2020/08/06
۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد
علائم و علت‌های سیاتیک کمر چیست+ راه‌های درمان

علائم و علت‌های سیاتیک کمر چیست+ راه‌های درمان

همه آنچه درباره درد سیاتیک باید بدانید، از دلایل و نشانه‌های آن تا ورزش‌های مفید و روش‌های مختلف درمان، در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-عصب سیاتیک یکی از بلندترین عصب ها در بدن است که از قسمت پایین کمر یا نخاع شروع شده و تا انتهای هر پا ادامه دارد. گرفتگی رگ سیاتیک همراه با درد شدیدی است و علاوه بر درد، ضعف و بی‌حسی پاها را به دنبال دارد که قدم زدن و حتی ایستادن را نیز تحت الشعاع خود قرار  می‌دهد.درد سیاتیک علل مختلفی دارد که آسیب دیدن ستون فقرات و عفونت از جمله آن‌ها است.

سیاتیک یکی از بلندترین عصب های بدن است

عصب سیاتیک در بدن وظیفه کنترل عضلات پشت زانو و پایین پا را بر عهده دارد. سیاتیک با تحریک شدن  بلندترین رشته عصبی عود می کند. این عود کردن باعث احساس درد، بی حسی پشت ران، مور مور شدن، بی حسی پشت باسن و هم چنین در برخی مواقع کف پا می گردد.

 

علت‌های سیاتیک چیست

- آسیب و ناراحتی در قسمت پایین کمر و ستون فقرات

 

- شکستن دیسک های کمر (دیسک ها همانند یک بالش بین مهره های ستون فقرات عمل می کنند)

 

- لغزیدن و خارج شدن دیسک از جای خود

 

- درد در عضلات باریک باسن

 

- شکستگی و یا آسیب لگن خاصره

 

- تومور

 

- خونریزی داخلی

 

- عفونت

 

- فتق دیسک (بیرون زدگی دیسک)

 

- رشد بیش از اندازه استخوان

 

- آسیب عصب در اثر دیابت (نوروپاتی دیابتی)

 

- استئوآرتریت

 

- استئوپروز (پوکی و شکستگی استخوان)

 

- فشار به عصب سیاتیک

 

- تنگی کانال نخاع

 

- بارداری

 

- لخته خون

 

- ایجاد آبسه (ورم چرکی)

 

- افزایش وزن

 

- عدم انجام فعالیت ورزشی منظم

 

- پوشیدن کفش های پاشنه بلند

 

- خوابیدن روی تشک خیلی نرم

درد سیاتیک چه علت هایی دارد

چه عواملی باعث سیاتیک می‌شود

1- سن: با افزایش سن ممکن است تغییراتی در نخاع ایجاد شود، مانند فتق دیسک و رشد بیش از اندازه استخوان که اینها باعث سیاتیک می شوند.

 

2- اضافه وزن: چاقی باعث افزایش فشار بر ستون فقرات و بدتر شدن درد سیاتیک می گردد.

 

3- نوع شغل: شغل های که نیاز به چرخیدن پشت دارند و یا فرد باید بار سنگینی را حمل کنید و یا نیاز به رانندگی و نشستن طولانی‌مدت دارند، ممکن است باعث درد سیاتیک شوند.

 

4- نشستن طولانی مدت و یا زندگی بدون تحرک

 

5- دیابت و افزایش آسیب عصب

 

6- آرتریت (ورم مفاصل)

 

علائم سیاتیک چیست

درد سیاتیک بسیار گسترده است و ممکن است طول یک پا و یا انگشتان پا را درگیر کند.

 

- احساس گزگز خفیف، درد خفیف و یا احساس سوزش. در برخی افراد، این درد آنقدر شدید است که شخص را از فعالیت روزانه باز می دارد.

 

- در اغلب مواقع، درد در یک طرف بدن می باشد.

 

- برخی افراد دارای دردی کشنده در یکی از پاها و یا مفصل ران و همچنین بی حسی در پای دیگر می باشند. درد و بی حسی ممکن است در پشت ساق پا، پشت زانو و یا در کف پا نیز احساس شود.

 

- پای دچار سیاتیک ضعیف می باشد.

 

- در ابتدا درد سیاتیک آرام است و با گذشت زمان و در اثر عوامل زیر بدتر می شود: بعد از ایستادن و نشستن، در شب، هنگام عطسه کردن و سرفه کردن و خندیدن، هنگامی که به پشت خم می شوید و یا به مدت طولانی راه می روید و یا اگر دچار تنگی کانال نخاع باشید.

 

محل درد را سرد و گرم کنید. برای 48 تا 72 ساعت اول، کمپرس سرد (مثل کیسه یخ) و بعد از آن کمپرس گرم (حوله گرم) را قرار دهید. البته می توانید از داروخانه بسته های کمپرس سرد و گرم را تهیه کنید

 

درمان خانگی سیاتیک

- محل درد را سرد و گرم کنید. برای 48 تا 72 ساعت اول، کمپرس سرد (مثل کیسه یخ) و بعد از آن کمپرس گرم (حوله گرم) را قرار دهید. البته می توانید از داروخانه بسته های کمپرس سرد و گرم را تهیه کنید.

 

همچنین برای کمپرس گرم می توانید یک حوله را در زیر آب داغ بگیرید، سپس آن را بچلانید تا آبش خارج شود و آن را در قسمت کمر خود قرار دهید. برخی محققان بر این باورند که گرمای مرطوب بهتر درد را تسکین می دهد.

 

- داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن مصرف کنید.

 

- خوابیدن در رختخواب بیشتر از دو روز توصیه نمی شود.

 

- بر روی صندلی نرم ننشینید، خم نشوید و پای خود را بالا نبرید.

 

- به پشت روی یک محل سفت دراز بکشید و یک بالشت را زیر زانوهای خود قرار دهید، و یا روی یک طرف بدن دراز بکشید و یک بالش را بین زانوهای خود قرار دهید.

 

- چند روز اول بیماری، فعالیت خود را کم کنید. بعد از آن، به آرامی فعالیت های روزانه خود را شروع کنید.

 

- تا شش هفته بعد از شروع درد، از بلند کردن اجسام سنگین و یا چرخش پشت خودداری کنید.

 

- بعد از 2 تا 3 هفته، شروع به ورزش کردن کنید و شامل ورزش های تقویت‌کننده شکم و بهبوددهنده انعطاف پذیری ستون فقرات باشد.

برای درمان سیاتیک چه کنیم

ورزش‌هایی برای بهبود درد سیاتیک

1- بخوابید و پاها را خم کنید، زانوها را به هم فشار دهید. با دست ها زانوها را از هم جدا کنید، ‌در حالی که عضله های مقابل مقاومت می کنند. 30 ثانیه این کار را ادامه دهید.

 

2- بخوابید و پاها را خم کنید. پاها را یکی یکی راست کنید، اما ران ها را موازی هم نگه دارید. هر پا را 30 ثانیه بالا نگه دارید.

 

3- به پهلو دراز بکشید، باسن کمی خمیده و سمت دردناک رو به بالا باشد. پای دردناک را یک دقیقه عقب و جلو ببرید.

 

4- روی لبه تخت بنشینید، ‌از عقب به دست ها تکیه دهید. هر پا را به نوبت دراز و خم کنید. این حرکت را 8 بار تکرار کنید.

 

5- روی صندلی بنشینید. پاها کمی خمیده است، دست ها را روی پاها بگذارید. از کمر به جلو خم شوید و دست ها تا نوک انگشتان پا برود. این حرکت را 4 بار تکرار کنید.

 

6- روی زمین بنشینید و پاها را دراز کنید. به جلو خم شوید و نوک پاها را لمس کنید. این حرکت را چند بار تکرار کنید.

 

7- بایستید و پای دردناک را آرام به جلو و عقب ببرید. این حرکت را 5 دقیقه انجام دهید.

 

8- دست ها را روی باسن بگذارید و سنگینی خود را به روی پای راست بدهید و آن را خم کنید و پای چپ را به سمت چپ دراز کنید. بایستید و حرکت را با پای دیگر تکرار کنید. این حرکت را از هر طرف 8 بار تکرار کنید.

 

9- بایستید و دست ها را روی باسن بگذارید. از کمر، به جلو و عقب خم شوید. این حرکت را 8 بار تکرار کنید.

 

10- یک میله افقی را بالای سر قرار دهید. به آرامی بالا تنه را به چپ و راست بچرخانید.

 

کایروپرکتیک چیست

کایروپرکتیک نیز از راه های ورزشی درمان سیاتیک است. در این حرکت ورزشی درد کمر و گردن با حرکت دادن ستون فقرات بدن درمان می شود. عده ای بر این باورند که دلیل مهم خیلی از دردهای ستون مهره ها نیمه در رفتگی مفاصل آن است. از این رو با انجام حرکاتی بر روی ستون مهره بیمار، می شود مفاصل را جا انداخت.

 

درمان‌های خانگی سیاتیک

استفاده از کمپرس سرد و گرم

برای درمان سیاتیک خود از معجزه کمپرس گرم و سرد غافل نشوید. با کمک کمپرس سرد می توان باعث بی حسی درد و کاهش ورم و با کمپرس گرم موجب شل شدن عضله شد. تکرار و انجام این روش به مدت دو ساعت  تاثیری مثبت در روند بهبود بیماری دارد.

 

تاثیر زردچوبه

خواص زردچوبه نیز در درمان گرفتگی سیاتیک بسیار موثر و مفید است. برای این کار لازم است به اندازه یک قاشق غذاخوری زردچوبه را داخل یک لیوان شیر داغ ریخته و آن را حل کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری نیز عسل و دارچین را نیز بیافزایید  و بعد آن را بخورید. استفاده از مکمل های زردچوبه نیز موثر است.

 

استفاده از ریشه گیاه علف گربه برای درمان سیاتیک

اگر بخواهیم با نسخه های گیاهی  سیاتیک را درمان کنیم، ریشه گیاه علف گربه ای مناسب ترین گزینه خواهد بود. این گیاه با دارا بودن  خواصی مانند اثر ضد تشنجی، ناراحتی های عصبی و هیستری ،ضد اسپاسم و آرام بخش ،تب بر، درمان سیاتیک و... گیاه منحصر به فردی است. مصرف مکمل این گیاه به اندازه 150 میلی گرم در روز برای دو تا سه هفته و  هم چنین استفاده به صورت دمنوش ( یک قاشق مرباخوری ریشه خشک شده ، یک لیوان آب جوش و ده دقیقه صبر برای دم کردن ) نیز برای درمان سیاتیک اثر دارد.

 

طب سوزنی برای درمان گرفتگی سیاتیک

از طب سوزنی جهت تسکین دردهای عضلانی کمک گرفته می شود. در طب سوزنی با تحریک شدن نقاط مختلف بدن دستگاه عصبی به شکل مثبتی تقویت می گردد.

 

تاثیر ماساژ دادن

با ماساژ دادن گردش خون در بدن تقویت می گردد و این کار موجب درمان سیاتیک می شود. هم چنین اگر درد شما ناشی از گرفتگی عضلات باشد بهتر است روزی یک بار آن را ماساژ دهید. علاوه بر این توصیه می شود که از یک لیوان روغن کنجد همراه با سه قاشق غذاخوری پودر جوز نیز در ماساژ دادن استفاده شود. بهتر است هفته ای دو الی سه بار استفاده شود.

 

کِرِم کپسایسین

از این پماد می توان روزانه سه الی چهار بار استفاده کرد. جالب است بدانید که ماده کپسایسین در فلفل های تند قرمز و سبز وجود دارد.

 

دانه‌های شنبلیله

از دیگر راه های درمان گیاهی سیاتیک استفاده از دانه شنبلیله است. برای این روش دانه ها را آسیاب کرده و آن ها را به یک لیوان شیر بیافزایید. این ترکیب را تا زمانی که خمیری شود، بجوشانید، بعد از خمیری شدن آن را بر روی محل درد خود بمالید و بگذارید چند ساعتی به همان حالت بماند.

 

پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید سفید با دارا بودن  گلیکوزیدها و سالیسین آثار تسکین دهنده قوی و خواص ضد التهابی  بی شماری دارد. برای درمان سیاتیک روزانه 120 میلی‌گرم مکمل پوست درخت بید سفید یا 240 میلی‌گرم سالیسین به مدت دو یا سه هفته ضروری است.

چگونه می توان از سیاتیک پیشگیری کرد

چگونه از سیاتیک پیشگیری کنیم

- اجتناب از نشستن طولانی مدت

 

- دراز کشیدن با فشار بر روی باسن

 

- منظم ورزش کردن و بیشتر ورزش های شکم و کمر برای درست ایستادن و نشستن

 

- برای نشستن، صندلی دارای دسته و چرخ را انتخاب کنید. در پشت کمر خود، یک بالشت قرار دهید تا گودی طبیعی کمر حفظ شود. موقع نشستن روی صندلی، باید زانوها و باسن در یک خط قرار بگیرند.

 

- اگر برای مدت طولانی می ایستید، یک پای خود را بر روی سطحی بالاتر مثل چهارپایه قرار دهید و بعد از مدتی، جای پاهای خود را عوض کنید.

 

- هنگامی که می خواهید جسم سنگینی را از روی زمین بلند کنید، بنشینید و زانوها را خم کنید، در حالیکه پشتتان صاف باشد. جسم سنگین را نزدیک بدنتان حمل کنید. از بلند کردن و چرخیدن همزمان خودداری کنید و از یک نفر کمک بخواهید.

 

منابع: تبیان- باشگاه خبرنگاران

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.