2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بندر دلوار کجا است، زندگینامه رییس علی دلواری

بندر دلوار کجا است، زندگینامه رییس علی دلواری

با شهر بندری دلوار، زادگاه رییس علی دلواری در این مطلب بیشتر آشنا شوید و زندگینامه این قهرمان ملی را بخوانید.

دوات آنلاین -بندر دلوار، محلی تاریخی است؛ بندری که به واسطه رییس علی دلواری، قهرمان مبارزه با انگلیس با آن آشنا هستیم. این شهر کوچک بندری مقصد خوبی برای سفر کوتاه است و جذابیت‌های زیادی دارد.

 

دلوار؛ منطقه‌ای تاریخی در استان بوشهر

روستای دلوار بندر کوچکی است در پنجاه کیلومتری بوشهر که مرکز یکی از بخشهای ساحلی شهرستان تنگستان است. واژه دلوار به معنای " دلاور " است که گاه " دلبار" هم گفته می شود . شغل مردم دلوار اغلب ماهیگیری و سفر به شیخ نشینهاست.  موقعیت دلوار بگونه ای است که کشتیهای بزرگ می توانند در ساحل آن پهلو بگیرند و به همین لحاظ در مقاطعی از تاریخ ایران نامی از آن ذکر شده است .

بندر دلوار در استان بوشهر واقع شده است

بندر دلوار که جمعیت آن حدود 700 نفر بوده است، بزرگترین نقش را در دفاع از خاک ایران  در سال 1914 م.( 1333 ه.ق) در مقابل حمله دوم قوای انگلیس داشته است.

دلوار بوستان ساحلی زیبایی دارد

از بوستان ساحلی دلوار دیدن کنید

سواحل بندر بوشهر بسیار زیاد است و همگی آنها منظره ای دیدنی از خلیج فارس نیلگون دارند به همین سبب گردشگران بسیار مشتاقند از این سواحل دیدن کنند و ساعاتی را در این سواحل بکر قدم بزنند و از صدای آرامش بخش دریا لذت ببرند.

بندر دلوار منطقه ای تاریخی است

بوستان ساحلی دلوارکه در ساحل بکر دلوار است  در کرانه های شهر دلوار با خلیج قرار دارد. این ساحل فضایی پاک و آرام دارد و به همین خاطر، می تواند گزینه خوبی برای استراحت و گذران اوقات فراغت باشد. در این ساحل زیبا می توان بر روی ماسه های داغ قدم زد و از تماشای مناظر اطراف لذت برد. در بسیاری از فصول سال هم هیاهوی مرغان دریایی، زیبایی محیط اطراف را دوچندان می کنند.

 

بیشتر بخوانید: بندرخمیر؛ چگونه برویم و کجاها را ببینیم

 

بد نیست بدانید در کرانه های ساحل دلوار، تعدادی لنج به گل نشسته هم به چشم می خورد که حال و هوایی منحصر به فرد به این منطقه داده اند و سوژه خوبی برای عکسبرداری به حساب می آیند.

بندر دلوار دیدنی های زیادی دارد

آدرس بوستان ساحلی دلوار: استان بوشهر، بزرگراه سیراف شمال به جنوب، بعد از مجتمع تجاری کوروش، ساحل شهر دلوار

 

بیشتر بخوانید: چگونه به بندر لنگه سفر کنیم؟

 

امکانات : پارکینگ خودروهای سواری، آلاچیق، محل برپایی پیک نیک، اطلاعات، زمین والیبال ساحلی، شنا، سایت غواصی، قایق سواری، سرویس بهداشتی، بوفه، نیمکت، مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی،

رئیسعلی دلواری که بود

رییس علی دلواری که بود

رییس علی دلواری در سال 1263 هجری شمسی برابر با 1881 میلادی در روستای دلوار از توابع تنگستان متولد شد.

 

با شروع نهضت مشروطیت، رییس علی در حالی که 25 سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد. او با همراهی دیگر مشروطه‌خواهان بوشهر را از حاکمیت استبداد قاجاریه خارج کرد. رییس علی در دوران دیکتاتوری محمدعلی شاه قاجار علیه حکومت وی در جنوب دست به اسلحه برد و در سال 1287 هجری شمسی به درخواست ملاعلی تنگستانی و سیدمرتضی مجتهد اهرمی که مخالف استبداد محمدعلی ‌شاه قاجار بود، بوشهر را از سلطه عمال شاه قاجار آزاد کرد و حدود 9 ماه شهر را در کنترل داشت. با تصرف گمرک بوشهر که در اجاره انگلیسی‌ها بود، نیروهای این کشور به دخالت نظامی در منطقه پرداختند و جنگ و گریزی آغاز شد که تا سال‌های جنگ اول جهانی ادامه یافت‌.

 

مقابله با متجاوزان

در کشاکش جنگ‌، با وقوع انقلاب بلشویکی و خروج نظامیان روسی از ایران، انگلیسی‌ها تعرضات خود را به سمت شمال گسترش دادند. در همین حال تنگستانی‌ها نیز به حملات خود علیه انگلیسی‌ها شدت بخشیدند. رییس علی بعد از این كه قوای اشغالگر انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف‏ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شكست‏های سنگینی بر آنان وارد كرد. رییس علی بعد از این كه قوای انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شكست‏های سنگینی بر آنان وارد كرد. پس از اشغال بوشهر در رمضان سال 1333 ق، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را می‏كنند.

 

رییس علی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را كه قریب به پنج هزار نفر بودند، تار و مار می‏كند. قیام مردم تنگستان بر روی هم هفت سال به طول انجامید و در این مدت، دلیران تنگستان، دو هدف عمده را دنبال می‏كردند: پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سكونت خود و جلوگیری از نفوذ قوای بیگانه به درون سرزمین ایران و دفاع از استقلال وطن. رییس علی به همراه سیدمرتضی علم‌الهدی در سال هزار وسیصد و بیست و هفت هجری قمری با کمک تفنگچی تنگستانی، بوشهر را از عناصر مستبد وابسته به دربار محمدعلی شاه پاک کرد و اداره گمرک و انتظامات و دیگر ادارات را تسخیر کرد. این کار دلیران تنگستان بر انگلیسیها که اداره گمرک را در اجاره داشتند گران آمد وآنان برای تضعیف مشروطه‌خواهان و استمرار سلطه بر حیات اقتصادی و سیاسی جنوب ایران به جنگ با دلیران تنگستانی پرداختند و در این راه از دیگر خوانین جنوب ایران یاری جستند. به دنبال اعلان جهاد از طرف علما و مجتهدین، رییس علی و دیگر مبارزان تنگستانی و دشتی شروع به حمله به قوای انگلیسی مستقر در بوشهر کردند .

 

شهادت رییس علی دلواری

در جنگ دلوار رییس علی با 400 نفر از نیروهای خود به قوای انگلیسی شبیخون زدند و 60 نفر از نیروهای متجاوز از جمله یک ژنرال بلندپایه را از پای درآوردند که باعث پیروزی آنها شد. پس از این جنگ رییس علی دلواری بر حملات شبانه خود به بوشهر و پادگان انگلیسی‌‌ها افزود و با همفکری دیگر خوانین منطقه طرح حمله سراسری به بوشهر و آزادسازی آن را پی‌ریزی کرد. در گیرودار تدارک این حمله بود که در شب 12 شهریور 1294 برابر با 23 شوال 1333 و سوم سپتامبر 1915 میلادی هنگامیکه او قصد شبیخون به عمارت سفید سبزآباد را داشت، در محلی به نام تنگک صفر از پشت مورد اصابت گلوله یکی از همراهان خائنش به نام غلامحسین تنگکی قرار گرفت و در سن 34 سالگی به شهادت رسید، اما نهضتی که او درجنوب ایران به راه انداخت تا سال‌ها مایه وحشت انگلیسی‌‌‌ها بود. پیکر رییس علی دلواری در قبرستان وادی‌السلام در نجف عراق مدفون است.

 

منابع: تبیان- سیری در ایران- مردمسالاری

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1402/08/20
بادرود جهت اطلاع تاریخ تولد رییس علی دلواری به سال 1261 نگاشته شده است

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.