2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
تنگه رغز داراب، راهنمای کامل سفر به عروس دره های ایران

تنگه رغز داراب، راهنمای کامل سفر به عروس دره های ایران

تنگه رغز به عروس دره‌های ایران ملقب است. این منطقه بسیار دیدنی است. قبل از سفر به آنجا این راهنما را کامل بخوانید.

دوات آنلاین- تنگه رغز جای ی نیست که بتوانید به تنهایی و آسوده خیال بروید. کمی راه دشوار است و البته خطر هم درکمین. پس بهتر است اگر قصد دارید به این منطقه در داراب استان فارس سفر کنید از تورها کمک بگیرید. یادتان باشد لذت تماشای منظره رغز به زحمت رفتن به آنجا می‌ارزد و بی‌دلیل نیست به آن لقب عروس دره‌های ایران را داده‌اند.

تنگه رغز در داراب استان فارس واقع شده است

تنگه رغز در کجا قرار دارد

در فاصله ۳۰ کیلومتری از شمال شرقی داراب، شهری در استان فارس و در میان رشته‌کوه‌های همیشه سربلند زاگرس، تنگه‌ای شگفت به نام رغز در منطقه فسارود قرار دارد.

 

این تنگه در منطقه‌ای بنام حسن آباد، در جنوب شرقی استان فارس که از شمال به شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، از غرب به شهرستان فسا، از جنوب به شهرستان لار و زرین دشت و از شرق به استان هرمزگان محدود می‌شود.

تنگه رغز به معنی راه لغزنده است

رغز به معنای راه بکر و لغزنده که در میان بومیان منطقه به رودخیز شهرت دارد، در مجاورت روستاهای گردشگری شمس آباد وحسن آباد واقع شده و از شمال به جنوب به طول تقریبی ۴ کیلومتر کشیده شده است.

تنگه رغز آبشارهای بسیار زیبایی دارد

زیبایی رغز با آبشارها و حوضچه‌ها

تنگه رغز از نعمت آب، سیراب است. حوضچه‌های تنگه رغز عمقی بین ۶ تا ۲۰ متر دارند که طول آن‌ها به ۱۰۰ متر نیز می‌رسد و داراب دیواره‌های بلند هستند که در میان آن‌ها سهم کوچکی از آسمان نمایان است.

در تنگه رغز حوضچه های زیادی وجود دارد

دره رغز، به طول تقریبی چهار کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب، ۶۴ آبشار و ۱۰۰ حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع ۳۵ متر، دره جنوبی به بن‌بست می‌رسد.

 

بیشتر بخوانید: تنگه گمبیل کجا است و چگونه باید برویم

 

از این ۶۴ آبشار، ۱۲ آبشار نیاز به فرود با طناب را دارند. ارتفاع فرود ها بین ۶ تا ۶۵ متر و مابقی آبشار ها با پرش در آب قابل گذر است.

 

آبشار درخشش با ۶۵ متر ارتفاع، آبشار وداع به طول ۴۶ متر و آبشار کبوتر با ۲۵ متر بلندی، از بلندترین‌های رغز هستند. نگین، بوم رنگ، دماغه، حکمت، فتح و مسعود نیز از دیگر آبشارهای معروف این تنگه‌اند.

تنهایی به دره رغز داراب سفر نکنید

تجربه هیجان در دره رغز

تنگه رغز برای طبیعت دوستان عاشق هیجان می‌تواند یک مقصد رویایی باشد. شیرجه زدن در حوضچه‌ها و آب‌تنی در آب‌های زلال رغز تجربه‌ای است که تا همیشه در خاطره‌ها ثبت می‌شود. در کنار این لحظات شگفت، تماشای مناظر بکر و زیبا و گوش سپردن به صدای طبیعت، آرامشی تکرار نشدنی همراه دارد.

 

بیشتر بخوانید: تنگه دم اسب کجا است و چگونه باید برویم

 

 این تنگه، ادغامی از همه لذت‌های ناب طبیعی است که گردشگران می‌توانند تجربه کنند. جدا از همه این زیبایی‌ها، حوضچه عشق که یکی از زیباترین و مشهورترین حوضچه‌های تنگه رغز است، خود حکایتی جذاب برای مسافران دارد. این حوضچه با شکل قلب مانند خود، بازدیدکنندگان بسیاری را برای ثبت عکس و فیلم یادگاری به سوی خود می‌کشاند.

چگونه به تنگه رغز برویم

آدرس تنگه رغز

تنگه رغز در منطقه فسارود قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از شیراز به سمت فسا حرکت کنید، به جاده داراب بروید و سپس مسیر حسن آباد را تا رسیدن به تنگه ادامه دهید.

 

اگر می‌خواهید یک گردش مفصل در تنگه داشته باشید، بهتر است با یکی از تورهای گردشگری همراه شوید تا بتوانید از راهنمایی‌ها و تجربیات آنها بهره‌ ببرید. علاوه بر اینکه عبور از برخی مسیرها نیاز به تجهیزات کوهنوردی دارد و تورها می‌توانند این امکانات را در اختیار شما قرار دهند.

بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز استان فارس کی است

فصل مناسب برای سفر به تنگه رغز

تنگه‌ به دلیل دوری از نور خورشید، نسبت به طبیعت اطراف، هوایی نسبتا سرد دارد. وجود آبشارها و حوضچه‌های پر آب در سراسر مسیر تنگه رغز، بر این سرمای هوا می‌افزاید. پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، فصل‌های گرم سال را انتخاب کنید تا بتوانید از گرمای تابستانی نیز در امان بمانید.

 

منابع: ایرنا زندگی- میزان- ایلنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.