2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
فواید هندوانه زرد چیست؛ از لاغری و پوست تا قلب و کلیه

فواید هندوانه زرد چیست؛ از لاغری و پوست تا قلب و کلیه

هندوانه زرد یا آناناسی میوه بسیار پرخاصیتی است که می تواند از بیماری هایی مانند طرماخوردگی پیشگیری کند. همچنین برای کلیه و قلب و عروق نیز بسیار مفید است.

دوات آنلاین -چند سالی است که هندوانه زرد در بازار ایران دیده می شود و در واقع می توان گفت برای ما میوه جدیدی است که شاید خیلی ها هنوز طعمش را نچشیده باشند اما این نوع هندوانه از دیرباز در برخی کشورها مصرف می شده و در مجموعه 50 نوع هندوانه وجود دارد که البته ما فقط با چند نوع آن آشنا هستیم. هندوانه زرد که به آن هندوانه آناناسی هم گفته می شود، فواید زیادی دارد. خاصیت های این میوه در ادامه شرح داده شده است.

 

تاثیر هندوانه زرد در لاغری

 فیبر موجود در هندوانه آناناسی می تواند اشتها را کاهش داده و با کم کردن پرخوری ، به لاغری و کاهش وزن افراد کمک کند.

 

محتوای فیبر و آمینو اسیدها و سیترولین در هندوانه زرد برای کم کردن وزن خوب هستند. هر دوی آن مواد از تجمع چربی‌های بدن جلوگیری و سیستم کاری کلیه‌ها را تنظیم خواهند کرد. همچنین می‌تواند ماده‌ آرژینینی تولید کند. این ماده چربی‌های بد بدن را که بی‌فایده هستند می‌سوازند و از بین می‌برد.

هندوانه زرد برای چی خوب است

پیشگیری از تب و سرماخوردگی

ویتامین A و ویتامین C موجود در هندوانه زرد می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به سرماخوردگی و تب جلوگیری کند.

 

دانستنی: فواید گیلاس؛ از پوست صورت و لاغری تا دیابت

 

استفاده از هندوانه آناناسی به عنوان تب بر توسط پیشینیان انجام می‌گرفته است چون این میوه حاوی ویتامین A و C است. اما، خوردن هندوانه زرد در شرایط آب و هوایی سرد توصیه نمی‌شود چون خوردن بیش از حد خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های سرد می‌تواند تب را بدتر کند.

 

هندوانه زرد، مفید برای کلیه

این نوع هندوانه خاصیت دیورتیک دارد که با افزایش ادرار و دفع آن به سم زدایی بدن کمک کرده و برای پیشگیری و دفع سنگ کلیه مفید می باشد. به علاوه آب موجود در این هندوانه برای کلیه هایی که همیشه برای تسریع عملکردشان به آب نیاز دارند مفید است.

 

خاصیت هندوانه آناناسی برای قلب و عروق

هندوانه‏‌ها مخصوصاً هندوانه زرد سیترولین زیادی دارند. سیترولین یک اسید آمینه غیرضروری می‏‌باشد که در سیستم اکسید‌نیتریک بدن شرکت می‌‏کند.

 

بدانید: موز لاغر می کند یا چاق

 

به این ترتیب که وقتی سیترولین با آنزیم‌های بدن وارد واکنش شد، به آرژنین تبدیل می‌شود. آرژنین اسید آمینه‌‏ای است که برای سلامت قلب و عروق و سیستم ایمنی بدن سودمند است. آرژنین تولید اکسید‌نیتریک را در بدن تشدید می‌کند که باعث شل شدن دیواره‏ عروق می‌شود.

هندوانه آناناسی چه خاصیت هایی دارد

هندوانه زرد برای چشم مفید است

وجود ویتامین A و ویتامین C در هندوانه برای سلامتی چشم مفید است. هندوانه‏ زرد یک منبع غنی از لوتئین می‌‏باشد.

 

لوتئین برای پیشگیری از بیماری دژنراسیون ماکولار چشمی وابسته به سن(AMD) لازم است. این بیماری یک بیمارى مزمن و پیشرونده است که در افراد مسن دیده مى‌شود و شایع‌ترین علت کورى در جهان است.

 

در این بیمارى، لکه زرد یا ماکولا که قسمت حساس به نور در شبکیه چشم بوده و مسئول دید مستقیم و کارهایى نظیر خواندن، نوشتن و رانندگى است، تخریب می‌شود. این بیمارى درمان قطعى ندارد، ولى با ایجاد تغییرات در رژیم غذایى و مصرف برخى از داروها مى‌توان از بروز آن جلوگیرى کرد یا آن را به تعویق انداخت.

 

پس به خاطر داشته باشید که هندوانه قرمز(لیکوپن) برای پیشگیری از سرطان و هندوانه زرد(لوتئین) برای سلامتی چشم‌های شما سودمند است.

 

خواص هندوانه زرد برای پوست

هندوانه زرد منبع خوبی از ویتامین C است که سبب سنتز کلاژن در پوست شده در نتیجه چین و چروک پوست از بین رفته و سبب جوان سازی پوست می شود و به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند و نیز بتا کاروتن موجود در هندوانه زرد از آفتاب سوختگی پیشگیری کرده و سبب درمان آن می شود.

 

بیشتر بخوانید: هسته انگور چه خاصیت‌هایی دارد

 

ویتامین A موجود در این هندوانه نیز سبب پاکسازی پوست صورت، رفع خستگی و پیشگیری از پوسته پوسته شدن پوست می شود. ویتامین A موجود می تواند چربی پوست را کنترل کند و میزان آکنه و جوش را کاهش دهد.

فایده های هندوانه زرد بسیار زیاد است

سایر خاصیت های هندوانه آناناسی

مصرف هندوانه زرد و نیز آب آن پس از تمرینات بدنسازی به دلیل داشتن مواد مغذی از گرفتگی عضلات بدنسازان پیشگیری می کند.

ویتامین C  موجود در هندوانه زرد زخم های دهانی را درمان کرده و از به وجود آمدن سوء جذب گوارشی (اسپرو) جلوگیری می کند و نیز از دهان و دندان در برابر برخی از بیماری هایی که می توانند به آن دچار شوند محافظت می کند.

 

مقادیر بالای فیبر موجود در هندوانه زرد برای سلامتی معده و دستگاه گوارش مفید بوده و با بهبود حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند.

 

منابع: همشهری- دنیای اقتصاد - مشرق نیوز

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.