2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
پرونده ثبت جهانی ارگ کریم‌خان تا سال آینده مجدد به جریان می‌افتد

پرونده ثبت جهانی ارگ کریم‌خان تا سال آینده مجدد به جریان می‌افتد

علت آماده نبودن پرونده ارگ کریم‌خان برای ثبت جهانی ناشی از ساخت و سازهایی است که در چشم‌اندازهای مجموعه ارگ تاثیر داشته است

دوات آنلاین-عضو مجمع نمایندگان استان فارس گفت: سوء مدیریت، نبود اعتبار و برنامه‌ریزی در تعویق افتادن ثبت جهانی ارگ کریم‌خان بی‌تاثیر نبوده است.

علی اکبری با اشاره به تعویق ثبت جهانی ارگ کریم‌خان به‌دلیل آماده نبودن و اینکه تا 20 سال دیگر ثبت نمی‌شود، گفت: علت آماده نبودن پرونده ارگ کریم‌خان برای ثبت جهانی ناشی از ساخت و سازهایی است که در چشم‌اندازهای مجموعه ارگ تاثیر داشته است اما طبق اطلاعاتی که کسب کردم تا سال آینده این پرونده مجدداً به جریان می‌افتد و دستگاه‌های ایران تائید نکردند که تا 20 سال آینده به تعویق بیافتد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: ارگ کریم‌خان از سرمایه‌های ملی است و باید از آن حفظ و نگهداری شود تا در جهت گردشگری و فرهنگی بتوان بهره‌برداری لازم را از آن داشت؛ با توجه به اهمیت آثار تاریخی و فرهنگی کشور باید مجموعه دستگاه‌های متولی فعالیت و عملکرد بیشتر و بهتری داشته باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس تصریح کرد: در برنامه ششم و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز پیش‌بینی شده است که تا سال 1404 حداقل 20میلیون گردشگر خارجی وارد کشور شوند، برای دیدن آثار باستانی و تنوع فرهنگی و سرمایه‌هایی که گذشتگان به ارث گذاشتند و فرصت خوبی است که این آثار حفظ و معرفی شوند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه سوء مدیریت، نبود اعتبار و برنامه‌ریزی در تعویق ثبت جهانی ارگ کریم‌خان بی‌تاثیر نبوده، خاطرنشان کرد: : باید قوانین در این زمینه بازنگری شود و مکان‌هایی که بازدیدکننده بسیاری دارد، حداقل 80 درصد از درآمد آنچه که از بازدید گردشگران کسب می‌شود به مجموعه برگردد و در اختیار آن منطقه قرار گیرد و به حفظ و مرمت و نگهداری آثار فرهنگی مورد نظر قرار گیرد. به نظر من در اینجا قانون شفافیت لازم را ندارد یا اینکه دستگاه‌ها توجهات مورد نظر را نداشتند و امیدواریم که فرصتی پیش آید تا قوانین در جهت زنده نگهداشتن مجموعه اصلاح شود.

 

منبع: خانه ملت

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.