2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
گیاه عشبه بیابانی چیست و چه خاصیت هایی دارد

گیاه عشبه بیابانی چیست و چه خاصیت هایی دارد

عشبه بیابانی از جمله گیاهان دارویی است که از گذشته دور در درمان برخی بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفت. با فواید این گیاه آشنا شوید.

دوات آنلاین -گیاه عشبه‌ بیابانی از جمله گیاهان دارویی است که انواع مختلفی دارد و در مناطق گوناگون می رود. علاوه بر عشبه چینی و مغربی نوعی از عشبه نیز در ایران وجود دارد که دارای خاصیت های بسیاری است اما این گیاه نیز مانند همه گیاهان دارویی می تواند دارای عوارضی باشد به همین دلیل برای مصرف آن حتما باید با متخصص مشورت کنید.

 

عشبه‌ بیابانی؛ گیاهی ادرارآور

گیاه عشبه‌ بیابانی به دلیل دارا بودن ساپونین‌ها یک ماده‌ی ادرارآور موثر محسوب می‌شود. قدرت دفع مایعات از طریق این گیاه با دفع مایعات تجمع یافته در مفاصل می‌تواند باعث بهبود علائم بیماری‌های مربوط به مفاصل شود. بنابراین عشبه می‌تواند باعث بهبود حرکت مفاصل شده و درد را کاهش دهد.

خاصیت هی گیاه دارویی عشبه بیابانی چیست

خاصیت های دیگر عشبه بیابانی

این داروی گیاهی، صاف‌کننده خون بوده و دارو پزشکان سنتی، آن را برای معالجه التهابات و نقرص توصیه می‌کنند. اثر اصلی عشبه، تسریع جذب داروها بوده و به همین جهت در بعضی از فرمول‌های دارویی وارد می‌شود.

 

بدانید: گیاه خاراگوش چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

 

عشبه افزون بر این که در نوشابه‌های غیرالکلی نیز استفاده می‌شود، به عنوان پرکرسور جهت سنتز کورتیزون و سایر استروئیدهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خواص درمانی عشبه در درمان روماتیسم، سیفلیس و بعضی بیماری‌های پوستی بوده و  صاف‌کننده خون محسوب می‌شود.

 

مصرف عشبه بیابانی در بارداری

مقدار زیاد مصرف این گیاه دارویی باعث ایجاد حساسیت شده و نباید در دوران حاملگی و شیردهی مورد استفاده قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید: ریشه شیرین بیان برای چی خوب است

 

نحوه مصرف عشبه

میزان مصرف (مجاز) عشبه، یک الی چهار گرم روزی سه بار به صورت دم‌کرده است.

 

یادتان باشد قسمت های مختلف عشبه بیابانی مانند جوانه ، میوه و ریشه، مزه خیلی تندی دارد و دهان را می سوزاند. در مجموع مصرف ااین گیاه وقتی تازه است می تواند خطرناک باشد و آن را باید بعد از خشک کردن مصرف کرد.

 

 

منابع: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی- همشهری

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.