2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
گل نرگس چگونه و کی بکاریم + خواص

گل نرگس چگونه و کی بکاریم + خواص

گل نرگس چه خاصیت هایی دارد؟ بهترین زمان برای کاشت پیاز این گل چه موقع است و چگونه باید از آن مراقبت و نگهداری کنیم؟

دوات آنلاین -نرگس یکی از زیباترین و خوشبوترین گل‌های موجود در طبیعت است با خواص درمانی. شاید بتوان گفت نرگس یکی از معروف‌ترین گل‌ها در کشورمان است که در متون ادبی و مذهبی هم زیاد از آن یاد شده است. با توجه به نزدیک شدن فصل سرما که موسم شکوفایی این گل است، بد نیست اطلاعاتی درباره این گل زیبا و خوشبو داشته باشیم و درباره نحوه کاشت پیاز آن اطلاعاتی کسب کنیم.

 

انواع گل نرگس

خراسان نوشت: برای نخستین بار نرگس ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به باغچه‌ها آورده و بعدا توسط رومی‌ها به انگلیس برده شد. چون نرگس از اواسط پاییز تا اوایل بهار می‌روید، مترادف با فرارسیدن فصل بهار و نماد تولد دوباره و آغازی دیگر است.

 

بیشترین تنوع نرگس در اسپانیاست اما دیگر کشورها هم مثل مراکش، پرتغال، فرانسه و ایتالیا انواع زیادی از نرگس را در طبیعت خود دارند. در ایران هم قرن‌ها شیراز به عنوان شهر نرگس شناخته می‌شد که به‌مرور چند شهر دیگر مانند کازرون، بهبهان و شهرهای خراسان جنوبی هم تبدیل به مرکز پرورش این گل شدند.

 

فیلم: آموزش درست کردن باغچه آپارتمانی با ساکولنت

 

در کشورمان دو نوع نرگس داریم، یک نوع آن تاج بزرگی دارد و تک گل است که به نرگس شهلا معروف شده و نوع دیگر تاج کوچک دارد و گل‌هایش به صورت خوشه‌ای هستند. تشبیه چشم یار به نرگس شهلا، از پرکاربردترین تمثیل‌های عاشقانه در ادبیات فارسی است.

بهترین موقع برای کاشت پیاز گل نرگس چه فصل و زمانی است

خواص گل نرگس

شهرت و محبوبیت این گل علاوه بر زیبایی و بوی خوش، به دلیل خواص مختلفی است که دارد. این گل درون خود ماده گالان دارد، به همین دلیل بوییدن آن برای بیماری آلزایمر بسیار مفید است.

 

همچنین می‌تواند انرژی مثبت را برای افراد افسرده به ارمغان آورد. رایحه نرگس می‌تواند محیط را ضدعفونی کند و گرفتگی بینی و سردرد را می‌توان با بوییدن این گل از بین برد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از گیاه پتوس نگهداری کنیم

 

گفته می شود  بوی گل نرگس می‌تواند ناراحتی‌های روحی، کم انرژی بودن، حال بد و افسردگی را از شما دور کند. افرادی که مشکل مثانه دارند کافی است روغن گل نرگس را روی مثانه و معده خود ماساژ دهند.

 

بهترین موقع کاشت نرگش

نرگس‌ آسان‌ترین و مطمئن‌ترین شرایط پرورش را در میان خانواده تمام گل‌ها دارد و برای افراد مبتدی در باغبانی ایده‌آل است. گل نرگس مناسب برای کاشت در گلدان، باغچه و باغ است اما باید در نظر داشت که این گل در دمای کمتر از ۱۰ درجه یخ می‌زند.

 

پاییز بهترین فصل کاشت گل‌نرگس در گلدان‌های خانگی و شروع فصل سرما، موسم شکوفایی این گل‌ زیبا ‌و خوشبوست.

گل نرگس را چطور در خانه بکاریم

روش کاشت پیاز گل نرگس و نحوه نگهداری

در پاییز پیاز نرگس را بخرید. هرچه پیاز آن بزرگ‌تر باشد گل شما بزرگ‌تر خواهد شد. پیازهایی را که هیچ‌گونه بریدگی، خراش یا دندانه ندارند، انتخاب کنید. پیاز باید ریشه داشته باشد، اما نباید از بالای آن ساقه سبز شده باشد. اگر پیاز فوراً کاشته نشود می‌توان آن را در یخچال نگهداری کرد.

 

بدانید: چگونه از گل محبوبه شب در خانه نگهداری کنیم؟

 

توجه کنید پیاز نرگس را در یخچالی که در آن سیب دارید، قرار ندهید. اگر این دو در مجاورت هم قرار گیرند، سبب می‌شود پیاز بی‌بار شود و شکوفه ندهد. یک گلدان سنگین انتخاب کنید زیرا زمانی که گیاه شکوفه بدهد، بالای آن سنگین شده و می‌تواند گلدان سبک را واژگون کند.

 

گلدان باید حداقل ۱۸ سانتی‌متر عمق داشته و عرض آن حداقل ۵ سانتی‌متر از پهن‌ترین قسمت پیاز بزرگ‌تر باشد و یک سوراخ در کف گلدان برای تخلیه‌آب لازم است. آب ولرم در یک کاسه ریخته و ریشه پیاز را به مدت ۲ ساعت در آن غوطه‌ور کنید. همه پیاز را داخل آب قرار ندهید، تنها قسمت انتهایی آن کافی است.

 

این کار پیامی را به پیاز می‌رساند که وقت رشد کردن است. گلدان را تا نیمه با خاک پر کنید. پیاز را با ریشه در زیر خاک قرار دهید. اطراف پیاز را با خاک پر و خاک را دور آن محکم کنید. یک سوم از قسمت بالای پیاز را بیرون از خاک بگذارید و آن را خوب آب بدهید. گلدان را در جایی گرم در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

 

تا زمانی که ساقه شروع به رشد کند به آن آب ندهید. این فرایند ممکن است ۲ یا ۳ هفته یا بیشتر طول بکشد. بعد از شروع رشد ساقه، هر زمان که حس کردید خاک خشک است به آن آب بدهید. هر دو هفته با دادن محلول آب و کود گیاهان خانگی، آن را تقویت کنید.

 

گیاه را بچرخانید تا ساقه آن صاف قرارگیرد و اگر گیاه در حال خم شدن بود یک چوب کمکی کنار آن قرار دهید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.