2021/01/23
۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن
برای کاهش چربی خون چی بخوریم؛ راهنمایی یک متخصص

برای کاهش چربی خون چی بخوریم؛ راهنمایی یک متخصص

یک متخصص تغذیه خوراکی هایی را باعث کاهش یافتن چربی خون می شود معرفی کرده است.

دوات آنلاین -بالا بودن چربی خون یکی از مشکلات شایع است که تا حد زیادی به سبک زندگی و مخصوصا نوع تغذیه ما مربوط می شود. با رعایت برخی اصول در غذا خوردن می توانیم چربی خون خود را کنترل کنیم و از بیماری هایی که ناشی از افزایش آن است دور بمانیم.

 

دلایل بالا رفتن چربی خون

حمید حاجی فرجی، متخصص تغذیه، در گفت و گو با مهر در خصوص عوامل موثر در بالا رفتن میزان چربی خون گفت: چربی خون و دریافت آن یک سطح خاص دارد برای مثال بخشی از میزان چربی خون از منابع غذایی دریافت می‌شود که برای متابولیسم، سوخت و ساز و عملیات‌های سیستم عصبی بدن مورد نیاز است.

برای کاهش چربی خون چه باید کرد

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری بدن از چربی‌ها تامین می‌شود، اظهار کرد: بخشی از کالری مورد نیاز بدن توسط چربی‌ها تامین می‌شود که ۱۰۰ درصد آن از منابع اسید‌های چرب غیر اشباع که در مغز دانه‌ها و دانه‌های روغنی یافت می‌شود است همچنین امگا۳ و ۶ نیز در ماهی‌ها و منابع دریایی از جمله منابع دریافت اسید‌های غیر اشباع هستند و هرکدام به خودی خود می‌توانند در تقویت سیستم امینی بدن و جلوگیری از بروز مشکلات قلبی- عروقی، اختلال سلول‌های عصبی و مشکلات چشم تاثیر فراوانی داشته باشند همچنین به میزان زیادی التهابات را کاهش می‌دهند.

 

وی افزود: مشکلی که ما در بروز چربی خون با آن مواجهه هستیم ژنتیک، کم کاری تیروئید یا اختلالاتی مانند دیابت کنترل نشده و همچنین الگوی ناصحیح مصرف مواد غذایی است که منجر به بالا رفتن چربی خون می‌شوند. برای مثال در بیماران دیابتی یا افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند میزان تری گلیسیرید از ۱۵۰ تا ۲۰۰ بالاتر رفته و بیمار باید تحت درمان‌های پزشکی قرار گیرد بدیهی است زمانی که میزان HDL کاهش پیدا می‌کند فرد مبتلا به چاقی و فشار خون می‌شود که در چنین زمانی فرد به سندروم متابولیک مبتلا خواهد شد که ریسک بیماری‌های قلبی وعروقی را بالا می‌برد.

 

بیشتر بخوانید: کلسترول خوب و کلسترول بد چیست؟

 

فرجی ادامه داد: درصد چربی دریافتی در بدن باید به همان میزان ۳۰ درصد باشد برای این منظور اصلاح سبک و شیوه غذایی، عدم مصرف غذا‌هایی با پخت ناسالم و یا فست فود‌ها که با روغن‌های اکسیدشده تهیه می‌شوند و رژیم غذایی مناسب حتی در افرادی که مشکلات ژنتیکی دارند نیز می‌تواند به میزان بسیار قابل توجهی در بالا رفتن چربی خون نقش داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: خوراکی‌هایی برای بهبود فشارخون و کاهش کلسترول

 

تاثیر وزن در چربی خون

وی گفت: وزن متعادل در افراد و کاهش وزن با استفاده از شیوه‌های اصولی می‌تواند از بروز چربی خون جلوگیری کند، در غیر این صورت کاهش وزن غیر اصولی خود به عنوان عامل افزایش چربی خون به شمار می‌رود.

سبزیجات در کاهش چربی خون مفید است

چی باید بخوریم و چی نخوریم

این متخصص تغذیه افزود: کاهش مصرف قند و شکر و افزایش مصرف فیبر به میزان قابل توجهی برای جلوگیری از بروز چربی خون بالا موثر خواهد بود. مصرف روزانه ۵ تا ۷ واحد از سبزیجات خام و پخته، انجام فعالیت مناسب ورزشی به شکلی که ضربان قلب بالا رود، عدم مصرف چربی‌های ترانس که در شیرینی و شکلات وجود دارند، همچنین مصرف غذا‌های غیر سرخ شده می‌توانند از بروز چربی خون بالا جلوگیری کنند.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.