2021/01/17
۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ دي
چه چیزهایی برای دستگاه گوارش خوب است

چه چیزهایی برای دستگاه گوارش خوب است

تاثیر سیاه دانه، رازیان، ماست، سیب و ... را بر دستگاه گوارش در این مطلب بخوانید و بدانید چه مواد خوراکی در این زمینه مفید است.

دوات آنلاین -دستگاه گوارش یکی از پرکارترین دستگاه ها در بدن انسان است که به مراقبت و توجه ویژه نیاز دارد. مری، معده، روده بزرگ و روده کوچک اگر مراقب تغذیه خود نباشیم دچار آسیب می شوند و می توانند انواع بیماری ها را در ما ایجاد کنند اما چه خوراکی ها و موادی برای تقویت دستگاه گوارش خوب است؟

سیاه دانه برای دستگاه گوارش بسیار مفید است

تاثیر سیاه ‌دانه بر دستگاه گوارش

نتایج یک مطالعه تجربی بر روی موش‌های صحرایی نشان داد که سیاه‌ دانه می‌تواند با افزایش طول پرز روده‌ها جذب مواد غذایی را بهتر کرده و همچنین از روده‌ها محافظت کند.

 

گیاه سیاه‌ دانه یک گیاه دارویی است که اثرات ضد التهابی، ضد دردی، ضد انگلی، ضد میکروبی، ضد توموری دارد. همچنین این گیاه کاهش‌دهنده چربی خون و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.

 

سیاه ‌دانه دارای یک ماده موثر اصلی به نام «تیموکینون» است و اثر محافظتی آن در آسیب حاد معده در موش صحرایی نشان داده شده است.

 

با توجه به اثرات این گیاه؛ پژوهشگران دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و دانشگاه تبریز در مطالعه‌ای، تاثیر سیاه‌دانه را بر روی پرزهای روده بررسی کردند. محمد بابائی؛ استادیار دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، قاسم اکبری؛ دانشیار گروه علوم پایه و امیرعلی شهبازفر؛ دانشیار گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در انجام این مطالعه همکاری داشتند.

 

در این مطالعه ۳۰ سر موش صحرایی به صورت تصادفی به سه گروه کنترل و دو گروه آزمایش تقسیم شدند. گروه‌های آزمایش به مدت دو ماه عصاره سیاه‌دانه با دوزهای ۸۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرم به ازای وزن بدن موش، به صورت خوراکی دریافت کردند و گروه کنترل تنها دو سی‌سی سرم فیزیولوژی روزانه دریافت کردند.

 

پس از گذشت دو ماه و ۲۴ ساعت بعد از دریافت آخرین دوز سیاه‌دانه، موش‌ها تشریح شدند و از نواحی مختلف روده کوچک آن‌ها نمونه‌برداری انجام شد. نمونه‌ها با استفاده از میکروسکوپ بررسی شدند.

 

در این مطالعه مشخص شد که مصرف سیاه‌دانه باعث افزایش طول و عرض پرزهای روده کوچک می‌شود. همچنین این گیاه سلول‌های «گابلت» روده را نیز افزایش می‌دهد. این سلول‌ها ماده موکوسی درون روده ترشح می‌کنند که سطح سلول‌ها را لغزنده کرده و اثرات محافظتی برای سلول‌ها دارد.

 

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: «ترکیبات سیاه‌دانه با افزایش طول پرزها، افزایش جذب مواد غذایی و افزایش سلول‌های گابلت، اثر حفاظتی دارند و با افزایش خون‌رسانی در مخاط روده، می‌توانند آسیب‌های ایجاد شده در دستگاه گوارش را بهبود ببخشند».

ماست از خوراکی های خوب برای دستگاه گوارش است

ماست را فراموش نکنید

ماست از شیر تخمیر شده (معمولاً توسط باکتری‌های اسیدلاکتیک) تهیه می‌شود. ماست دارای باکتری‌های مفیدی به نام پروبیوتیک است. این باکتری‌های خوب که در دستگاه گوارش انسان زندگی و به تقویت و بهبود گوارش کمک می‌کنند موجب سلامتی روده می‌شوند بنابراین با مصرف ماست می‌توان میزان این باکتری‌های مفید را افزایش داد و به کمک دستگاه گوارش فرستاد.

 

پروبیوتیک‌ها برای مشکلاتی از قبیل نفخ، اسهال و یبوست مفید و در بهبود گوارش لاکتوز (قند موجود در شیر) نیز مؤثر هستند. البته همه ماست‌ها حاوی پروبیوتیک نیستند بنابراین سعی کنید روی بسته‌بندی ماست‌ها را ببینید که حاوی باکتری‌های فعال باشند.

 

سبزی‌های تیره برگ؛ مفید برای دستگاه گوارش

سبزی‌های سبزرنگ تیره منابع فوق‌العاده‌ای از فیبر نامحلول هستند. این نوع فیبر باعث حجیم شدن مدفوع انسان می‌شود که در نهایت موجب افزایش سرعت عبور آن از دستگاه گوارش می‌شود.

 

این سبزی‌ها علاوه بر فیبر، منبع خوبی از منیزیم هستند.

 

منیزیم با تقویت و بهبود قابلیت انقباض عضله داخل معده باعث تسکین و بهبود یبوست می‌شود.

 

برخی از تیره برگ‌هایی که دارای این خواص هستند عبارت‌اند از: اسفناج، بروکلی و کلم بروکسل و سایر سبزی‌های تیره برگ.

 

علاوه بر وجود فیبر نامحلول و منیزیم در این سبزی‌های تیره برگ، طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ شکل گرفت مشخص شد نوعی قند نامعمول در این تیره برگ‌ها وجود دارد که باکتری‌های خوب موجود در روده را تغذیه می‌کند.

 

محققان معتقدند این قند با کمک به باکتری‌های خوب و تضعیف باکتری‌های بدی که موجب بیماری می‌شوند به گوارش بهتر کمک می‌کند.

دستگاه گوارش را با چه خوراکی هایی تقویت کنیم

دستگاه گوارش به سیب نیاز دارد

سیب منبعی غنی از پکتین، نوعی فیبر محلول است. پکتین به حجیم شدن مدفوع کمک می‌کند و از همین رو معمولاً برای درمان اسهال و یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر آثار پکتین می‌توان به کمک به کاهش عفونت‌های روده و التهاب روده بزرگ اشاره کرد.

 

مقدار زیادی مایعات بنوشید تا به گوارش کمک کنید

 

نوشیدن مایعات به ویژه آب بسیار مهم است. این کار عبور مواد زائد از دستگاه گوارش را آسان می کند و مدفوع را نرم می کند. فیبر مانند اسفنج عمل می کند، آب به خود جذب می کند، بدون آب فیبر نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد و یبوست می گیرید.

 

راه خوب برای اینکه بفهمید به اندازه کافی مایعات مصرف می کنید این است که با هر وعده ی غذایی یک لیوان آب بیاشامید. از مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید چون باعث سوزش سر دل می شوند.

 

رازیانه چه کمکی به دستگاه گوارش می کند

رازیانه معمولاً برای افزودن عطروطعم به غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیبر داخل رازیانه به جلوگیری از یبوست و تنظیم دستگاه گوارش انسان کمک می‌کند. این گیاه همچنین حاوی یک عامل ضداسپاسمی است که به راحتیِ عضلات موجود در دستگاه گوارش کمک می‌کند. این اتفاق می‌تواند به کاهش علائم منفی گوارش از قبیل نفخ نیز کمک کند.

 

زنجبیل برای دستگاه گوارش خوب است

زنجبیل یک ماده سنتی است که دارای فوایدی در تقویت و بهبود سیستم گوارش و جلوگیری از حالت تهوع است. بسیاری از زنان باردار از زنجبیل برای درمان حالت تهوع صبحگاهی خود استفاده می‌کنند. این ریشه زردرنگ نشان داده در تسریع تخلیه معده مؤثر است.

 

بنابراین زنجبیل با انتقال سریع‌تر غذا از معده به روده، احتمال ابتلاء به سوزش سر دل، حالت تهوع و ناراحتی‌های معده را کاهش می‌دهد.

برای توقیت دستگاه گوارش دانه چیا بخورید

از دانه چیا غافل نشوید

دانه چیا هم یکی از منابع بسیار خوب فیبر محلول است. این فیبرها موجب تشکیل یک ماده شبیه به ژلاتین در معده می‌شوند. ماده ژل‌مانند تشکیل شده از فیبرها عملکردی شبیه به پریبیوتیک‌ها دارند و برای رشد باکتری‌های مفید در روده مفید هستند و از این طریق در داشتن سیستم گوارشی بهتر و سالم‌تر کمک می‌کنند.

چغندر به دستگاه گوارش کمک می کند

چغندر بخورید

اگر بخواهیم منبع فیبر خوب دیگری نام ببریم باید به چغندر اشاره کنیم. ۱۳۶ گرم چغندر حاوی ۳.۴ گرم فیبر است. فیبر سیستم هاضمه را دور می‌زند و خود را به کولون (روده بزرگ) می‌رساند و موجب تغذیه‌ی باکتری‌های خوب روده و همچنین حجیم کردن مدفوع انسان می‌گردد. هر دو عمل باعث بهبود و تقویت گوارش در انسان می‌شود. چغندر را می‌توان به طرق مختلفی مثل ترکیب کردن در سالاد، استفاده در ترشی، آب‌میوه‌های ترکیبی و سایر روش‌ها مصرف کرد.

 

کمتر چربی مصرف کنید

هضم غذاهای چرب مانند، چیپس، برگر و غذاهای سرخ کرده سخت تر از دیگر غذاها است و ممکن است باعث درد معده و سوزش سردل شود. کاهش مصرف غذاهای چرب حجم کار معده را کم و گوارش را آسان می کند.

 

سعی کنید بیشتر گوشت بدون چربی و ماهی میل کنید، شیر کم چرب یا نیم چرب بنوشید، و غذاهای کبابی را به غذاهای سرخ کرده ترجیح دهید.

 

منابع: تبیان- ایسنا- عصر ایران به نقل از دکتر کرمانی

 

شب اول هجده سالگی
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.