2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
کویر کاراکال بافق؛ راهنمای کامل سفر و آدرس

کویر کاراکال بافق؛ راهنمای کامل سفر و آدرس

کویر کارکال کجا است؟ چه دیدنی‌هایی دارد؟ چگونه باید به این منطقه سفر کنیم و چه زمانی به سفر به آنجا مناسب است؟

دوات آنلاین -کویر کاراکال در نزدیکی شهرستان بافق استان یزد یکی از مناطق بکر و دیدنی ایران است که برای علاقه مندان به کویر می‌تواند سفری منحصر به فرد و جذاب را رقم بزند. راهنمای کامل سفر به این منطقه کویری را در ادامه بخوانید:

کویر کاراکال چه جاذبه هایی دارد

کویر کاراکال کجا است

در قلب کویرهای ایران جایی در حوالی شهر بافق از توابع استان یزد، کویر نام آشنای کاراکال واقع شده است. بافق شهری در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری در جنوب یزد است که از سمت شرق به دلیل وجود مناطق کوهستانی، آب و هوای معتدل دارد و سمت غرب آن به کویر منتهی می‌شود و آب و هوایی خشک دارد. کویر کاراکال یا همان کویر صادق‌آباد که در نزدیکی روستایی با همین نام است نیز در همین منطقه قرار دارد.

 

این کویر، همزمان تصویری از نخلستان‌های سر به فلک کشیده و تپه‌های کویری با حرکت روان شن‌ها بر روی آنها را در مقابل چشمان‌تان پدید می‌آورد. کاراکال، همچون تابلوی نقاشی از ترکیب رنگ‌هایی شکل گرفته که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. مانند تمام کویرهای مرکزی ایران، یک معجزه بزرگ در دل خود دارد. تماشای آسمان شب و آنچه در آن است، یکی از شگفتی‌های وصف‌نشدنی کویر کاراکال است.

مسیر رفتن به کویر کارکال بافق چیست

چگونه به کویر کاراکال برویم

برای رسیدن به کویر کاراکال، باید از بافق وارد جاده ای آسفالته شوید که تا روستای صادق آباد ادامه دارد. در حدود ۹ کیلومتری کویر کاراکال، قلعه ای دیده می شود که باقرآباد نام دارد؛ یکی از دژهای تاریخی یزد که یادگاری از دوره قاجار است. این بنا را به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی ساخته اند تا مردم به هنگام بروز خطرات به آن پناه ببرند و یا غلات را در آن ذخیره کنند. ۴۵ اتاق، ۲ برج نگهبانی، ۳ جایگاه سنگ اندازی و ۱۰ جایگاه تیراندازی بخش های مختلف این قلعه هستند.

با سفر به کویر کاراکال خاطره های خوبی برای شما رقم خواهد خورد

مسیر کویر با ماشین شخصی

در بزرگراه بافق – یزد، وارد جاده سنگ آهن مرکزی شوید، در این جاده به یک میدان می رسید که یکی از خروجی های آن به روستای باقرآباد می رود. این مسیر را در پیش بگیرید، باقرآباد را رد کنید و به سوی صادق آباد مسیر خود را ادامه دهید تا به کویر کاراکال برسید.

 

سفر با قطار و اتوبوس

۱- قطار تهران -کرمان تهران-بندرعباس، تهران-زاهدان و بافق–مشهد را سوار شوید و به ایستگاه بافق بروید. در این شهر می توانید از سرویس ها و تورهای گردشگری به مقصد کاراکال استفاده کنید.

 

۲- اتوبوس از مراکز استان ها به یزد می رود و در آنها اتوبوس یزد- بافق هم شما را به ترمینال بافق می رساند. در این شهر می توانید به سرویس ها و تورهای گردشگری دسترسی داشته باشید.

گربه کاراکال چه ویژگی هایی دارد

با گربه کاراکال آشنا شوید

این کویر که طبیعتی منحصر به فرد و زیبا دارد، نام عجیب خود را از گربه‌سانانی مشهور به کاراکال وام گرفته است که در این منطقه زیست می‌کنند. گربه کاراکال یا سیاه گوش یکی از سنگین‌ترین و سریع‌ترین انواع زیرخانواده گربه‌هاست که در خاورمیانه و آفریقا زندگی می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: قلعه سریزد کجا است و تاریخچه آن چیست؟

 

 گربه‌هایی شکارچی، که به سرعت فوق‌العاده، استعداد و هوش بالا در شکار شهرت دارند و شکارچیان بسیاری را شیفته خود کرده‌اند. در گذشته در کشورهای هند و ایران از کاراکال برای شکار پرندگان، خرگوش یا غزال‌های جوان مورد استفاده قرار می‌گرفت. جدا از این گونه نایاب، گونه‌های جانوری متنوع دیگری نیز در این طبیعت کویری زندگی می‌کنند که این موضوع توانسته وجه تمایزش با دیگر کویرها شود و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند.

کویذ کاراکال یکی از دیدنی های بافق استان یزد است

پیاده‌روی روی شن‌های نرم

بسیاری از گردشگرانی که قصد سفر به کویر کاراکال را می‌کنند، می‌دانند که می‌توانند بعد از ساعت‌ها پیاده‌روی بر روی شن‌های نرم و ابریشمی و غرق شدن در آسمان پرستاره شب کویر، دل به یک برنامه تفریحی جانانه خوش کنند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به اردکان

 

این کویر که این روزها مورد توجه و استقبال علاقه‌مندان به طبیعت و کویر دوستان گرفته‌است، برنامه‌های بسیاری برای یک گردش تمام عیار چیده است. گردشگران می‌توانند با موتورهای کویری به دل کویر بزنند، شتر سواری در شن‌ها را تجربه کنند و یک سافاری حسابی را امتحان کنند. در این کویر، همچنین اقامتگاه‌های سنتی نیز برای میزبانی از مهمانان مهیاست.

 

دیدنی‌های اطراف کویر کاراکال

اگر به کویر کاراکال رفتید از مناطق دیدنی اطراف آن نیز بازدید کنید. چند نمونه از این مکان‌ها در ادامه معرفی شده است:

قلعه باقر آباد در نزدیکی کویر کارکال بافق واقع شده است

از قلعه باقر آباد بازدید کنید

در این منطقه قلعه ای متعلق به عبدالرحیم خان از دوران قاجار به یادگار مانده است. قلعه ای بزرگ و زیبا كه پناهگاهی برای مردم در زمان خود بوده است. قلعه ای با بیش از 40 اتاق و چند برج نگهبانی و جایگاهی برای مبارزان و تیر اندازان. ارتفاع بالای این برج كه نزدیك به 50 متر می باشد پناهگاهی امن برای مردم و انباری قابل اعتماد برای آذوقه های آن ها بوده است.

 

به نخلستان‌ها و باغ‌های انار و پسته بروید

یکی از جاذبه های این کویر، نخلستان هایی است که در اطراف آن شکل گرفته اند. پیاده روی در میان این نخلستان ها تجربه ای جذاب برای شما خواهد بود. درختان انار و پسته هم از زیبایی های این منطقه هستند.

بهترین زمان سفر به کویر کاراکال یزد چه فصلی است

چه زمانی به کویر کاراکال سفر کنیم

به طور کلی سفر به کویر اوایل پاییز تا نیمه بهار صورت می گیرد و بهترین زمان برای این سفر پاییز و زمستان است که هوا حالت معتدلی در روزها دارد.

 

منابع: ایرنا زندگی- سیری در ایران- جاذبه ها

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.