2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
زمین‌های کشاورزی برای ردیابی سموم شناسنامه‌دار می‌شوند

زمین‌های کشاورزی برای ردیابی سموم شناسنامه‌دار می‌شوند

با اجرای این طرح پیش بینی می شود حداکثر تا پایان سال اول برنامه ششم توسعه، بتوانیم بیشتر محصولات پرمصرف را از نظر سموم باقیمانده، تحت نظارت قرار دهیم.

دوات آنلاین-مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان با همکاری سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی، طرحی را آغاز کرده که براساس آن تمام کشاورزان و زمین های کشاورزی، شناسنامه دار می شوند و در نتیجه سموم باقیمانده ناشی از آفت کش ها روی محصولات نهایی تولیدی این زمین ها، قابل ردیابی و رهگیری است.

بهروز جنت افزود: با اجرای این طرح پیش بینی می شود حداکثر تا پایان سال اول برنامه ششم توسعه، بتوانیم بیشتر محصولات پرمصرف را از نظر سموم باقیمانده، تحت نظارت قرار دهیم.

وی ادامه داد: این طرح برای کنترل سموم در تازه خوری محصولات کشاورزی که بسته بندی نیستند، انجام می شود و با اجرای شناسنامه دار کردن زمین ها و کشاورزان، محصولات نهایی کنترل می شوند که در صورت عدم انطباق با استانداردهای بهداشتی در زمینه سموم باقیمانده محصول نابود می شود. ممکن است این محصول یک کیلو، 10 کیلو یا 10 تن باشد .

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: با اجرای این طرح ، اقدامات اصلاحی، امکان پذیر می شود به آن معنا که هنگام کنترل محصول درصورت منطبق نبودن با استانداردها ، علاوه بر از بین بردن محصول به وزارت کشاورزی نیز اعلام می شود و این وزارتخانه با بخش ترویج ، آموزش و با بخش استانی که کشاورز و روستای خاصی را تحت نظارت دارد ، هماهنگی کند و آموزش های لازم را درباره سموم باقیمانده روی محصولات به کشاورزان ارائه کنند.

جنت افزود: همچنین می توان محصولات آن باغ یا زمین را که به نقاط دیگر استان یا کشور رفته ، جمع آوری کرد.

وی یادآور شد: مقرر شده تا طرح شناسنامه دار کردن باغ ها و زمین های کشاورزی برای ردیابی سموم باقیمانده روی محصولات تا آخر برنامه ششم توسعه به نتیجه برسد.

وی گفت: اکنون در حال شناسنامه دار کردن باغ ، زمین ها و کشاورزان برای ردیابی سموم باقیمانده روی محصولات پرمصرفی هستیم که سطح کشت خیلی بالایی نیز دارند و برای محصولات پرمصرف امید می رود که تا پایان امسال به نتایج خوبی دست یابیم.

جنت خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت چون تجربه 12 ساله خیلی خوبی در نظام رهگیری و ردیابی دارد ، می توان از این تجارب بهره گرفت تا سرعت کار برای اجرای طرح شناسنامه دار کردن باغ، زمین ها و کشاورزان برای ردیابی سموم باقیمانده روی محصولات ، افزایش یابد.

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان تمام محصولات دارای قابلیت رهگیری و ردیابی را از نظر میزان سموم باقیمانده ، بررسی می کند اما محصولات خریداری شده به صورت فله ای از فروشگاه ها مانند میوه و سبزی ، معلوم نیست از کجا آمده ، برای کدام کشاورز بوده و قرار است به کجا برود بنابراین طرح شناسنامه دار کردن باغ، زمین ها و کشاورزان برای ردیابی سموم باقیمانده روی محصولات اجرا می شود.

جنت افزود: کنترل روی اینگونه محصولات به زمان زیادی نیاز دارد و بطورمثال در مورد میوه تازه نمی توان گفت که یک هفته آن را نفروشید تا جواب آزمایش درباره سموم باقیمانده بیاید و بعدا آن را بفروشید. بنابراین سازمان غذا و دارو در حال حاضر فقط محصولات دارای قابلیت ردیابی را بررسی می کند و امید است با اجرای طرح شناسنامه دار کردن باغ، زمین ها و کشاورزان برای ردیابی سموم باقیمانده روی محصولات، مردم خیالشان از بابت تازه خوری ها نیز بیش از گذشته، راحت شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 200 نوع سم آفات نباتی مورد استفاده در باغ ها در آزمایشگاه های قطب های استانی در حال کنترل است و آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو نیز با داشتن کنترل های عالیه ، حدود 500 نوع سم را کنترل می کند.

 

منبع:ایرنا

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.