2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
گشنیز برای چی خوب است؛ از خاصیت برای پوست تا سم زدایی از بدن

گشنیز برای چی خوب است؛ از خاصیت برای پوست تا سم زدایی از بدن

تمام آنچه درباره خاصیت‌های گشنیز باید بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-گشنیز از جمله سبزیجات بسیار پرخاصیت و دامنه فایده‌های آن بسیار وسیع است. این گیاه به سم زدایی در بدن کمک می‌کند. برای برخی ناراحتی‌های معده مفید است و... در این باره در زیر بیشتر بخوانید:

 

گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است، در بیشتر نقاط ایران نیز می‌روید، از زمانهای قدیم وجود داشته و حتی مورد مصرف مصری‌ها بوده است.

 

بقراط این گیاه را می‌شناخته و برای درمان بیماریهای مختلف از آن استفاده می‌کرده است. در قرون وسطی ضعف جنسی را با گشنیز درمان می‌کردند.

 

گشنیز گیاهی است علفی و یک‌ساله، به‌رنگ سبز که ارتفاع آن تا 80 سانتی‌متر نیز می‌رسد. برگهای آن به دو شکل ظاهر می‌شود؛ آنهایی که در قاعده ساقه وجود دارد به‌شکل دندانه‌دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی‌شکل می‌باشند.

 

قسمت مورد استفاده گیاه،‌ ساقه و برگ و میوه آن است. میوه گشنیز گرد و به‌رنگ زرد می‌باشد. بوی تازه آن مطبوع نبوده و تقریباً بد بو است ولی بر اثر خشک شدن این بو از بین رفته و خوشبو می‌شود، حتی نام لاتین گشنیز از لغت یونانی Korio مشتق شده که به‌معنی بدبو است.

 

باشگاه خبرنگاران نوشت: برخی از گیاهان مانند گشنیز می‌توانند به فلزات سنگین متصل شده و به بدن شما برای دفع آن‌ها کمک کنند. مطالعات نشان داده که این گیاه می‌تواند دفع جیوه را افزایش و جذب سرب را کاهش دهد. کبد شما قوی‌ترین سلاح بدنتان در برابر سموم است. کبد کار سم زدایی را با حدود ۵۰۰ مکانیسم وابسته انجام می‌دهد. در حقیقت کبد با استفاده از این مکانیسم‌ها خون را فیلتر می‌کند و از ورود سموم به بدن جلوگیری می‌کند؛ بنابراین باید به توصیه‌های غذایی برای کمک به دفع مواد سمی بدن توجه کنیم.

گشنیز چه خاصیت هایی دارد

سم زدایی بدن با گشنیز

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه گفت: بسیاری از رژیم‌های غذایی که برای سم زدایی بدن مطرح هستند، به گروه سبزیجات مربوط می‌شوند؛ زیرا این گروه با اثرات آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضد سرطانی می‌توانند بدن را از تمام سموم و مواد مضر پاکسازی کنند.

 

بیشتر بخوانید: خواص کندر چیست؛ از تقویت حافظه تا آرامش اعصاب

 

او در ادامه افزود: به طور کلی رژیم‌های سم زدا باعث می‌شوند بدن در حالت استراحت قرار بگیرد و در نهایت منجر به خروج مواد التهاب زا و رادیکال‌های آزاد شوند. البته موارد دیگر مانند ورزش، خواب خوب و باکیفیت در کنار رژیم غذایی برای پاکسازی بدن از سموم؛ مفید محسوب می‌شوند.

با خاصیت های گشنیز در طب سنتی آشنا شوید

خواص گشنیز در طب سنتی

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهم‌ترین خواص شربت گشنیز گفت: این شربت نشاط آور است و موجب آرامش قلب و اعصاب می‌شود؛ لذا از استرس، اضطراب و افسردگی پیشگیری می‌کند.

 

وی افزود: شربت گشنیز به علت اثر تحریک کنندگی که بر غدد درون‌ریز دارد، موجب افزایش ترشح انسولین در پانکراس می‌شود؛ لذا قندخون را پایین می‌آورد و آن را تنظیم می‌کند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این شربت به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود.

 

عظمایی بیان کرد: مصرف شربت گشنیز مشکلات گوارشی را رفع می‌کند و برای افراد مبتلا به معده عصبی بسیار مفید و اثربخش است.

 

وی اظهار کرد: از دیگر خواص این شربت می‌توان به رفع سردرد‌های میگرنی، رفع عصبانیت و تندخویی و بهبود خلق‌وخو، ضدنفخ و بادشکن، تقویت بینایی و رفع بی‌خوابی اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های اسطوخودوس و روغن آن برای سلامتی و پوست و مو

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: مصرف این شربت موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود؛ لذا قدرت یادگیری را بالا می‌برد و از آلزایمر پیشگیری می‌کند.

 

عظمایی گفت: شربت گشنیز سیستم قلبی عروقی را تقویت می‌کند و از تصلب شرایین پیشگیری می‌کند.

 

وی اظهار کرد: این شربت دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است؛ لذا موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت گشنیز تاثیر چشمگیری در رفع سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه دارد؛ لذا برای افراد مبتلا به این عارضه‌ها بسیار مفید است.

 

عظمایی بیان کرد: این شربت به علت داشتن ویتامین K، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

 

وی بیان کرد: شربت گشنیز به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها محافظت می‌کند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: کنترل فشار و چربی‌خون، رفع التهابات پوستی و بهبود سندروم پیش از قاعدگی از دیگر خواص این شربت فوق‌العاده است.

 

عظمایی گفت: شربت گشنیز قدرت باروری را مخصوصا در مردان افزایش می‌دهد؛ لذا برای افرادی که مشکل باروری دارند بسیار مفید و اثربخش است

 

میزان مناسب مصرف گشنیز

اولیایی مطرح کرد: توصیه می‌کنیم همیشه بین ۲ تا ۴ واحد میوه و بین ۳ تا ۵ واحد سبزیجات در روز مصرف شود. همچنین می‌توان میزان مصرف سبزیجات برای سم زدایی بدن را بیشتر در نظر گرفت. از مهم‌ترین سبزیجات برای سم زدایی بدن می‌توان به گشنیز اشاره کرد که بسیاری از فلزات سنگین موجود در بدن مانند آلومینیوم، جیوه و سرب را دفع می کند. حتی جیوه که خاصیت سمی فراوان دارد، با مصرف گشنیز و از طریق ادرار دفع می‌شود. همچنین گشنیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پاکسازی پوست بسیار مفید است.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های مصطکی چیست و آن را چگونه باید مصرف کرد

 

اولیایی بیان کرد: از جمله رفتار‌های تغذیه‌ای برای دفع سموم بدن می‌توان به کاهش مصرف نمک، استفاده غذا‌های سرشار از بیوتیک مانند لبنیات، مصرف کافی مایعات، کاهش مصرف شکر و غذا‌های فرآوری شده اشاره کرد.

آیا گشنیز برای پوست مفید است

گشنیز برای پوست چه فایده‌هایی دارد

شاید فکرش را نمی کردید که گشنیز برای زیبایی و درخشندگی پوست مفید باشد. گشنیزتاثیر تسکین دهنده و خنک کنندگی برای پوست دارد و خاصیت قابض آن به تعادل پوست چرب و مستعد آکنه و روشن کردن پوست کمک می کند. مخلوط کن خود را آماده نمایید و این پیشنهادات را امتحان کنید:

 

ماسک پاک کننده گشنیز و عسل مناسب پوست های کدر

گشنیز تازه این ماسکِ لایه بردار، پوست را روشن می کند و آرد برنج قهوه ای، سلول های مرده را به آرامی از بین می برد و عسل هم پوست را نرم می کند

 

مواد لازم

۱ قاشق غذاخوری آرد برنج قهوه ای

نصف پیمانه گشنیز تازه

۱ قاشق غذاخوری عسل

۱ قاشق چایخوری صابون مایع ملایم

 

طرز تهیه

گشنیز را با مقدار کافی آب در غذاساز بریزید تا به خوبی مخلوط شده و پوره شود ( ابتدا ۲ قاشق غذاخوری آب بریزید و در صورت نیاز آن را افزایش دهید). ۲ قاشق چایخوری پوره ی گشنیزرا با آرد برنج قهوه ای، عسل و صابون مایع در ظرفی بریزید و هم بزنید.

 

طرز استفاده

آن را مانند دیگر پاک کننده های صورت استفاده کنید. می توانید هر روز آن را برای هر نوع پوستی استفاده کنید و به مدت ۷ روز در یخچال نگه داری کنید.

 

ماسک گشنیز و ماست مناسب پوست های مستعد آکنه

ترکیب گشنیزو خیار که خنک کننده هستند و جو دو سر که ضدالتهاب است، پوست آکنه ای و ملتهب را تسکین می دهد و ماست هم که حاوی اسید لاکتیک است، قدرت لایه برداری و روشن کنندگی به ماسک می بخشد.

 

مواد لازم

۱ قاشق غذاخوری ماست یونانی

۲ قاشق غذاخوری جو دوسر پرک یا آرد جو دو سر

یک چهارم پیمانه گشنیزتازه

یک هشتم پیمانه خیار خرد شده

 

طرز تهیه

همه مواد را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید تا مخلوط و یکدست شوند.

 

طرز استفاده

مقدار زیادی از ماسک را به پوست خشک صورت و گردن بزنید اما مواظب باشید به قسمت های حساس مانند چشم ها و دهان نخورد، اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوست بماند ( ماسک کاملاً خشک نمی شود اما چسبناک می شود).

 

صورت تان رابا آب ولرم بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید. دو برش خیار تازه را روی پلک ها بگذارید تا حس خوب پوست تان تکمیل شود.

 

مصرف گشنیز در بارداری

جعفری و گشنیز در بارداری بهتر است مصرف نشوند. چون می توانند سبب سقط جنین شوند. اما اگر به مقدار خیلی اندک در سوپ وجود داشته باشند اشکالی ندارد زیرا گشنیزقاعده‎آور است.

 

برخی از حکمای طب سنتی می‎گویند: مصرف گشنیز چه در دوران لقاح و چه در دوران بارداری ممنوع است چرا که باعث سقط جنین خواهد شد. همچنین مصرف گشنیز در بارداری سبب کاهش قند خون می شود و درنتیجه موجب کاهش حافظه نوزاد می گردد.

درمان زردی نوزادان با گشنیز

گشنیز برای نوزادان

باشگاه خبرنگاران نوشت: جهت درمان زردی نوزاد هر روز نصف تا یک قاشق چای‌خورى تخم گشنیز را در یک و نیم استکان آب بجوشانید تا نیمى از آن باقی بماند، سپس آن را صاف کنید و به نوزاد بدهید؛ این کار را چند روز انجام دهید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.