روش از اسانس، روغن یا عصاره فرار گیاهان معطر برای درمان با تسکین برخی اختلالات جسمی و روحی بیماران استفاده می شود.

 

رایحه ها یا همان روغن های فرار گیاهی به دلیل نفوذ سریع، فاصله استعمال تا اثرشان کوتاه است و قادرند قوای مختلف بدنی به ویژه قوای عصبی را تقویت کنند و بیشتر برای کاهش عوارض حین بارداری، تسکین درد، کاهش عوارض درمان سرطان، بهبود زخم، مشکلات پوست و مو، کنترل حملات صرع کاهش مشکلات تنفسی، کاهش استرس و اضطراب، تقویت مغز، قلب و کبد استفاده می شوند.

ماساژ درمانی با چه روغن هایی مفید است

ماساژ با روغن های درمانی

این روغن ها از طرق استنشاق، تماس با پوست (ماساژ)، خوراکی یا در حمام به جریان خون راه یافته و پس از اثربخشی از طریق سیستم ادراری یا بازدم دفع می شوند.

 

بیشتر بخوانید: انواع عودها چه خاصیت‌هایی دارند؟

 

بیشترین شکل استفاده از رایحه درمانی از طریق استنشاقی و ماساژ با همان دست ورزی همراه با روغن های معطر روی عضو مورد نظر است که اثر درمانی خود را با کاهش اضطراب و افزایش آرامش نشان داده و به تسکین بیشتر درد کمک می کند.

 

نتایج تحقیقات نشان می دهد ترکیب ماساژ و رایحه درمانی موجب بهبود خلق و کاهش علائم اضطراب و افسردگی شده و استنشاق رایحه های معطر باعث افزایش هوشیاری و کاهش استرس می شود.

 

نتایج مطالعات نشان داده است روغن و اسانس اسطوخودوس، اکالیپتوس، روغن بادام شیرین و نعناع تاثیرات زیادی در تسکین دهندگی درد دارد و براساس پژوهش هایی تاثیر روغن معطر اسطوخودوس در کاهش دردهای استخوانی و عضلانی مبتلایان استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید مثبت بوده است و ماساژ شکم با روغن نعناع در التیام سندرم روده تحریک پذیر مؤثر و از شدت علائم گوارشی مرتبط با پیوست و سندرم درد شکمی می کاهد.

 

بهترین روغنی که برای کاهش مشکلات تنفسی استفاده می شود روغن اکالیپتوس با کمک به رفع سرفه و خلط آوری و کندر با خواص ضدالتهابی قوی است.

 

ضمن این که رایحه درمانی و ماساژ می تواند از قاعدگی دردناک خانم ها بکاهد و حتی به عملکرد جنسی زناشویی کمک کند.

 

حمام آب گرم پا با اسانس گل محمدی می تواند از اضطراب زایمان بکاهد و روغن های رازیانه، اسطوخودوس، نعناع، گل محمدی و اکالیپتوس در کم کردن تهوع و استفراغ صبحگاهی و بی خوابی در دوران بارداری مؤثر است.

از ماساژ درمانی برای چه دردهایی استفاده می شود

روش انجام ماساژ درمانی

توجه داشته باشید استفاده زیاد و ناصحیح از روغن های معطر سبب تشدید علائم یا بروز تحریکات می شود.

 

برای ماساژ عضو مورد نظر نباید به طور مستقیم از روغن معطر استفاده کرد بلکه باید آن را با روغن گیاهی دیگر رقیق کرد تا باعث سوختگی پوست نشود.

 

زمانی که سطح پوست دچار بریدگی و جوش است نباید از این روغن ها استفاده کرد.

 

برای مصارف استنشاقی، ماده معطر را نباید به صورت مداوم و از فاصله خیلی نزدیک بویید. روش استنشاقی دو روش خشک و مرطوب است.

 

رایحه درمانی برای تمام گروه های دستی از نوزاد تا افراد پیر و سالمند تحت نظر متخصص طب سنتی کاربرد دارد. البته بیماران با مشکلات کلیوی و کبدی باید با احتیاط از این روش درمانی استفاده کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.