2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
نظام پرستاری: هیچ گره‌ای از مشکلات پرستاران گشوده نشد
معاون وزیر بهداشت: به تمام قول‌هایمان در حوزه پرستاری عمل کردیم

نظام پرستاری: هیچ گره‌ای از مشکلات پرستاران گشوده نشد

ما پرستارانی داریم که کارانه آنها 10 ما است پرداخت نشده و در واقع می‌توان گفت این سال‌ها بدترین سال‌ها در سی سال گذشته برای جامعه پرستاری است.

دوات آنلاینسالهاست خبرهایی از انتقاد و اعتراض پرستاران در کشور به گوش می‌رسد؛ آنها مطالباتی دارند که بیشتر شامل مسائل معیشتی، اضافه‌کاری‌های اجباری، پرداختی‌های معوقه، اعمال نشدن تعرفه برای خدمات پرستاری و... است. اما محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، معتقد است: امروز به تمام قول‌های خود در حوزه پرستاری عمل کرده‌ایم و مسئله‌ای باقی نمانده است که جامه عمل به آن پوشانده نشده باشد.

اظهارات معاون وزیر بهداشت در حالی‌است که یکی از مطالبات اصلی جامعه پرستاری، اجرایی شدن طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که در سال 1368 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و هنوز اجرایی نشده است. طبق این طرح برای هر یک از خدمات درمانی که پرستاران ارائه می‌دهند، به آنها کارانه تعلق می‌گیرد و از طرفی هزینه درمان برای این خدمات، برای بیمار هم کمتر می‌شود. این در حالی‌است که‌ هم‌اکنون فقط ردیف تعرفه برای پزشکان ثبت شده است و شرایط مبتنی بر عدالت برقرار نیست. 

ازسوی دیگر اجرای طرح تحول سلامت باعث شده مراجعه مردم به بیمارستان‌های دولتی افزایش پیدا کند و کار پرستاران در بیمارستان‌های دولتی نیز بیشتر شود، اما تعداد پرستاران و شرایط معیشتی پرستاران تغییر چندانی نکرده است. 

محمد شریف‌مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری، با بیان اینکه وزارت بهداشت در طول چهار سال گذشته گره‌ای از مشکلات پرستاران را باز نکرده، به دوات گفت: سال‌های گذشته سال‌های ملتهبی برای جامعه پرستاری کشور بود. 

او با اشاره به بلاتکلیفی طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و بهبود نیافتن وضعیت معیشتی پرستاران، افزود: ما پرستارانی داریم که کارانه آنها 10 ماه است پرداخت نشده و در واقع می‌توان گفت این سال‌ها بدترین سال‌ها در سی سال گذشته برای جامعه پرستاری است.

شریف‌مقدم با اشاره به طرح تربیت پرستار بیمارستانی که به بهانه کمبود نیروی پرستار در سال 94 ازسوی وزارت بهداشت مطرح شد، اظهار کرد: حداقل 10 هزار پرستار جویای کار در کشور داریم، پس مطرح کردن این طرح که در ابتدا نیز مورد اعتراض گسترده جامعه پرستاران قرار گرفت، به بیمارستان‌ها اجازه می‌داد بدون کنکور پرستار جذب کنند و مدرک بدهند که این خود نشانه‌ای از ایجاد مشکل ساختاری با بهانه‌های واهی است.

او با بیان این عقیده که هدف از مطرح کردن این قبیل طرح‌ها حل مشکلات نیست، افزود: این طرح‌ها باعث می‌شود شان شغل پرستار پایین بیاید و رشته‌ای که 100 سال قدمت دانشگاهی در ایران دارد از حالت آکادمیک خارج شود. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.