2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
خواص بلوط جنگلی از معده و کلیه تا پوست

خواص بلوط جنگلی از معده و کلیه تا پوست

میوه درخت بلوط برای چی خوب است و آن را چگونه باید مصرف کرد؟ طبع آن از نظر طب سنتی چیست؟

دوات آنلاین -درخت بلوط از پرکاربردترین درختان است که جنگل های آن در استان لرستان آوازه بسیار دارد. در طب سنتی از میوه بلوط برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند. این گیاه برای کلیه، معده، پوست، کم خونی و ... بسیار مفید است.

 

طبع بلوط چیست

طبع بلوط جنگلی از نظر طب سنتی گرم و خشک است. میوه بلوط شبیه فندق است و دارای یک پوسته بسیار سخت است که مغز سفیدرنگی درون خود دارد و این  مغز دارای خواص دارویی فراوانی است.

 

به گفته زینب زمانی، متخصص طب سنتی، تانن ها، اسید پیروگالیک، کاتشین و کورستین از عمده ترین مواد موثره بلوط هستند. همچنین بلوط یکی ازغنی ترین گیاهان داروئی از لحاظ میزان تانن ( ۸-۲۰درصد) است.

 

همچنین میوه درخت بلوط دارای کاربردهای مختلفی در صنایع بهداشتی و آرایشی، چرم سازی، رنگ سازی و دیگر صنایع است.

بلوط جنگلی برای چی خوب است

نان بلوط؛ ناجی مردم

مظفر افشار که از او به نام پدر بلوط ایران یاد می شود، درخصوص کاربردهای بلوط می گوید: در شهریور سال 1320 که قحطی سراسر کشور را فرا گرفته بود در خلاء گندم و جو، نان بلوط نه تنها جان مردم استان های زاگرس نشین بلکه جان مردم استان های همجوار با این استان ها مانند استانهای همدان و مرکزی را نیز نجات داد و مردم این استانها با اسب و قاطر بلوط به شهرهای خود حمل می کردند و به همین دلیل است که امروز از بلوط به عنوان یک میوه مقدس نام برده می شود.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های مصطکی چیست

 

وی افزود: در گذشته در روستاها که دارویی برای درمان اسهال وجود نداشت از بلوط برای درمان این عارضه استفاده می شد و حتی خود نیز شاهد تاثیر پودر بلوط در بهبود عرق سوز پای نوزاد بوده ام.

 

افشار از نان بلوط که در زبان محلی به نام 'کلک' معروف است به عنوان موثرترین دارو و ضدعفونی کننده دستگاه گوارش نام برد و اظهار کرد: نان بلوط بسیار مقوی و نیرو زاست البته روستائیان و عشایر نیز به جای جو از بلوط به عنوان خوراک دام استفاده می کنند.

 

خاصیت بلوط برای کلیه

بلوط از دیرباز به عنوان یک دارو مورد استفاده قرار گرفته و خواصی چون از بین برنده التهاب و خواص ملین را داراست و در حفاظت از رگ ها و درمان دل درد نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این داروی گیاهی دارای مقادیر زیادی فیبر است كه در سلامت کلیه ها نقش موثری ایفا می کند. همچنین بلوط دارای ریزمغذی های دیگری از جمله آهن، ویتامین های گروه ب، کلسیم و منیزیم است.

بلوط جنگلی را چگونه مصرف کنیم

نحوه مصرف بلوط جنگلی

میوه بلوط از قدیم الایام مورد مصرف بوده و از آن به عنوان غذا استفاده می کرده اند . حتی اگر آن را خشک و در کرده و با در گندم مخلوط می کنند و از آن نان تهیه می نمایند .

 

طب سنتی: خواص چای ماچا، ماسالا و کوهی

 

می توان بلوط را بو داده و سپس آن را در کرده و از آن چائی تهیه کرد . مقدار مصرف آن یک قاشق چایخوری در یک لیوان آب جوش می باشد . این دم کرده را می توان برای مورد زیر بکار برد .

 

1- بواسیر را برطرف می کند.

2-اسهال ساده و اسهال خونی را رفع می کند.

3-درد معده و گاز معده را برطرف می کند.

4-برای رفع کم خونی موثر است.

5-نرمی استخوان را درمان می کند.

6- برای تقویت عمومی بدن موثر است.

7-برای معالجه اسهال اطفال ،‌در بلوط را با کاکائو مخلوط کرده و دم کرده آن را به اطفال می دهند .

 

خواص بلوط و عسل

برای استفاده از پوست درخت بلوط  می‌توان آن را پودر کرده و با عسل مخلوط کنید و یا اینکه یک قاشق آن را در یک لیوان آبجوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. فواید آن به شرح زیر است:

 

1- خونریزی ها را متوقف می سازد.

2-درمان کننده بواسیر خونی است.

3-خاصیت ضد عفونی درد.

4-ادرار را زیاد می کند.

5-ترشحات زنانه را از بین می برد.

خواص بلوط جنگلی برای کلیه و معده چیست

فواید بلوط جنگلی برای پوست

برای استفاده خارجی از جوشانده پوست درخت استفاده می شود . بدین منظور باید 15 گرم پوست درخت را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به آرامی بجوشد تا حجم آن به دو سوم تقلیل یابد .

 

در همین زمینه: ریشه شیرین بیان برای چی خوب است

 

از این جوشانده می توان بعنوان کمپرس استفاده کرد و یا آن را در وان حمام ریخته و در آن استراحت نمود .

 

1)خون مردگی را درمان می کند.

 

2)اگزما را از بین می برد.

 

3)برای درمان بیماری های پوستی  در وان حمام که در آن جوشانده پوست درخت بلوط را ریخته اید به مدت یک ربع ساعت استراحت کنید .

 

4)اگر واریس درید این قسمتها را با جوشانده پوست بلوط کمپرس کنید .

 

خاصیت های گز علفی چیست

در اثر نیش زدن حشره ای مخصوص به برگ و یا شاخه های درخت بلوط ماده ای به بیرون تراوش می کند که در اثر مجاورت با هوا سفت شده و به صورت دانه هایی به قطر 2 سانتیمتر بر روی ساقه و یا برگ ظاهر می شود . برای استفاده از گز شاخه های درخت را تکان می دهند تا دانه های گز به زمین بریزد . البته این دانه ها مخلوط با برگ و پوسته درخت است که باید تمیز شود .

 

بدانید: هسته خرما برای چی خوب است

 

گز علفی از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است . برای استفاده طبی از گز علفی می توان آن را با عسل مخلوط کرد و یا جوشانده آنرا تهیه نمود .( 50 گرم در یک لیتر آب جوش ) خواص گز علفی به شرح زیر است:

 

1)قابض است.

2 ) خونریزی ها را متوقف می سازد.

3)مقوی معده است.

4)تقویت کننده دستگاه تنفسی است.

5)سینه را نرم و صدا را صاف می کند .

6)سرفه ها را برطرف می کند.

7)تنگی نفس را درمان می کند.

8)برای معالجه بواسیر گز علفی را با عسل مخلوط کرده و بر روی بواسیر بگذارید .

از بلوط جنگلی چه استفاده هایی می کنند

مصارف دیگر بلوط

پدر بلوط ایران گفت: اکثر روستائیان به دلیل اینکه موریانه به سادگی چوب بلوط را تخریب نمی کند از چوب این درخت در ساخت خانه های خود استفاده می کرده اند و در حال حاضر در روستای سنگتراشان بخش پایی چوب برخی از خانه ها از جنس چوب درخت بلوط است.

 

وی بیان کرد: یکی دیگر از کاربردهای بلوط در گذشته این بوده که از 'تانن' بذر بلوط که در زبان محلی به آن 'جفت' گفته می شود در دباغی مشک آب که از پوست گوسفند تهیه می شده استفاده می کرده اند؛ البته این ماده در صنعت چرم سازی نیز کاربرد دارد.

 

منابع: پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان ایران – ایرنا – ایسنا - ایمنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.