2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
ضرورت انجام تست‌های روانی پیش از خدمت سربازی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد:

ضرورت انجام تست‌های روانی پیش از خدمت سربازی

با توجه به اهمیت غیرقابل انکار این مساله؛ حتی اگر در بررسی‌ها و تست‌های روانی به طور کامل ثابت نشود که فردی مشکل روانی دارد، اما مشکوک به این مسئله باشد، باید در دسته‌بندی جداگانه‌ای قرار بگیرد. طبیعتا تنوع کار در خدمت سربازی زیاد است و ‌می‌شود افرادی را که اختلالات روانی دارند در جایی به‌کار گرفت که تبعات منفی و فاجعه‌بار نداشته باشد.

دوات آنلاینسربازی در پادگان آبیک به طرف همخدمتی‌هایش شلیک می‌کند و سه نفر را می‌کشد و بعد خودش را هم خلاص می‌کند، سرباز دیگری در یک کلانتری در شیراز خودش را با شلیک گلوله می‌کشد، سربازی دیگر در کهریزک سه سرباز و فرمانده‌اش را می‌کشد و با شلیک ماموران از پا درمی‌آید... . شاید تا سال‌های قبل انتشار خبرهایی از این دست جزو خطوط قرمز محسوب می‌شد، اما با گسترش شبکه‌های اجتماعی، دیگر امکان کتمان این حوادث نیست و انتشار همین خبرها، لزوم غربالگری روانی افراد پیش از اعزام به خدمت را قوت بخشیده است. 

سربازها قبل از اعزام به خدمت تست روانی نمی‌دهند و صرفا اگر دچار مشکلات حاد روانی باشند، از خدمت معاف می‌شوند، اما طبق آماری که بهزیستی اعلام کرده، 25 درصد مردم ایران به یکی از اختلالات روانی دچارند؛ اختلالاتی که در میان فشارهای روانی خدمت سربازی، ناگهان ممکن است به حادثه‌ای تلخ و ناگوار منجر شود. بعضی از این افراد باید از خدمت معاف شوند و یا به اصطلاح نظامی معاف از رزم شوند و اسلحه پُر در اختیارشان قرار نگیرد. 

مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در این‌باره به دوات آنلاین می‌گوید: در فرآیند اعزام به خدمت سربازی به انجام بعضی تست‌ها زیاد اهمیت داده نشده است؛ چراکه بعضی افراد برای نرفتن به سربازی، دنبال معافیت‌های مختلف پزشکی می‌گردند و همین باعث شده نسبت به بعضی تست‌ها و آزمایش‌ها جدیت لازم وجود نداشته باشد.  

ذوالنوری با بیان اینکه تست‌های پزشکی در مورد صافی کف پا یا مشکلات دیگر پزشکی در نیروهای مسلح با جدیت بررسی و کنترل می‌شود، می‌افزاید: در پروسه بررسی‌های پزشکی برخی معاف از سربازی یا معاف از رزم می‌شوند؛ یعنی خدمت سربازی می‌روند؛ اما کارهای خدماتی و پشتیبانی را انجام داده و در رزم‌ها شرکت نمی‌کنند.

نماینده قم در مجلس در ادامه اظهار می‌کند: در مورد تست روانی تا به حال برنامه‌ای وجود نداشته است؛ اما با توجه به آثار و تبعاتی که در این سال‌ها شاهد آن بودیم مسلما باید به‌طور ویژه‌ای به این موضوع پرداخته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه برای انجام تست‌های روان‌پزشکی و روانشناسی معمولا کسی خوداظهاری نمی‌کند، می‌گوید: معمولا کسی نمی‌گوید من مشکل روانی دارم؛ چون این موضوع به عنوان یک عیب تلقی می‌شود و کسی در این زمینه خود اظهاری نمی‌کند.

او می‌افزاید: به همین جهت من اعتقاد دارم که کمیسیون پزشکی نیروهای مسلح و یا هر کدام از ارگان‌های دیگر مثل ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع، اگر جذب مستقل دارند باید خودشان این اقدامات را انجام دهند. برای جذب‌های عمومی هم نیروی انتظامی و نظام وظیفه به‌عنوان متولیان امر  باید تست‌روانی را انجام داده و سلامتی روانی افرد را مورد بررسی قرار دهند.

به گفته ذوالنوری، با توجه به اهمیت غیرقابل انکار این مسئله، حتی اگر در بررسی‌ها و تست‌های روانی به‌طور کامل ثابت نشود که فردی مشکل روانی دارد، اما مشکوک به این مساله باشد، باید در دسته‌بندی جداگانه‌ای قرار بگیرد. طبیعتا تنوع کار در خدمت سربازی زیاد است و ‌می‌شود افرادی را که نارسایی‌ها و اختلالات روانی دارند، در جایی به‌کار گرفت که تبعات منفی و فاجعه‌بار نداشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اینکه آیا تاکنون طرحی با این مضمون در دستگاه‌های ذیربط مورد بررسی قرار گرفته است یا نه، می‌گوید: من اطلاع ندارم و تا به حال درباره اجرای این مساله چیزی نشنیده‌ام. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.