2021/01/17
۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ دي
چه خوراکی هایی برای قلب خوب و مفید است

چه خوراکی هایی برای قلب خوب و مفید است

اگر به دنبال خوراکی هایی هستید که به سلامت قلب شما کمک کند می توانید از این مطلب کمک بگیرید.

دوات آنلاین -شکی وجود ندارد که رژیم غذایی ما تاثیر عمده ای بر سلامتی مان دارد به همین دلیل باید روی خوراکی هایی که می خوریم حساس باشیم و دقت لازم را داشته باشیم. برخی خوارکی ها و مواد غذایی هستند که برای قلب مفید هستند.

 

ایرنا نوشت: برخی غذاها می توانند بر افزایش فشار خون، تری گلیسیرید، سطح کلسترول و التهاب بدن که از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی هستند، تاثیر بگذارند. در مقابل، با پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری، تجمع پلاک در رگ‌های خونی کاهش می‌ یابد و خطر ابتلا به دیابت و سکته مغزی کم می‌ شود.

 

در اینجا هشت خاصیت رژیم گیاهخواری برای حفظ سلامت قلب آورده شده است:

گیاهخواری برای قلب بسیار مفید است

چربی های اشباع نشده کمتر؛ در گیاهان

چربی ‌های اشباع شده، چربی ‌هایی سرشار از هیدروژن هستند. این چربی ‌ها در دمای اتاق جامدند. آنها را می ‌توان در گوشت و محصولات حیوانی از قبیل گوشت گوساله، کره، پنیر و لبنیات پرچرب و حتی در روغن نارگیل یافت. طبق تحقیقات علمی انجمن قلب امریکا، مصرف چربی‌ های اشباع شده میزان کلسترول خون را افزایش می ‌دهد.

 

این افزایش، خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و سکته مغزی را بالا می ‌برد. بنا به توصیه انجمن قلب آمریکا، از 2000 کالری دریافتی در روز، تنها 13 گرم آن باید به چربی های اشباع اختصاص یابد. علاوه بر این، خوردن 4 تا 5 وعده میوه و سبزی، 6 تا 8 وعده غلات کامل، 2 تا 3 وعده لبنیات و کمتر از 180 گرم گوشت، طیور یا غذاهای دریایی در روز، اساس رژیم غذایی گیاهی را تشکیل می دهد.

 

حذف کلسترول با خوراکی های گیاهی

بدن برای تنظیم عملکردهای خود به کلسترول ناچیزی نیاز دارد اما اکثر ما به این حد اکتفا نمی ‌کنیم. اغلب کلسترول مازاد از مصرف محصولات حیوانی وارد بدن ما می ‌شود و نه گیاهان. طبق اعلام انجمن قلب امریکا، تجمع کلسترول در خون عامل اصلی بیماری‌ های قلبی، سکته مغزی و حملات قلبی است.

 

اکثر متخصصان تغذیه توافق دارند که، جایگزین نمودن گوشت ‌های پرچرب با مواد غذایی گیاهی تغییری سالم در سبک زندگی است. برای دستیابی به کلسترول پایین، کافیست چربی ‌ها و روغن ‌های اشباع‌ شده را با روغن‌ های اشباع نشده (آووکادو، روغن زیتون و آجیل‌ ها) جایگزین کنید. کمتر از 10 درصد کالری روزانه باید از طریق چربی ‌های اشباع شده تامین گردد.

 

گیاهان فیبر بیشتری دارند

پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی متعادل موجب افزایش فیبر محلول در روده‌ ها می‌ گردد. افزایش فیبر یکی از روش ‌های کاهش گردش کلسترول بد در بدن شماست. فیبر با کلسترول بد در مجرای روده وارد فعل و افعالاتی شده و سریعا آن را از بدن خارج می ‌کند. همین امر منجر به کاهش کلسترول بد ذخیره شده در بدن می‌ گردد. فیبر محلول در غذاهایی مانند عدس‌ ها، سبزیجات و آجیل ‌ یافت می‌ شود.

برای حفظ سلامت قلب خود چی بخوریم

کاهش خطر دیابت و چاقی با مصرف کمتر گوشت

خوردن گوشت یا مصرف مقادیر فراوان چربی‌ های اشباع شده با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پیوند خورده است. در صورت ابتلا به دیابت و مصرف چربی ‌های اشباع شده، خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و سکته مغزی دو برابر می شود.

 

بخشی از کاهش وزن با کاهش مصرف چربی ‌های اشباع‌ شده‌ موجود در رژیم گیاهخواری تحقق می ‌یابد. منتظر کاهش وزن خود باشید زیرا میوه ‌ها و سبزیجات حاوی کالری کمتر و آب فراوان هستند. همین امر کمک می ‌کند تا پیش از زیاده‌ روی و اتمام غذا، احساس سیری کنید.

 

تاثیر گیاهان بر کاهش فشار خون

یکی از مشهورترین رژیم ‌ها برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، پیروی از رژیم‌های گیاهخواری برای مقابله با فشار خون است. گرچه تمرکز این رژیم اغلب بر کاهش مصرف سدیم است اما از دیگر اهداف آن، کاهش مصرف گوشت است.

 

در رژیم‌ های گیاهخواری مقابله با فشار خون، مصرف میوه ‌ها و سبزیجات افزایش می ‌یابد و روزانه 150 گرم پروتئین جذب بدن می‌ گردد.

خوراکی های گیاهی قلب ما را سالم نگه می دارند

امگا 3 در گیاهان

مصرف اسیدهای چرب امگا 3 خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و دیابت را کاهش می ‌دهد و موجب کاهش کلسترول و فشار خون بالا می ‌گردد. اسیدهای چرب امگا 3 در بدن ساخته نمی‌ شوند، بنابراین تنها روش دستبابی به آنها از طریق برنامه‌ غذایی مناسب است. امگا 3 گیاهی در گیاهانی مانند تخم کدو، روغن کوینولا، سویا، گردو و بذر کتان یافت می‌ شود.

 

مواد مغذی در غذاهای گیاهی

عمده تاثیر رژیم غذایی گیاهخواری محافظت از قلب است. میوه‌ ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌ اکسیدان، استرول گیاهی، ترکیبات شیمیایی و پتاسیم هستند که همگی خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی را کاهش می ‌دهند. پتاسیم، به طور خاص، برای مقابله با فشار خون بالا بسیار موثر است. طبق اعلان انجمن قلب امریکا، پتاسیم از تاثیرات مخرب سدیم در بدن می ‌کاهد. پتاسیم در بخش اعظمی از مواد غذایی گیاهی از جمله سیب ‌زمینی شیرین، قارچ، سویا، بادام، موز، زردآلو، گوجه‌فرنگی و طالبی یافت می‌ شود.

 

شب اول هجده سالگی
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.