2020/10/29
۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ آبان
دلیل انحراف‌های مالی در شهرداری چیست؟

دلیل انحراف‌های مالی در شهرداری چیست؟

پانزده کلان شهر که تهران در صدر آن جا دارد با مشکلات تامین منابع و مصارف، نوع هزینه، مکان‌یابی اجرای پروژه و درآمدهای ناپایدار روبه‌رو هستند که بی‌توجهی به آن مشکلات بسیاری از جمله انحرافات مالی را به وجود آورده است.

دوات آنلاینپنج نامزد شهرداری تهران برنامه‌هایشان را برای مدیریت شهر، به اعضای شورای شهر پنجم داده‌اند اما نکته مشترک در بیشتر این برنامه‌ها، انضباط و شفافیت مالی، بررسی توجیه اقتصادی پروژه‌ها و مشخص بودن میزان هزینه‌ها بوده است؛ موضوعی که نامزدهای شهرداری تهران روی آن مانور می‌دهند، همان مسئله‌ای است که در چهارده سال گذشته مورد نقد بوده است.

برخی پروژه‌های شهرداری در این چند سال با هزینه‌هایی حدود دو برابر بودجه مصوب اولیه به اتمام رسیدند و دلایل افزایش هزینه‌ها هم مشخص نیست. برخی پروژه‌ها نیز با توجه به هزینه‌ها و مضراتشان، توجیه اجرایی نداشته‌اند، اما به دلیل انعقاد برخی قراردادهای خاص، اجرایی شده‌اند. 

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس نهم در این باره معتقد است: نبود کنترل و مدیریت منابع و مصارف، درآمدهای ناپایدار و تعلل دولت‌ها در کمک بودجه‌ای به شهرداری‌ها سبب انحرافات مالی شده است.

ابوذر ندیمی درباره علل انحرافات مالی شهرداری‌ها، گفت: انحرافات مالی شهرداری ها به دلایل مختلفی بروز پیدا کرده است؛ در حقیقت با تصویب قانون شوراها دولت تلاش کرد تمام درآمد – هزینه شهر را متوجه این مجموعه کند به نوعی که شهرداری‌ها خود عهده‌دار تامین هزینه‌های خود شود البته این به معنی عدم کمک به شهرداری ها نیست کما اینکه در سال‌های گذشته مبالغی از سوی دولت به شهرداری ها ارایه شده است.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس نهم شورای اسلامی، به خانه ملت گفت: هرچند دولت کمک مالی به شهرداری کرده اما این مبالغ کفاف وظیفه‌هایی بر دوش شهرداری نبوده است. نبود کمک دولت به شهرداری مربوط به دولت یازدهم هم نیست، متاسفانه از زمانی که قانون شوراها تصویب شد، تلاش شد تا در بودجه عمومی رقمی برای شهرداری‌ها تعریف نشود.

شهرسازی و معماری در کلان‌شهرها فدای تراکم‌فروشی شد

او افزود: از سوی دیگر محل تامین هزینه- درآمد شهرها مشخص نیست، از این رو شهرداری‌ها از محل‌هایی چون تراکم فروشی کسب درآمد کردند لذا آسیب‌های بسیاری به شهر و شهروندان رسید؛ از همین رو شهرسازی، معماری، محیط زیست و ده‌ها حوزه دیگر فدای تراکم فروشی و درآمدزایی شهرداری‌ها شد.

ندیمی با اشاره به دیدگاه منابع و مصارف شهرداری‌ها، گفت: اولویت‌ شهرداری‌های مختلف در کنترل و مدیریت منابع و مصارف برای جلوگیری از انحراف اهمیت دارد، مدیریت شهری پایتخت در بخش مترو منابع و مصارف را کنترل کرده اما در تجهیز ناوگان موفق نبوده زیرا تغییراتی در این حوزه صورت نگرفته است، ایرادهای هم در ارتباط با جانمایی و مکان‌یابی پروژه دارد در واقع در بخشی از وظایف خود به مدیریت منابع و مصارف نپرداخته است.

او ادامه داد: متاسفانه شهرداری‌ها برای کنترل و تنظیم منابع و مصارف خود از ظرفیت بخش خصوصی که می‌توانست کمک و تاثیر بسیاری داشته باشد، استفاده نکردند. به عنوان مثال مدیریت شهری پایتخت نیز با کمک بخش خصوصی می‌توانست صدها میدان و پروژه را به خوبی اصلاح و اجرا کرد اما کم کاری در این بخش و هزینه‌ پروژه‌هایی که از نظر مهندسی به واسط داده شد دلیل اداره گرانتر و با کیفیت پایین‌تر شهر از نظر اجرای پروژه‌ها شد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس نهم، یادآور شد: پانزده کلان شهر که تهران در صدر آن جا دارد با مشکلات تامین منابع و مصارف، نوع هزینه، مکان‌یابی اجرای پروژه و درآمدهای ناپایدار روبه‌رو هستند که بی‌توجهی به آن مشکلات بسیاری از جمله انحرافات مالی را به وجود آورده است.  

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.