2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
شرط هایی برای بخشش قاتل پسرعمه

شرط هایی برای بخشش قاتل پسرعمه

متهم: پس از کمی مشاجره لفظی با هم درگیر شدیم و چاقو را از جیبم بیرون آوردم که او را بترسانم، اما متأسفانه در کشمکش بین ما چاقو به قسمت حساس بدن او اصابت کرد.

دوات آنلاین -پسر جوانی که شش‌ سال قبل در درگیری خونین پسر عمه‌اش را به قتل رسانده بود به شرط پرداخت دیه و تغییر محل زندگی‌اش از تهران به استانی دیگر از سوی اولیای ‌دم بخشیده شد.

 

به نوشته روزنامه جوان اول مهر‌سال‌۹۳ به مأموران پلیس تهران خبر رسید در یکی از خیابان‌های جنوب تهران دو پسر جوان درگیری خونینی را رقم زده‌اند.

 

با اعلام این خبر تیمی از مأموران پلیس راهی محل شدند که دریافتند لحظاتی قبل بین دو پسر‌۲۰ و ۲۲‌ساله به نام‌های بهروز و مسعود درگیری رخ داده است که در جریان آن پسر ۲۲‌ساله به نام مسعود با اصابت ضربه چاقو بهروز زخمی و راهی بیمارستان شده و ضارب هم از محل گریخته است.

 

بدین ترتیب مأموران راهی بیمارستان شدند که تیم پزشکی اعلام کرد مسعود به خاطر اصابت ضربه چاقو به قلبش و خونریزی شدید روی تخت بیمارستان فوت کرده است.

 

با فوت پسر جوان پرونده وارد مرحله تازه‌ای شد و تیمی از کارآگاهان اداره‌دهم پلیس‌آگاهی به دستور بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران برای دستگیری قاتل وارد عمل شدند.

 

نخستین تحقیقات نشان داد قاتل، پسر دایی مقتول است که از مدتی قبل با هم کری‌خوانی و اختلاف داشته‌اند به طوریکه قبل از درگیری خونین چند باری هم کتک کاری کرده‌اند.

 

دستگیری قاتل

بررسی‌های تیم جنایی حکایت از آن داشت قاتل پس از حادثه از تهران خارج شده و به مکان نامعلومی گریخته است. در چنین شرایطی مأموران پلیس تحقیقات فنی برای دستگیری متهم را آغاز کردند تا اینکه چند روز بعد از حادثه مخفیگاه وی را شناسایی و قاتل فراری را دستگیر کردند.

 

متهم پس از انتقال به اداره‌پلیس در بازجویی‌ها با اظهار پشیمانی به قتل پسر عمه‌اش اعتراف کرد و مدعی شد که قصد تنبیه او را داشته‌است که این حادثه خونین رخ داده است.

 

وی در شرح ماجرا گفت: من و پسر عمه‌ام دوست بودیم و هیچ مشکلی نداشتیم، اما از مدتی قبل به خاطر دوستانی که داشت با هم اختلاف پیدا کردیم. من با دوستان او رابطه خوبی نداشتم که همین موضوع باعث شد با هم چند باری مشاجره لفظی کنیم. پس از این تلفنی و پیامکی برای هم کری می‌خواندیم تا اینکه چندی قبل او و دوستانش مرا داخل خیابان به شدت کتک زدند. آن درگیری کینه‌ای در دل من شعله‌ور کرد و از طرفی هم مقتول هر روز به من پیامک می‌داد و می‌نوشت «خوب حالت را گرفتیم». کری‌خوانی‌های ما ادامه داشت و من در انتظار فرصتی بودم که او را تنها گیر بیاورم و به شدت تنبیه‌اش کنم.

 

وی ادامه داد: روز حادثه در حال عبور از خیابان بودم که دیدم پسر عمه‌ام تنها در خیابان راه می‌رود. از آنجایی که چاقو همراه داشتم با خودم گفتم که این بهترین فرصت است برای تنبیه که راه او را سد کردم.

 

پس از کمی مشاجره لفظی با هم درگیر شدیم و چاقو را از جیبم بیرون آوردم که او را بترسانم، اما متأسفانه در کشمکش بین ما چاقو به قسمت حساس بدن او اصابت کرد و پسر عمه‌ام خونین نقش برزمین شد که از ترس فرار کردم.

 

وی در پایان گفت: من قصد قتل پسر عمه‌ام را نداشتم و فقط می‌خواستم او را تنبیه کنم تا کمی از آتش انتقامم خاموش شود و الان هم به شدت پشیمان هستم.

 

متهم پس از تحقیقات تکمیلی به جرم قتل عمد در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. اولیای‌دم برای قاتل درخواست قصاص کردند و هیئت قضایی هم متهم را به قصاص محکوم کرد.

 

جلسات صلح و سازش

رأی دادگاه پس از تأیید در دیوان‌عالی کشور برای سیر مراحل اجرای حکم به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد.

 

در حالی که متهم با گرفتن استیذان حکمش از رئیس قوه‌قضائیه در یک قدمی چوبه دار قرار داشت، پرونده وی روی میز قاضی مریم خلیفه قرار گرفت و وی جلسات صلح و سازشی را با حضور خانواده قاتل و خانواده مقتول به سرپرستی قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران برای گرفتن رضایت از اولیای‌دم برگزار کرد تا اینکه چند روز قبل پدر و مادر مقتول به دادسرای امور جنایی تهران آمدند و اعلام کردند قاتل را با دو شرط می‌بخشند.

 

مادر مقتول گفت: قصد داشتم پسر برادرم را‌که پسرم را به قتل رسانده‌بود قصاص کنم، اما متوجه شدم که او توبه و اظهار پشیمانی کرده‌است. به همین خاطر من و شوهرم تصمیم گرفتیم با دو شرط او را ببخشیم. اولین شرط اینکه او باید دیه پسرم را پرداخت کند تا با پول آن ما عمل خیری که در نظر داریم انجام دهیم. دومین شرط آن است که متهم پس از آزادی باید محل زندگی‌اش را از تهران به مکان دیگری منتقل کند و در هر مکانی و مراسمی که ما حضور داشته باشیم او به آنجا نیاید. چون من وخانواده‌ام تصمیم داریم تا آخرعمرمان با او روبه‌رو نشویم و او را نبینیم.

 

پس از طرح این دو شرط، متهم با کمک خیرین دیه را فراهم و به اولیای دم پرداخت کرد و همچنین تعهد کتبی داد که پس از آزادی از تهران نقل مکان کند و هیچ‌گاه با خانواده عمه‌اش روبه‌رو نشود.

 

بدین ترتیب متهم به زودی از جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه می‌شود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.