2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
معرفی کامل سریال اکت یا تظاهر؛ خلاصه داستان، بازیگران و نقد

معرفی کامل سریال اکت یا تظاهر؛ خلاصه داستان، بازیگران و نقد

سریال اکت یا تظاهر را ببینیم یا نه؟ داستان آن چیست؟ چه کسانی در آن بازی کرده‌اند؟

دوات آنلاین -اگر سریال بین هستید و دنبال یک مجموعه خوب می‌گردید سریال The Act یا «تظاهر» می‌تواند برایتان جذاب باشد. این مینی سریال بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و مجموعه‌ای تماشایی است.

پوستر سریال اکت

یک پرونده واقعی

ایرنا نوشت: نخستین بار در سال ۲۰۱۶ بود که یک گزارش باورنکردنی بسیاری از رسانه‌های دنیا را تحت تاثیر قرار داد. یک دختر نوجوان به مادرش شلیک کرده بود اما این تیراندازی یک دلیل معمولی نداشت. جیپسی رز به مادرش، دی دی بلانچارد، شلیک کرده بود چون سال‌ها به او تلقین کرده بود که از یک بیماری غیرقابل درمان رنج می‌برد و نمی‌تواند مانند بسیاری از همسن و سالانش زندگی کند. وقتی جیپسی متوجه شد نه تنها هیچ بیماری‌ای ندارد بلکه می‌تواند از مانند همه دوستانش زندگی معمولی و سالمی داشته باشد، تصمیم گرفت مادرش را به دلیل همه ظلمی که سال‌ها به او کرده بود، به قتل برساند.

 

این داستان واقعی، ترسناک و غم‌انگیز به مستند جذابی به نام «مامان مرده و عزیز» هم تبدیل شده اما بدون شک سریال «تظاهر» عمق این فاجعه روانشناختی را به دلیل بهره‌گیری از یک فیلم‌نامه درام که داستانش را آهسته آهسته تعریف می‌کند، بیشتر از قبل نشان می‌دهد. سریال اکت که سال ۲۰۱۹ توسط سرویس استریم هولو منتشر شد، هشت اپیزود یک ساعتی دارد و یک عنوان آنتولوژی است. به عبارت دیگر، داستان زندگی جیپسی رز و مادرش دی دی بلانچارد در پایان اپیزود نهایی به پایان می‌رسد و فصل دوم سریال قرار است داستان و شخصیت‌های جدید و کاملا متمایزی داشته باشد.

عکسی از سریال اکت

خلاصه داستان و بازیگران سریال اکت

دی دی بلانچارد (با هنرنمایی پاتریشیا آرکت) مادری مذهبی است که به شدت از تنها دخترش مراقبت می‌کند. او به دخترش یعنی جیپسی رز (با نقش‌آفرینی جوئی کینگ) القا کرده که بیمار است و مشکلات جسمی و فیزیکی بسیاری دارد. جیپسی با این که هیچ مشکلی ندارد اما باید روی ویلچر بنشیند و همیشه با عینک ته‌استکانی دیده می‌شود. موهای جیپسی بدون هیچ مشکلی رشد می‌کنند اما مادرش او را مجبور می‌کند تا هر از گاهی آن‌ها را کاملا بتراشد و در شرایطی که او می‌تواند به راحتی غذا بخورد همیشه از وجود یک لوله برای تغذیه رنج می‌برد.

 

مادر جیپسی تاکید دارد که یگانه دخترش بیماری‌های گوناگونی دارد و همیشه باید تحت مراقبت باشد. به همین دلیل هم جیپسی همیشه همراه مادرش است و حق تنهایی بیرون‌رفتن را ندارد. با وجود اعتراف پزشکان به سلامتی کامل جیپسی، دی دی بلانچارد به مصرف داروهای سنگین توسط دخترش تاکید می‌کند و اجازه نمی‌دهد هر غذایی را مصرف کند. با وجود همه این فشارهای احساسی و بی‌دلیل باز هم جیپسی به آینده امیدوار است و خودش را دختری قوی و متمایز نشان می‌دهد که موفق شده در برابر همه مشکلات زندگی ایستادگی کند.

 

اما چرا دی دی بلانچارد از تنها فرزندش به شکلی افراطی و خطرناک مراقبت می‌کند؟ چون او به یک بیماری روانی نسبتا نادر دچار شده که «سندروم مونشهاوزن با وکالت» نام دارد. این سندروم یک بیماری روحی است که براساس اصول آن، شخصی که وظیفه مراقبت از فرد دیگری را برعهده دارد به او آسیب می‌زند تا بتواند برای مدت بیشتری از او مراقبت کند. به همین دلیل هم مادر جیپسی دندان‌های او را کشیده تا فرزندش را همیشه شکست‌خورده و ضعیف نشان دهد. اما این پایان کار نیست. چون هر زمانی که دی دی بلانچارد احساس کند دخترش به اعتماد به نفس و انرژی بیشتری نیاز دارد، خیلی سریع به دندان‌های مصنوعی به او سراغ او می‌رود تا ثابت کند هنوز هم هدف‌های بسیاری برای جنگیدن وجود دارد.

 

مادر تندرو و سلطه‌جو داستان سریال «تظاهر» آن‌قدر روی تنها دخترش تسلط پیدا کرده که جیپسی در بسیاری از مواقع از سرپیچی از دستورات دی دی هم احساس شرمساری می‌کند. فیلم‌نامه این سریال آن‌قدر با دقت و وسواس نوشته شده که تماشاگر را با جزییات بسیار زیادی که دارد، تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال، در سکانس‌هایی می‌بینیم جیپسی که به نشستن روی ویلچر عادت کرده و تصور می‌کند هرگز شانسی برای ایستادن ندارد، به صورت ناخودآگاه از جایش بلند می‌شود و قدم می‌زند! در نهایت هم همین ناخودآگاه سرکوب‌شده و محدود جیپسی رز است که حکم نابودی خانواده بلانچارد را امضا می‌کند.

عکسی از سریال اکت

نقدی بر سایل اکت

این سریال در حقیقت یک درام روانشناختی است که دو شخصیت اصلی‌اش را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. دو شخصیت با باورها، عقاید و سبک‌های زندگی بسیار متفاوت که همه عشق و محبتی که نسبت به یکدیگر دارند را به سپری برای مخفی‌کردن احساسات جهنمی‌شان تبدیل کرده‌اند. به همان میزان که دی دی بلانچارد تلاش می‌کند تا دخترش را درون خانه زندانی کند، جیپسی رز هم با دروغ‌های بزرگ به دنبال فرصت‌های ریز و درشتی است تا برای چند دقیقه هم که شده طعم شیرین آزادی و زندگی طبیعی را بچشد. به همین دلیل وقتی جیپسی متوجه می‌شود که هیچ بیماری و مشکلی ندارد، تصمیم بزرگ و وحشتناکی می‌گیرد.

 

حتی در شرایطی که دی دی بلانچارد در زندگی جیپسی حضور ندارد هم دروغ و ریا به بخش مهمی از زندگی دخترک بی‌نوای داستان تبدیل می‌شود. «تظاهر» به زیبایی نشان می‌دهد که چگونه یک تربیت نادرست و اشتباه می‌تواند تا پایان عمر افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آثار ضربه‌های مداوم و قدرتمند روحی هر انسانی را برای همیشه تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تریلر روانشناختی داستانش را با دقت روایت می‌کند و تماشاگرش را آهسته آهسته به مرکز فاجعه نزدیک می‌کند. روایت تاثیرگذار و بی‌نظیر سریال می‌تواند هر تماشاگری را برای مدتی طولانی تحت تاثیر قرار دهد.

 

سریال اکت عاقبت پنهان‌کاری، دروغ‌بافی و تظاهر به هر نقشی را به دقیق‌ترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند اگر این سریال اپیزودهای کم‌تری داشت، می‌توانست داستان اصلی‌اش را با دقت و تمرکز بیشتری روایت کند اما هشت اپیزود یک ساعتی لطمه‌ای هم به اصل داستان وارد نکرده و می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید. این داستان تظاهر، می‌تواند درس‌های بسیاری برای شما داشته باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.