2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
حد و اندازه‌ شهرداری تهران

حد و اندازه‌ شهرداری تهران

یادداشت سید مناف هاشمی، مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت اصلاحات را درباره ویژگی‌های شهردار آینده تهران بخوانید

دوات آنلاین-شهر تهران بزرگ‌ترین نقطه اجرائی کشور از لحاظ کارکرد است. به این دلیل که محدوده کوچکی دارد؛ اما باید اقدامات بزرگی در آن انجام شود. از آنجا که پایتخت مسائل و مشکلات مختلفی به لحاظ زیر‌ساخت، حمل‌و‌نقل، آلودگی و... دارد، باید فردی انتخاب شود که در مرحله نخست کلان‌نگر باشد و بتواند مسائل کلان کشور را بشناسد. باید کسی انتخاب شود که دولت وزن او را به‌عنوان وزن بالا به رسمیت بشناسد و حرف‌هایش در دولت تأثیرگذار باشد تا بتواند از دولت کمک بگیرد. حد و اندازه او به‌حدی باشد که بتواند در هیئت دولت هم حضور داشته باشد. بالطبع کسانی می‌توانند در این رده قرار بگیرند که در گذشته سوابق اجرائی این‌چنینی داشته و رده‌های مختلف اجرائی را طی کرده باشند؛ چراکه عملیات مالی و اجرائی که در تهران اتفاق می‌افتد، کمتر از یک وزارتخانه نیست. شهردار منتخب باید حتما فرد پاکدستی باشد. به این دلیل که شهرداری به‌طور مستقیم با مردم در ارتباط است و این ارتباط مستقیم می‌تواند بعدها حواشی‌ای به وجود بیاورد که اگر کسی امتحانش را پس نداده باشد، توفیقات لازم را نخواهد داشت. شهردار در‌عین‌حال در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی شهر باید تحلیلگر خوبی باشد. با توجه به شناختی که به حوزه شهرداری تهران دارم، چالش‌های زیادی در حوزه شهری تهران مثل بافت فرسوده، حاشیه‌نشینی، مسائل اجتماعی، زیر‌ساختی و نگه‌داشت شهر شناسایی شده است که شهردار با توان اجرائی، وقت‌گذاشتن و تیم اجرائی قوی باید آنها را رفع کند. با توجه به گزینه‌های مطرح، شاید بتوان روی سه یا چهار نفر بحث کرد و بیشتر افراد مطرح‌شده در حد و اندازه‌ شهرداری تهران نیستند. فردی باید وارد شهرداری شود که تهران، حوزه مدیریت شهری تهران، مسائل کلان و قوانین مرتبط با شهرداری را بشناسد. در 20 سال اخیر قوانین بسیاری در حوزه‌های مختلف برای مدیریت شهری تصویب شده است. اگر کسی بخواهد وارد این عرصه شود، به قوانین آشنا نباشد و از ظرفیت‌های این قوانین مطلع نباشد، بالطبع در شهر اتفاقات بزرگی نخواهد افتاد. تهران باید سالانه بیش از 20 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد تا بتواند خود را اداره کند. این منبع اگر پایدار نباشد، به جاهای دیگر شهر آسیب‌ می‌زند و اگر قرار باشد شهردار درآمد پایدار ایجاد کند، باید به تمام مواد قانونی ریز و درشت، چارچوب‌‌های اداری قوانین مجلس و حتی اینکه چگونه از دولت و مجلس مصوبه بگیرد، اشراف داشته باشد. باید بداند چگونه هم مسائل کلان را حل کند و هم مسائل کوچک شهری را مدیریت کند. به همین دلیل معتقدم یک آدم شش‌دانگ با چارچوب بسیار بالا باید به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شود. ضمن اینکه انتظاراتی که مردم از شهرداری دارند، انتظارات متفاوتی است و این تفاوت با رأی بالایی که به اصلاح‌طلبان داده شده، کاملا مشخص است.

*مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت اصلاحات

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.