2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
کودکان اتیسم مشغول بازی‌اند
پارکی در رشت 2 روز در هفته در اختیار کودکان مبتلا به اتیسم قرار گرفته است

کودکان اتیسم مشغول بازی‌اند

بچه‌ها دوست دارند از وسایل بازی استفاده کنند، اما خیلی از این بچه‌های طاقت این را ندارند که نوبت را رعایت کنند. به خاطر مشکلات حسی که دارند، گاهی اوقات محیط این بچه‌ها را به هم می‌ریزد و آن وقت نگاه‌های عجیب و غریب دیگران، این کودکان و خانواده‌هایشان را خیلی اذیت می‌کند.

دوات آنلاینمادرها گوشه پارک نشسته و این بار برخلاف همیشه فرصت پیدا کرده‌اند تا گپی بزنند. کمتر می‌شود این جماعت را اینگونه در آرامش دید، چرا که هر بار رفتن به پارک به جرو بحث با دیگر والدین و تحمل نگاه‌های سنگین‌ بعضی‌هایشان ختم می‌شود. اما حالا در پارکی در شهر رشت مجال یافته‌اند تا کودکان اتیسمی‌شان را بدون این دل‌نگرانی‌هایی به زمین بازی بفرستند.

به تازگی شهرداری منطقه ۳ رشت پارک ولی‌عصر این شهر را ۲ روز در هفته در اختیار کودکان اتیسم قرار داده تا این کودکان از حداقل امکانات تفریحی برخوردار شوند‌. البته این نخستین بار نیست که در کشور پارکی به کودکان اتیسمی اختصاص داده می‌شود. پیشتر شهرداری تبریز پارکی مناسب‌سازی شده و مخصوص این کودکان ساخته بود.

اتیسم چیست؟

 اتیسم، مجموعه‌ای از اختلالات رشدی است که مهارت‌های کلامی و غیرکلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد .این اختلال علاوه بر جنبه‌های رشدی و اجتماعی؛ عملکردهای آموزشی فرد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. علایم این اختلال اغلب در آغاز ۱۸ ماهگی بروز پیدا می‌کند. با این حال، اختلال اغلب کودکان مبتلا به اتیسم تا سن پیش از مدرسه تشخیص داده نمی‌شوند.

آنها معمولا در انزوا مشغول بازی به شیوه خودشان هستند و باهم‌سن و سال‌هایش نمی‌جوشد، حتی ممکن است با کوچکترین اتفاق در اطرافشان رفتارهای نامتعارفی نشان دهند. به همین دلیل شاید والدین این بچه دل خوشی از پارک رفتن نداشته باشند و عطای این تفریح را به لقای آن ببخشند.

رایزنی با شهرداری

پروانه حاجی‌حاجت، مسئول کارگروه آموزشی، پژوهشی و توانبخشی انجمن خیریه حامیان اتیسم گیلان در این باره به دوات می‌گوید: بچه‌ها دوست دارند از وسایل بازی استفاده کنند، اما خیلی از این بچه‌های طاقت این را ندارند که نوبت را رعایت کنند. به خاطر مشکلات حسی که دارند، گاهی اوقات محیط این بچه‌ها را به هم می‌ریزد و آن وقت نگاه‌های عجیب و غریب دیگران، این کودکان و خانواده‌هایشان را خیلی اذیت می‌کند. این موضوع یکی از مشکلات عمومی خانواده‌هایی است که فرزند اتیسمی دارند. همین باعث شد انجمن در این باره فکری کند و دنبال راهی باشد تا پارکی به کودکان اتیسمی اختصاص یابد، تا بچه‌ها با خیال راحت از پارک استفاده کنند بدون اینکه مجبور باشند در نوبت بمانند. انجمن ما با توجه به این نیاز با شهردار مذاکره کرد و خوشبختانه شهرداری نیز همکاری لازم را در این باره انجام داد.

افزایش شناسایی مبتلایان

او با اشاره به اینکه شناسایی کودکان مبتلا به این اختلال در سال‌های اخیر زیادشده است می‌گوید: به خاطر اطلاع رسانی که می‌شود نسبت به گذشته افرادی بیشتری به انجمن اتیسم مراجعه می‌کنند. زیاد شدن مطالبات هم باعث می‌شود تا ما تلاش کنیم تا از همه ظرفیت‌های ارگان‌ها استفاده کنیم و بتوانیم برای این کودکان سرویس‌های بیشتری بگیریم.

حاجی حاجت با بیان اینکه علاوه بر پارک، باشگاهی ورزشی نیز به این بچه‌ها اختصاص یافته، می‌گوید: بچه‌های ما سه روز در هفته ژیمناستیک می‌روند و در دو سالی که به طور مداوم کار می‌کنند پیشرفت خیلی خوبی داشته‌اند و خانواده‌هاشان نیز به جد دنبال استفاده از آن هستند. در کنار این، باشگاه سوارکاری در جاده انزلی نیز ساعاتی در هفته به این بچه‌ها اختصاص پیدا کرده تا به صورت رایگان آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

او با اشاره به اینکه انجمن تعامل خوبی با بهزیستی، شورای شهر و شهرداری برقرار کرده است می گوید: خوشبختانه این سازمان ها همکاری خوبی با ما دارند و خانواده‌ها نیز نقش موثری در پیگیری این مطالبات دارند.

کاهش اختلال با آموزش

می‌گویند اتیسم بیماری نیست بلکه یک اختلال است، چرا که علتش مشخص نیست و دارویی هم برای آن وجود ندارد. اما آن چیزی که این بچه‌ها را وارد اجتماع می‌کند و شرایط بهتری برایشان فراهم می‌کند؛ آموزش‌های توانبخشی است. حاجی حاجت می‌گوید: برای این بچه‌ها سن طلایی آموزش تعریف می‌شود که از حول و حوش 2 سال شروع می‌شود تا 10 سال ادامه دارد.

اگر در این مدت بچه‌ها آموزش‌های لازم را دیدند، بسیار محتمل است که وارد اجتماع شوند و عملکرد بهتری داشته باشند.

او با اشاره به اینکه برخی از این کودکان در مواردی استعداد‌های فوق العاده‌ای دارند می‌گوید: اما اگر سن طلایی بگذرد این پیشرفت‌ها به سختی به وجود می‌آید بنابراین خیلی مهم است که این اختلال به موقع تشخیص داده شود و در سن مورد نظر توانبخشی لازم را بگیرد.

پارک مناسب سازی شده

مسئول کارگروه آموزشی، پژوهشی و توانبخشی انجمن خیریه حامیان اتیسم گیلان با اشاره به اینکه متخصصان آموزش کودکان اتیسم به هیچ عنوان جداسازی در مورد این بچه‌ها را صحیح نمی‌داند می‌گوید:این بچه‌ها باید در محیطی باشند که دیگران هم هستند تا این ارتباط‌ها برقرار شود. مشکل این بچه‌ها اختلال ارتباط است و باید کاری کنیم که این مشکل حل شود.

سعی ما در انجمن این است که پارکی مناسب سازی شده برای کودک اتیسم راه‌اندازی کنیم، ولی عموم هم بتوانند از پارک استفاده کنند تا این کودکان در بین بچه‌های دیگر بزرگ شوند و ارتباط برقرار کنند. البته این موضوع نیازمند ارتقای فرهنگ عمومی مردم در مواجه با کودکان اتیسمی است.

 

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.