2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بهترین روش‌ها برای پرورش ذهن کودک

بهترین روش‌ها برای پرورش ذهن کودک

اگر دنبال شیوه‌هایی برای پرورش ذهن کودک خود هستید 8 راهکاری که در این مطلب معرفی شده است به شما بسیار کمک می‌کند.

دوات آنلاین -والدین همان‌گونه که به غذا و پوشاک و اسباب‌بازی‌های متنوع برای کودک‌شان توجه دارند؛ باید به ذهن و مغز و روح کودک هم توجه کنند و به پرورش ذهن کودک بپردازند. شما به عنوان یک مادر با توجه به تفاوت‌های فردی هر کودک، باید بدانید که بچه‌تان ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی دارد که هنگام صحبت کردن با او می‌توانید به آن‌ها اشاره و حس اعتماد به نفس او را تقویت کنید و باعث دلگرمی کودک شوید. در این مطلب می‌خواهیم راهکارهایی به شما ارائه کنیم تا بتوانید راحت‌تر و البته اصولی‌تر به پرورش ذهن کودک‌تان بپردازید.

 

صحبت روزانه با کودک

روزانه زمان مشخصی را برای صحبت کردن با فرزندتان درباره نگرانی‌ها و اضطراب‌هایش اختصاص دهید. برای انتخاب ساعت و طول زمان این مکالمه نظر فرزندتان را جویا شوید. در طول این زمان کودکتان می‌تواند نگرانی‌ها یا دلایل اضطرابش را یادداشت کند و بعد درباره آن‌ها با یکدیگر صحبت کنید و راهکار‌هایی را برای برطرف شدن نگرانی‌هایش به‌کار برید.

 

چالش‌های فکری

از کودکتان بخواهید هر فکر اضافه، حواس پرت‌کن و بی‌فایده‌ای را که دارد، یادداشت کند. سپس چالشی با این افکار برایش ایجاد کنید. از او بخواهید به این افکار بی‌پایه و اساس فکر کند و آن‌ها را به سمت افکار واقع‌بینانه سوق دهد.

برای پرورش ذهن کودکان چه کار کنیم

برنامه‌ریزی برای فعالیت‌ها

همراه با کودکتان دفتری برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های روزمره‌اش درست کنید. از او بخواهید برای انجام کارها، تفریحات و فعالیت‌های مورد علاقه‌اش برنامه‌ریزی و خود را ملزم به رعایت این برنامه کند.

 

بیشتر بخوانید: با کنجکاوی بچه‌ها چه کنیم؟

 

بیان احساس

زمانی را در هفته به این اختصاص دهید که کودکتان از احساسات و افکارش با شما صحبت کند. سعی کنید این مکالمه دو طرفه باشد تا از شما بروز احساس و افکارش را بیاموزد.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که فرزندمان خجالتی نباشد

 

در لحظه بودن

به کودکتان بیاموزید که در لحظه زندگی کند. حاضر بودن ذهن در لحظه با انجام تمرین‌های ساده‌ای قابل دستیابی است. برای مثال زمانی را به قدم زدن با کودکتان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اختصاص دهید و سعی کنید همه حواس پنجگانه‌اش را به‌کار بگیرید تا ذهنش در لحظه حضور داشته باشد.

 

آزمون افکار

بازی‌های ساده‌ای را طراحی کنید تا با کمک آن‌ها کودکتان بتواند افکار مختلف را بیازماید و به کمک این بازی درک کند چه افکاری درست و چه افکاری خیالی است.

 

بیشتر بخوانید: آیا داشتن دوست خیالی برای بچه ها مضر و نگران کننده است

 

تصویرسازی

با کودکتان تمرین کنید تا خود را در آینده ذهنی مورد انتظارش تصور کند؛ آینده‌ ایده‌آلی که دوست دارد به آن دست پیدا کند.

 

پیدا کردن سه کار خوب در روز

پیش از خوابیدن با فرزندتان زمانی را برای پیدا کردن سه کار خوبی که انجام داده یا دستاوردی که در آن روز داشته اختصاص دهید. این موضوع کمک می‌کند که هر روز تلاش کند تا دستاورد‌های بیشتری برای پایان روزش داشته باشد و زمانش را به بطالت نگذراند.

 

منبع: روزنامه خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.