2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
ماست پرچرب سالم تر است یا ماست کم‌ چرب

ماست پرچرب سالم تر است یا ماست کم‌ چرب

آیا ماست پرچرب واقعا ضرر دارد؟ آیا ماست کم چرب خاصیت های کمتری دارد؟

دوات آنلاین -یکی از سوالاتی که برای همه ما وجود دارد این است که ماست پرچرب خوب است یا کم چرب؟ کدام یک برای ما مفیدتر است و کدام یک ضرر دارد؟

 

جام جم نوشت:  چند دهه است گفته می‌شود لبنیات پرچرب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی را افزایش می‌دهد. بر همین اساس بسیاری از ما طعم مطلوب لبنیات پرچرب را ترک کرده‌ایم به امید این‌که در طولانی‌مدت تاثیر مثبت آن را بر سلامت خود شاهد باشیم. اما آیا واقعا با مصرف لبنیات کم‌چرب از سلامت بیشتری برخوردار خواهیم بود؟

 

چربی در ماست پرچرب

تفاوت بین ماست کم‌چرب و پرچرب ناشی از تفاوت چربی‌های اشباع با سایر انواع چربی است. به نوشته هاروارد هلث، برخلاف چربی‌های به اصطلاح غیراشباع سالم که در روغن زیتون، ماهی‌های چرب و آجیل یافت می‌شوند، محصولات لبنی اساسا حاوی چربی‌های اشباع هستند که می‌توانند در بروز بیماری‌های قلبی نقش داشته باشند.

 

به دلیل همین نگرانی‌ها، کارشناسان توصیه می‌کنند در یک رژیم غذایی استاندارد که حاوی ۲۰۰۰ کالری است، بیش از ۲۰ گرم چربی اشباع مصرف نشود. اما یک ظرف ۲۰۰گرمی ماست پرچرب فقط حدود 6.5 گرم چربی اشباع دارد.

 

بنابراین مصرف ماست پرچرب در محدوده سالم مصرف روزانه چربی‌های اشباع مشکلی ایجاد نمی‌کند. به عبارت دیگر درصورتی که روزانه لبنیات و گوشت زیادی مصرف نمی‌کنید می‌توانید از طعم خوب محصولاتی مانند ماست پرچرب لذت ببرید.

کدام یک از ماست های پر چرب و کم چرب برای سلامتی خوب است

آیا ماست پرچرب مفیدتر است

پیدایش این دیدگاه که ماست و لبنیات پرچرب می‌تواند کشنده باشد به دهه ۱۹۹۰ میلادی برمی‌گردد، زمانی که چربی‌ها به‌طورکلی عامل همه بیماری‌ها و همین‌طور افزایش وزن قلمداد می‌شدند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف حدود سه وعده لبنیات در روز برای سلامت مفید است. سال ۱۳۹۷ شمسی/ ۲۰۱۸ میلادی، مطالعه مهمی در این زمینه در مجله پزشکی لنست منتشر شد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روغن ها برای پخت و پز کدام ها هستند

 

این مطالعه نشان داد افرادی که به طور منظم لبنیات مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که لبنیات کم‌ چرب می‌خورند، کمتر به بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته مغزی دچار می‌شوند، کمتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند و احتمال افزایش وزن نیز در آنها کمتر است.

 

لبنیات و به‌ویژه ماست پرچرب علاوه بر فوایدی که برای سلامت دارد خاصیت سیرکنندگی بیشتری دارد و معمولا نسبت به ماست‌های کم‌چرب دارای قند کمتری است. زیرا تولیدکنندگان برای جبران بافت و کاهش طعم محصولات کم‌چرب، به آنها شکر اضافه می‌کنند. می‌توانید صحت این موضوع را با مقایسه مقدار قند موجود در ماست پرچرب و کم‌چرب در برچسب آنها بررسی کنید. در بیشتر موارد، میزان قند انواع کم‌چرب دو یا سه برابر است؛ بنابراین دفعه بعد که قصد خرید ماست داشتید می‌توانید نوع پرچرب را انتخاب کنید، زیرا چربی‌های اضافی این محصولات هضم را کند می‌کند و جهش قندخون را نیز کاهش می‌دهند.

 

 منبع: ba-bamail.com

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.