2024/04/17
۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
جاهای دیدنی و تفریحی تالش کجا است + آدرس

جاهای دیدنی و تفریحی تالش کجا است + آدرس

اگر به تالش سفر می کنید برای این که وقت کم نیاورید و سر درگم نشوید حتما این راهنما را مطالعه کنید.

دوات آنلاین -تالش در استان گیلان یکی از دیدنی ترین شهرهای ایران است که جاهای تفریحی و تاریخی زیادی دارد. این محل ها در ادامه به همراه آدرس معرفی شده اند:

به پارک جنگلی گیسوم بروید

به پارک جنگلی گیسوم بروید

پارک جنگلی گیسوم یکی از نقاط دیدنی استان گیلان و شهرستان تالش است. مسیری زیبا و دیدنی درختان سر به فلک کشیده گیسوم تونلی جنگلی را ایجاد کرده است که دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد. گیسوم در جنوب رضوانشهر به فاصله ۱۴کیلومتر و شمال آن، شهر هشتپر (تالش) با فاصله حدود ۲۰کیلومتر قرار دارد.

 

جاده گیسوم تونلی جنگلی را با نسیم خنک کوهستان های تالش در هم آمیخته تا تن و جان هر رهگذری را آرامش ببخشد و روحش را آسایش دهد. گیسوم جایی است که جنگل و دریا به هم می رسند و سحر طبیعت به اوج خود می رسد. اگرچه گیسوم فقط در نیمه اول سال پذیرای گردشگران است ولی باید گفت که اگر در نوروز و نیمه اول سال هم موفق به سفر به این منطقه گردشگری نشدید زیبایی های طبیعی گیسوم در فصل پاییز و زمستان نیز کمتر از بهار و تابستان نیست.

 

همسایگی جنگل و دریا در این منطقه از شمال کشور، زیبایی دو چندانی را نصیب چشمان گردشگران می‌کند. این ساحل زیبا در ایام نوروز پذیرای جمعیت زیادی از علاقه مندان به طبیعت از اقصی نقاط کشور است مسافرانی که از گوشه و کنار کشور می آیند تا آغازین روزهای بهار را در کنار جنگل و دریا به نظاره بنشینند و تماشاگر رویش طبیعت زیبای تالش باشند. وجود گیسوم باعث شده است که روستای گتگسر در کنار آن به یک روستای مهمان پذیر با خانه های ویلایی تبدیل شود و اهالی به خاطر حضور بیش از حد مسافران خانه‌های خود را تبدیل به سوئیت های مهمان‌پذیر کنند.

 

جنگل گیسوم با مساحتی حدود ۸۰ هکتار، با درختان جنگلی انبوه و گونه‌های گیاهی خاصی که دارد، چشم انداز زیبایی را برای گردشگران فراهم می‌کند، این پارک با امکاناتی نظیر پارکینگ در داخل محدوده پارک، وسایل بازی کودکان، ورزشگاه، اردوگاه، پلاژ، هتل، مناطق پیک‌نیک روزانه، کمپینگ طبیعی، مسیرهای پیاده روی، مجموعه فضاهای جنگلی باقیمانده در ناحیه شرقی، جنگل شمشاد و موزه طبیعی گل و گیاه منتظر حضور گردشگران است.

ییلاق سوباتان از دیدنی های تالش

ییلاق سوباتان از دیدنی های تالش

ییلاق سوباتان به جرات یکی از زیباترین نقاط طبیعت ایران است که بدلیل سختی دسترسی برای عموم کمتر شناخته شده است ولی دربین ماجراجویان ایرانگردی به زیبایی بی وصف شهره است. سوباتان در ارتفاعات تالش قرار دارد ولی عموما گردشگران از ضلع جنوب غربی ارتفاعات و از دریاچه نئور راهپیمایی به سمت این دهکده بی نظیر را آغاز می کنند. بهترین زمان برای سفر به سوباتان خرداد ماه است که گل های تازه شکفته و عطرآگین زیبایی بهشتی این منطقه را بی مثال می کنند.

 

آدرس: در 20 کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان تالش و 36 کیلومتری شمال غرب شهر تالش (هشتپر) و 19 کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور

از آبشار ورزان تالش لذت ببرید

از آبشار ورزان تالش لذت ببرید

آبشار ورزان یا ورازان در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال‌غرب شهر تالش (از میدان نماز تالش تا ابتدای بازار سوباتان) و ۲۲ کیلومتری جنوب (از ایست و بازرسی جنگلبانی سوباتان تا دریاچه) دریاچه نئور اردبیل (ازمسیر فیبر نوری اردبیل گیلان) در ارتفاع ۱۹۰۰-۱۹۷۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد.

 

این آبشار در اطراف آبادی ییلاقی سوباتان قرار دارد. این آبادی روبروی بلندترین كوه رشته كوه تالش، ریشکاجی یا ریشگاسر، است. این آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا شهرک سوباتان حدود ۴ کیلو متر است. از سوباتان تا آبشار ورزان حدود ۱ ساعت کوهپیمایی سبک در پیش خواهید داشت.

آبشار زمرد یادتان نرود

آبشار زمرد یادتان نرود

آبشار زمرد که از ممتاز ترین جاذبه های گردشگری ایران است، در کنار طبیعتی زیبا انتقال دهنده  حس آرامش و امید به زندگی است. آبشار زمرد حویق در تمام فصول سال گردشگران و کوهنوردانی از دیگر نقاط و استان‌های دیگر را به خود جذب می‌کند.

 

آدرس: 45 کیلومتری تالش، شهرستان حویق

به دیدن ناوان تالش بروید

به دیدن ناوان تالش بروید

ناوان روستا و منطقه ای ییلاقی در بخش مرکزی شهرستان تالش در استان گیلان است. ناوان با چشمه های گوارا و آبشاری دل انگیز و طبیعتی زیبا از بهترین مناطق گردشگری شهرستان تالش محسوب می شود. آق اِولَر یا مریان با کاخ های باستانی و ناوان با داشتن گورهای ۲۰۰۰ ساله از دیدنی ترین مناطق این شهرستان به شمار می روند.

آتشکده ایسپیه مزگت را ببینید

آتشکده ایسپیه مزگت را ببینید

بنای ایسپیه مزگت باقیمانده یک آتشکده قدیمی و بزرگ در دیناچال تالش است. تمامی نشانه های معماری وکاربردی آن عملکرد بنای ایسپیه مزگت باقیمانده‌ی یک آتشکده قدیمی و بزرگ در دیناچال تالش است. تمامی نشانه‌های معماری و کاربردی آن عملکرد مذهبی این بنا را تایید می‌کند.

 

این بنا دردوران پس از اسلام احتمالا بعد ازقرن سوم هجری به مسجد تبدیل شد و ظاهرا تا مدت‌ها‌ی مدید مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آنچه بیش از هر چیز بیننده را به حیرت می‌اندازد، علت وجودی چنین بنایی در این نقطه دور افتاده است. در اینکه اسپیه مزگت یک مرکزعبادی بزرگ بوده تردیدی نیست و این امر از وجود احتمالی یک شهر یا سایت باستانی مدفون شده در حوالی آن خبر می‌دهد.

پارک جنگلی سیاه داران بسیار زیبا است

پارک جنگلی سیاه داران بسیار زیبا است

یکی از مناطق دیدنی تالش روستای سیاه داران است که در گذشته دارای درختان عظیمی از بلوط که بزرگ و سر به فلک کشیده بوده اند و از طرف دیگر توده عظیم درختان مانع ورود افراد به داخل روستا(جنگل ) می شد و بنابراین این منطقه با نام منطقه پوشیده از درختان سیاه(بلوط و آزاد) بعد از ساکن شدن افراد ییلاق نشین, آن روستا به “سیا داران” معروف گشت . این منطقه در جنوب غربی شهر تالش (هشتپر ) واقع می باشد که در سالهای اخیر توسط شهرداری تالش به محدوده ای برای گذاران اوقات فراغت و تفریح تبدیل شده است .

 

 پس از احداث راه و پله گذاری بخش هایی از دامنه این تپه در بلندترین نقطه آن تفریحگاهی بکر و دیدنی با امکاناتی جون رستوران , آلاچیق, سرویس بهداشتی بر پا گردیده است و سپس طرح سورتمه جنگلی ریلی در دامنه های پوشیده از جنگل تاسیس شده که عبور از مسیر آن برای مسافران بسیار هیجان انگیز و جالب می باشد ضمن آنکه در داخل محدوده پش از عبور از مسیر حیاط وحش طبیعی ایجاد شده وحیواناتی مثل آهو و غزال وحشی قابل روئت می باشند.

دریاچه سراگاه؛ یکی از جاهای تفریحی تالش

دریاچه سراگاه؛ یکی از جاهای تفریحی تالش

این دریاچه در حدود ۱۰ کیلومتری بخش مرکزی شهرستان تالش در روستایی به نام سراگاه قرار دارد و آب آن از چشمه‌های اطراف تأمین می‌شود. این دریاچه محل پرورش ماهی نیز می‌باشد.

آبشار شیله وشت تالش بسیار دیدنی است

آبشار شیله وشت تالش بسیار دیدنی است

شیله وشت در فاصله ۲۸کیلومتری شمال شرقی تالش(هشتپر) در امتداد رودخانه کرگانرود قرار دارد. برای رسیدن به روستای شیله وشت باید به ترتیب روستاهای ریک ، ماشین خانه ،کیشون بن ،تنگاب ، نونبلاغ و در نهایت دکلییان(در مجاورت روستای زربیل) را پشت سر بگذاریم و در ادامه روستای شیله وشت ،به روستای سینه هونی ، مریان ، آق اولر و …. و در نهایت به روستاهای خلخال ختم می شود.

 

آبشار شیله وشت آبشاری بسیاز زیبا در سه طبقه در کنار روستائی به همین نام از توابع تالش قرار دارد . برای رسیدن به هر آبشار راههای متفاوتی وجود دارد که میبایست ازراهنمایان محلی برای رسیدن به آبشارها استفاده نمود که در فصل تابستان اهالی روستا از کنار رودخانه تا آبشار را طناب کشی نموده که با گرفتن مسیر طناب و ادامه آن می توان به آبشار رسید .

 

آدرس: شهر تالش و حرکت به سمت کوهپایه و گذر از روستا های ریک و کیش دیبی و رسیدن به سه راهی شیله وشت حدود ۲۵ کیلومتر و از سه راهی تا روستا حدود 2.5 کیلومتر می باشد که کل مسیر آسفالت و کوهستانی می باشد . پس از پارک خودرو تا آبشار حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی سبک وجود دارد.

قلعه صلصال؛ از مکان های تاریخی تالش

قلعه صلصال؛ از مکان های تاریخی تالش

یکی دیگر از قلعه های تاریخی استان گیلان با قدمتی حدودا هزار ساله، قلعه صلصال واقع در روستای قلعه دوش لیسار از توابع تالش می باشد ، بعضا” معتقدند دلیل نامگذاری روستای “قلعه دوش” موقعیت جغراقیایی آن نسبت به قلعه صلصال می باشد ، در نمائی زیبا از روستا چنین به نظر میرسد که روستا قلعه را به دوش می کشد.

 

ارتفاع این قلعه از سطح دریا تقریبا ۱۰۰ متر بوده و ساکنان بومی این منطقه معتقدند که سازنده آن شخصی به نام صلصال ( و یا سلسال ) که زمانی در این ناحیه حکمران بوده می باشد. این قلعه چشم انداز زیبایی بر دشت و ساحل خزر داشته و به خاطر معماری نظامی آن جاذبه فراوانی برای گردشگران دارد.

به منطقه حفاظت شده لیسار سر بزنید

به منطقه حفاظت شده لیسار سر بزنید

منطقه حفاظت شده لیسار در شمال شهرستان تالش قرار گرفته و سیمایی متشکل از ساحل ، اراضی جلگه ای و کوهستانی دارد. لیسار به معنی محل درخت لی (نارون و…) است. و ربطی با نام پادشاهان آشور ندارد. لی درختی است که در جنگلهای ایران یافت می‌شود و در نجاری به کار می رود.

 

ییلاق های آق اولر  چشم نواز است

ییلاق های آق اولر در حوالی ۳۵ کیلومتری غرب تالش واقع شده و یکی از ییلاق های زیبا و دیدنی استان گیلان است که از سوی کوه های سر بفلک کشیده محصور شده است. جنگلهای هیرکانی با درختان برگ ریز از دیگر جاذبه های طبیعی منطقه آق اولر و مریان است که می تواند گزینه خوبی برای لذت بردن از طبیعت و کمپینگ باشد.

 

بیشتر بخوانید: اسالم به خلخال؛ سفری هیجان‌انگیز

 

اسبومار؛ منطقه ییلاقی دیدنی

اسبومار یا آسبومور ییلاق و منطقه کوهستانی در ۲۵ کیلومتری غرب دهستان ساحلی جوکندان از توابع شهرستان طوالش در استان گیلان واقع شده‌است. ارتفاع اسبومار از سطح دریا ۱۹۰۰ متر با آب هوایی سرد و خشک که در تابستان‌ها با دمای میانگین ۱۲ درجه سانتیگراد بسیار خنک و در زمستان در بیشتر مواقع با دمای زیر صفر درجه بسیار سرد و غیرقابل سکونت می‌باشد.

 

اسبومار در ۳۲ کیلومتری غرب شهر هشتپر در دل کوه‌های تالش مرکزی از غرب به کانتی کت و حدمرز اردبیل (۲۰ کیلومتر) از شرق به روستای بسک (۸ کیلومتر) از شمال به ییلاق سوباتان (۵ کیلومتر) و از جنوب به دشت شکردشت (۳ کیلومتر) متصل می‌باشد.

 

سایر مناطق دیدنی و تفریحی تالش

منطقه ییلاقی دوخاله کوه

محوطه باستانی و ییلاق تول

روستا و بقعه شاه میلرزان

زیارتگاه نرگس خاتون

روستای سینه هونی

کاخ ییلاقی سردار امجد

رودخانه کرگان رود

بازار هفتگی هشتپر

روستای قروق

روستای شیله وشت

روستای ناو تالش

حمام قدیمی مریان

 

منابع: سیری در ایرات- تریپ یار- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.