2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
طوفان فکری چیست و چگونه به ما در حل مشکلات کمک می کند

طوفان فکری چیست و چگونه به ما در حل مشکلات کمک می کند

همه آنچه درباره طوفان یا بارش فکری باید بدانید در این مطلب توضیح داده شده است. این روش به شما برای رسیدن به موفقیت کمک می کند.

دوات آنلاین -گرهی در زندگی خانوادگی‌تان ایجاد شده، مشکلی در محل کار دارید، به دنبال یک ایده بکر برای راه‌اندازی کسب و کار هستید و چندین و چند موضوع دیگر. نمی‌دانید از کجا شروع کنید، چطور مشورت بگیرید، با چه کسانی صحبت کنید و چه ورودی به حل مسئله داشته باشید. طوفان یا بارش فکری روشی است که می‌تواند به حل مشکل شما کمک کند یا ایده‌ای پیش پای شما برای یک شروع تازه قرار دهد. آدم‌های بزرگ، تیم‌های موفق و شرکت‌های پیش‌رو،  از این روش استفاده می‌کنند تا با خود بازیگوش و خیال‌پردازشان ارتباط برقرار کنند و به دنبال راه‌های تازه باشند. با طوفان فکری، شما فرصت‌های جدیدی را می‌بینید که پیش از این نادیده می‌گرفتید. احساسات‌تان را کشف می‌کنید و ایده‌های به‌ظاهر ساده را صیقل می‌دهید. در این مطلب به‌سراغ این موضوع و تکنیک‌هایش رفتیم.

طوفان فکری دقیقا یعنی چه

چرا به دگرگونی ایده‌ ها نیاز داریم؟

خراسان با مقدمه بالا نوشت: عملکرد موفق استارت آپ‌ها طی سال‌های اخیر نشان می دهد، لازم نیست در یک کار متخصص باشید تا موفق باشید، ماجرا از این قرار است که وقتی در کاری فعال هستید که زیاد راجع به آن می‌دانید به‌خاطر ثبات قدم در پیاده کردن تکنیک‌های قدیمی، انعطاف پذیری کمی دارید و نمی‌توانید فرصت‌های جدید را کشف کنید. برای همین است که کسب وکارهای جدید به راحتی و با توجه به نیازهای روز، کسب‌وکارهای قدیمی را عقب زده‌اند چون با ایده‌های تازه یک فضای کاری را کاملاً دگرگون کرده‌اند. خب اگربه  دنبال چنین دگرگونی هستید، طوفان فکری به‌کمک شما می‌آید تا دنیا را از دریچه جدیدی ببینید واحتمال موفق شدن‌تان را بیشتر کنید.

 

طوفان فکری؛ بارشی بی ‌امان از ایده‌ها

با طوفان فکری، شما بارشی بی‌امان از ایده‌ها را دارید. این روش مخالفانی هم دارد اما با رعایت یک سری اصول می‌توانید یک طوفان فکری اعجاب‌آور داشته باشید. طوفان فکری می‌تواند فردی یا گروهی باشد. یعنی می‌توانید به‌تنهایی فکر کنید یا گروهی دورهم جمع شوید و چالشی را ارزیابی کنید اما در نهایت اصول حاکم بر ماجرا ثابت است.

چگونه با طوفان فکری به موفقیت برسیم

ایده‌ها را محدود نکنید

هر آن چه را به‌ذهن‌تان می‌آید، ثبت کنید. حتی اگر در ظاهر مضحک باشد. فراموش نکنید روزی ایده انتقال صدا از راه دور هم غیرممکن به‌نظر می‌رسید و امروز برای ما خیلی ساده است. هرچه ایده‌های بیشتری داشته باشید و ثبت کنید، شانس بالاتری برای پیدا کردن راه‌حل اصلی دارید. فراموش نکنید بهترین ایده‌ها شانس برابری با مضحک‌ترین‌ایده‌ها دارند و هر دو باید صیقل بخورند تا راه‌حل نهایی محسوب شوند.

 

روان شناسی موفقیت: چطوری اراده قوی داشته باشیم

 

انتقاد و تمسخر در طوفان فکری ممنوع

اگر گروهی طوفان فکری به راه می‌اندازید این قانون را فراموش نکنید که به‌جای تمسخر و انتقاد در اولین مواجهه با یک ایده باید درصدد بهبود و توسعه آن باشید. وقتی همه امکان ایده‌پردازی و طرح آن را داشته باشند، هم شانس پیدا کردن ایده خوب بیشتر می‌شود و هم بعد از رسیدن به راه‌حل نهایی، همه به آن پایبندی و اعتقاد بیشتری دارند؛ برای همین در عملی کردنش هم مشارکت می‌کنند.

 

مثل کودکان آرزو کنیم

در طوفان فکری باید با خود خلاق‌تان ارتباط برقرار کنید. ایده‌های غیرمعمول بدهید تا نتایجی غیرمتعارف و فراتر از باور به‌دست بیاورید که هیچ‌کس نزدیک آن‌هم نشده است. بنابراین باید مثل کودک رویاپردازی باشید که در حال آرزو کردن است. هدف باید در دسترس و منطقی باشد اما برای رسیدن به اهداف سخت هم می‌توان راهبردهای ممتازی تعریف کرد.

 

مهارت زندگی: چه کار کنیم خوش شانس شویم

 

فضای جلسه را طوفانی کنید

در جلسه گروهی همه باید یک‌بار نظر بدهند و بعد برگردید سراغ ایده‌ها تا از اول برای بهبودی و عملیاتی کردن، آن‌ها را بررسی کنید. دبیر جلسه باید ضمن احترام به همه ایده‌ها، اگر فکری چندان مدنظر جمع نیست و ایده‌پردازش روی آن تاکید زیادی دارد از اتلاف انرژی و وقت جلسه، به‌خاطر تعارف با یک‌نفر خودداری کند تا ریتم جلسه حفظ شود و طوفان ایده‌ها قطع نشود.

برای طوفان فکری چه کارهایی باید انجام بدهیم

ملزومات طوفان فکری را فراهم کنید

نور کافی، هوای مناسب و در گردش، نوشیدنی مناسب، تهویه خوب، تغذیه جذاب و از همه مهم‌تر کاغذ و خودکار باید در دسترس همه اعضا باشد. بد نیست همه قبل از جلسه فکر کرده باشند اما مهم این است که فکر کردن را محدود به قبل از جلسه نکنند و ایده‌های رگباری را در خود جلسه مطرح کنند.

 

دانستنی: مهم‌ترین ویژگی‌های افراد موفق چیست

 

 ترکیبی متفاوت

برای این‌که به انبوهی از ایده‌ها برسید نیاز است آدم‌های متنوعی با تجارب و نگاه‌های متفاوت به زندگی و کار دور هم جمع کنید.

 

درست شروع کنید

باید موضوع اصلی را شفاف و دقیق مطرح کنید. اجازه ندهید بحث‌های متفرقه سیاسی، فوتبالی و... ریتم جلسه و تمرکز روی ایده‌پردازی را خراب کند.

 

نکاتی که گفته شد بخش کمی از اهمیت و تکنیک‌های طوفان فکری بود. برای آشنایی بیشتر و تمرین آن، نیاز به مطالعه بیشتری دارید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.