2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
خاصیت های بادیان ختایی یا انیسون ستاره ‌ای چیست؛ از پوست تا زخم معده

خاصیت های بادیان ختایی یا انیسون ستاره ‌ای چیست؛ از پوست تا زخم معده

بادیان ختایی ادویه ای است که در طب سنتی برای درمان خیلی از بیماری ها کاربرد دارد. با فواید آن آشنا شوید.

دوات آنلاین -بادیان ختایی که نام دیگر آن انیسون ستاره ای است از جمله ادویه هایی است که در برخی کشورهای آسایی از جمله چین رواج زیادی دارد. این ادویه هم در غذا استفاده می شود و هم این که طبق نتایج به دست آمده در طب سنتی خواص درمانی زیادی دارد البته اگر قصد دارید از آن به عنوان داروی سنتی استفاده کنید باید حتما درباره میزان و روش مصرف از پزشک متخصص راهنمایی بخواید.

بادیان ختایی از گیاهی همیشه سبز به دست می آید

این ادویه را از یک گیاه چینی تهیه می کنند. این گیاه Illicium verum نام دارد و از تیره ماگنولیاها است. این درخت بومی شمال ویتنام تا جنوب کشور چین است و میوه ستاره‌ای شکل دارد درست قبل از رسیدن برداشته می‌شود. بادیان ختایی شیرین است و طبع گرم دارد و در بسیاری از کشورها آن را در انواع سوپ می ریزند. همچنین می توان با آن چای درست کرد. روغن آن نیز مورد استفاده است.

بادیان ختایی برای چه چیزهایی خوب است

با فواید بادیان ختایی آشنا شوید

این ادویه فواید بسیار زیادی دارد و کاربردهای آن بسیار گسترده است به ویژه در طب سنتی توجه زیادی به بادیان ختایی می شود. برخی از خواص آن را در ادامه بخوانید:

 

بادیان ختایی برای پوست

یکی از کاربردهای این ادویه برای زیبایی و پوست است. چون بادیان ختایی منبعی از ویتامین سی محسوب می شود و همچنین مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد به رفع چین و چروک ها و جوان سازی پوست بسیار کمک می کند. البته معمولا از روغن آن برای پوست و مو استفاده می شود.

بادیان ختایی برای پوست مفید است

کاهش قند خون با انیسون ستاره ای

تپنتایج یک تحقیق و آزمایش که روی موش ها انجام شده نشان داده بادیان ختایی می تواند به کاهش قند خون کمک کند البته برای اثبات این فرضیه هنوز تحقیقات کامل نشده و باید موارد انسانی و نتایج حاصل از آن نیز بررسی شود.

 

بیشتر بخوانید: جوزهندی در چه غذاهایی استفاده می‌شود

 

مفید برای زخم معده

برخی مطالعات نشان داده است انیسون ستاره ای باعث کاهش ترشح اسید معده می شود و در نتیجه از  زخم معده پیشگیری می کند البته مطالعات روی این مرود نیز هنوز کافی نیست و باید تحقیقات ادامه پیدا کند.

 

بیشتر بخوانید: ادویه پاپریکا؛ همه خاصیت‌ها و ضررها

 

برخی خواص دیگر بادیان ختایی

برخی دیگر از خاصیت های این ادویه شامل موارد زیر می شود:

شادی آوری و مفید برای بهبود افسردگی

تسکین علائم یائسگی

افزایش سلامت قلب

تسکین کمردرد

تقویت بینایی

درمان آنفلوآنزا  

تسکین درد رماتیسم

بهبود گردش خون

از بین بردن عفونت های قارچی

تنظیم ضربان قلب

از بین بردن باکتری ها

کمک به مشکلات ریوی

کاهش التهاب

مصرف بادیان ختایی چه عوارضی دارد

بادیان ختایی چه ضررهایی دارد

همان طور که در بالا گفته شد برخی از کشورهای آسیایی به طور سنتی از این ادویه در غذاهای خود استفاده می کنند. علاوه بر چین، ویتنام کشور دیگری است که مردمش علاقه زیادی به بادیان ختایی دارد اما یادتان باشد مصرف زیاد این گیاه می تواند باعث مسمومیت شما شود.

 

ههمچنین در برخی افراد ممکن است حساسیت و آلرژی ایجاد کند.

 

خانم ها هم باید در مصرف آن احتیاط کنند چون خواص تقلید کننده استروژن آن نیز می‌تواند علائم بیماری‌های حساس به هورمون زنانه، مانند سرطان پستان یا اندومتریوز را بدتر کند.

 

منابع: زندگی آنلاین- پارسینه- راسخون

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.