2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چه کار کنیم که اول ازدواج با همسرمان دعوا نکنیم

چه کار کنیم که اول ازدواج با همسرمان دعوا نکنیم

دلایل اختلافات زن و شوهرها در سال های اول زندگی مشترک چیست و چگونه می توان آنها را برطرف کرد؟

دوات آنلاین -اختلاف زوجین در اوایل ازدواج حتی تا سه سال اول طبیعی است البته به شرط این که زیاده از حد و غیرقابل کنترل نشود. عمولا زوج های جوان برای دعواهای شروع زندگی مشترک دلایل مشترکی دارند که راه چاره آنها هم مشخص است.

 

رفت و آمد با خانواده ها، از دلایل اصلی دعوا در اوایل ازدواج

فارس نوشت: شاید از خیلی از زوجین تازه ازدواج کرده شنیده باشید که بر سر رفت و آمد با خانواده هایشان اینکه این هفته کدامشان به خانه خانواده شان بروند یا در فلان میهمانی کدام یک شرکت کنند و از این دست مسائل مدام زندگی را به کام خود تلخ می کنند. در حالیکه با یک مدیریت مناسب زوج ها می توانند رفت و آمدهای بدون دردسرتری با دوستان و اقوام و خانواده شان داشته باشند.

 

نخستین نکته این است که زوجین می توانند با یک برنامه ریزی برای میهمانی به منزل اقوام و دوستان خود برنامه ریزی کنند و برای رفتن به منزل خانواده هایشان هم به جای چک و چانه زنی طبق یک برنامه ریزی هفتگی عمل کنند بدون اینکه هر یک خود را محق تری از دیگری ببیند.

 

مثلا از زوجی موفق شنیدم که می گفتند ما یک روز در هفته مثلا از بین روزهای هفته را برای دیدن خانواده خانم و یک روز آخر هفته را به دیدن خانواده مرد می روند و سایر زمان ها را هم بدون جنگ و دعوا با هم مدیریت می کنیم، با این برنامه ریزی دیگر هیچ وقت کارمان به قهر و دعوا در این رابطه نمی رسد.

 

البته گاهی هم پیش می آید که برای مناسبت هایی خاص مثل روز مادر، شب چله، شب عید یا روز عید و روزها و شب هایی از این دست بین زوج های جوان اختلافاتی ایجاد می شود که این دست ایام را هم می توان با مدیریت زمانی مثلا تقسیم شب و روز بین خانواده ها مدیریت کرد.

چرا زن و شوهرها اوایل ازدواج زیاد دعوا می کنند

تلاش برای تغییر دادن یکدیگر

برخی از دختر و پسرها هم از همان ابتدا بنای زندگی را طوری می گذارند که با ورود به رابطه زناشویی همدیگر را تغییر دهند به همین دلیل چون امکان تغییر انسان بالغ و عاقل خیلی ضعیف است، بعد از مدتی سرخورده می شوند و بنای ناسازگاری می گذارند. مثلا در اتاق های درمان زیاد از زوجین به اختلاف خورده شنیده می شود که «من فکر میکردم می توانم عوضش کنم اما نشد!» یا مثلا «اون هیچ وقت تغییر نمیکنه»

 

به جای گرفتن انگشت اتهام به سمت شریک زندگی مان بهتر است به این فکر کنیم که چطور می‌توانیم خودمان را با شرایط زندگی مان سازگار کنیم و در صورتی هم که ایرادی در همسرمان می‌بینیم با گفت وگو و ارتباط سازنده و همینطور رفتن به مشاور سعی در رفع آن بر بیاییم نه دعوا و قهر و اختلاف!

 

تفاوت زندگی با رمان ‌های عاشقانه

در بین زوجین تازه ازدواج کرده زیاد شنیده می شود که می گویند:کسل شده اند و زندگی همین بوده است؟ چرا همه چیز تکراری است و عاشقانه ادامه پیدا نمی‌کند. خیلی از دختر و پسرهای جوان انتظارات فانتزی و عاشقانه در فیلم ها را برای زندگی مشترک خود دارند درحالیکه عاشقانه ترین زندگی ها هم بعد از مدتی به تکرار و کلیشه می افتد و آنچه می ماند این است که با رفتار و روابط عاقلانه، عشق مشترک را حفظ کرد و بدون انتظارات بی جا ، طریق درست زندگی را پیمود که به سعادت خود و همسرمان بیانجامد ، در این جا این نکته حائز اهمیت است که پس از تصمیم به ازدواج پیش از هر چیز انتظارات و اهداف طرف مقابلمان از زندگی را دانسته و بسنجیم تا بعد به مشکلات بزرگ در این رابطه نخوریم.

دلایل اصلی اختلاف زوج ها در شروع زندگی مشترک چیست

مقایسه کردن زندگی با دیگران

چشم و هم چشمی های اوایل ازدواج به ویژه از سوی خانم ها گاهی باعث تلخ شدن روابط می شود اینکه چه چیزهایی از وسایل زندگی یا نوع منزل یا ماشین در اختیار دارید نباید خود را با دیگرانی که سال هاست زندگی خود را شروع کرده اند مقایسه کنید.

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین دلایلی که باعث نارضایتی از زندگی زناشویی می‌شود

 

در واقع زندگی میدان مسابقه نیست که چه کسی از چه کسانی جلو بزند بلکه نوع و نحوه مهارت آموزی در کنار هم و کسب آرامش است که نمی بایست با مقایسه های بیجا آن را تلخ کنیم.

 

عجله نداشته باشید

از خیلی زوج های جوان عجول می‌شنویم که انتظار دارند سریع همه اخلاق و رفتارشان شبیه هم شود، مثل هم رفتار کنند، مثل هم فکر کنند و سبک زندگی یکسانی داشته باشند در حالیکه چنین چیزی بعد از سال ها گذشتن از ازدواج هم غیر ممکن است هر فردی در یک خانواده متفاوتی با ژنتیک خاص خود بزرگ شده و نباید انتظار یکسان شدن با هم داشته باشیم منتها می توانیم با فرهنگ های متفاوت و کسب مهارت های لازم زندگی خوبی با هم داشته باشیم بدون اینکه انتظارات بی جا مثل صد درصد شبیه هم شدن از یکدیگر داشته باشیم.

زن و شوهرها چگونه می توانند اختلافات اوایل ازدواج را حل کنند

پرهیز از برخوردهای هیجانی در اوایل زندگی مشترک

بعد از گذشت سال های ابتدایی زندگی گاه به یاد روزهای اول ازدواج که بیافتیم به ذهنمان می رسد که آن دوره چقدر ناپخته و عجول بودیم و در برابر هر اتفاقی واکنش های احساسی زیاد نشان می‌دادیم که همان باعث می شد زندگی مان به مخاطره بیافتد. این خیلی مهم است که از همان ابتدای زندگی مهارت کنترل هیجانات خود را داشته باشیم و زمانی پیش نیاید که برای مسائل ساده و پیش پا افتاده ، عصبانی شده و کنترل خود را از دست بدهیم که خیلی  جاها دیگر قابل جبران نیست. بنابراین مهارت تنظیم هیجان و کنترل خشم می تواند به ما در این زمینه کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه عشق همسرم باشم؛ رازهایی که باید بدانید

 

حسادت ممنوع

برخی زوجین جوان که تجربیات کمتری دارند و عشق و علاقه شان به هم تازه پا گرفته و چون نهال تازه رسیده ای است، تصور می کنند حال که ازدواج کرده اند همسرشان فقط برای خودشان است و دیگر به پدر و مادر و اقوام و خواهر و برادر احتیاج ندارد و زمانی که رابطه همسرشان با خانواده شان را می‌بینند دچار حسادت می شوند و زندگی را به کام یکدیگر تلخ می کنند.

 

بیشتر بخوانید: روش رسیدن به تفاهم با همسر برای تصمیم‌ گیری‌های مهم

 

در حالیکه زوجین جوان باید بدانند که درست است عشق و علاقه حال دیگر مختص همسرشان است اما بخشی از این عشق وعلاقه از قبل بوده و خانواده و دوستان و اشنایان هم تعلق دارد و قرار نیست حال که ازدواجی صورت گرفته مه روابط گذشته از بین برود و دیگر زوجین به هیچ کس دیگری احتیاج نداشته باشند، این یک تصور غلط و خطای شناختی بزرگ است.

 

دلتنگ شدن برای خانواده در اوایل ازدواج

گاه به ویژه برای بانوان  تازه ازدواج کرده زیاد پیش می آید که دلشان برای خانواده خودشان و زندگی در کنار آنها تنگ می شود و این تا حدودی امری عادی است و همسرشان می بایست این را درک کرده و آنها را به دیدار والدین‌شان ببرند اما گاه هم این امر از حالت عادی خارج می شود که در این صورت می بایست رابطه ازدواج و زندگی زناشویی با حضور یک مشاور بررسی شود.

 

نکات پایانی

چند نکته پایانی هم که زوجین جوان می بایست در نظر داشته باشند این است که هیچ زوجی پس از ازدواج نمی تواند چون دوران مجردی رفتار کند و اگر چنین انتظاری از زندگی داشته باشند یعنی هنوز زندگی مشترک را نپذیرفته اند.

 

چند نکته طلایی برای بهبود روابط ابتدای زندگی این است که بدانید پس از هر مشاجره عذرخواهی کنید، زمان زیادی را کنار یکدیگر سپری کنید و فرصت خطا برای یکدیگر قائل شوید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.