2020/09/19
۱۳۹۹ شنبه ۲۹ شهريور
دل، جگر و خوئک چه فایده‌ها و ضررهایی دارند

دل، جگر و خوئک چه فایده‌ها و ضررهایی دارند

اگر شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که هر از گاهی باید به جگرکی بروید حتما درباره فواید و ضررهای دل و جگر بخوانید:

دوات آنلاین-دل و جگر و خوئک طرفداران بسیار زیادی دارد و در واقع اینها از جمله غذاهای خوشمزه‌ای هستند که خیلی‌ها نمی‌توانند دور خوردن‌شان را خط بکشند اما آیا دل و جگر برای سلامتی ضرر دارد؟ و اگر مفید است چه خاصیت‌هایی دارد؟

 

خاصیت‌های دل گوسفندی چیست

آخرین خبر به نقل از پزشکان بدون مرز نوشت: قلب گوسفند که به آن دل می گویند دارای مزاجی گرم و خشک و حرارت و انرژی زیادی می باشد.

 

مصرف دل گوسفند برای تقویت قلب مفید است.

 

مصرف دل گوسفند برای رفع شب کوری موثر است.

 

مصرف قلب گوسفند ضعف قوا را از بین می برد و برای افراد سرد مزاج مفید می باشد.

 

هضم آن برای معده های ضعیف سخت است. برای هضم آسان آن می توانید پس از خوردن قلب کمی مربای زنجبیل بخورید.

با فایده های دل و قلوه آشنا شوید

قلوه گوسفند چه فایده‌هایی دارد

قلوه گوسفند از خوشمزه ترین بخش های گوسفند است که طبع آن معتدل و کمی خشک است.

 

قلوه دیرهضم است و برای افراد دارای معده ضعیف مضر می باشد.

 

خوردن قلوه به افراد سرد مزاج نیز توصیه نمی شود.

 

مصرف قلوه به تقویت کمر و نرم کردن رگ ها کمک می کند.

 

از مضرات قلوه می توان به تولید خون ناصالح اشاره کرد پس بهتر است در خوردن دل و قلوه زیاده روی نکنید.

 

خوئک؛ پرطرفدار اما...

خوش گوشت یا خوئک به لوزالمعده حیوان می گویند که کار ترشح انسولین و تنظیم قند خون را به عهده دارد. بیشتر آقایان طرفداران خوئک هستند زیرا به دلیل پرچرب بودن بسیار لذیذ است اما به دلیل چربی ترانس و کالری زیاد، سبب افزایش کلسترول می شود.

خاصیت های دل و جگر چیست

جگر سیاه چه فایده‌هایی دارد

یک دست جگر قسمت های زیادی از جمله دل، قلوه، خوش گوشت، خوئک و… دارد اما این گوشت قرمز تیره در دو نوع اصلی سفید و سیاه وجود دارد.

 

جگر سیاه یا کبد ، حاوی پروتئین، ویتامین ،آهن، اسیدفولیک ، ویتامین A و گروه های B ، اسیدفولیک و روی است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

 

جگر حاوی مقادیر قابل توجهی آهن و روی است و به افراد مبتلا به کم خونی توصیه می شود.

 

جگر سیاه سرشار از ویتامین A است و در سلامت پوست، تقویت بینایی و بالا رفتن مقاومت بدن در برابر عفونت ها تاثیرگذار است.

 

مصرف جگر سیاه سبب حفظ سلامتی مخاط دستگاه تنفسی- فوقانی و گوش داخلی می شود.

 

بیشتر بخوانید: گوشت شتر چه خاصیت‌هایی دارد + طعم و نحوه پخت

 

درباره خاصیت‌های جگر سفید بدانید

جگر سفید یا همان ریه سرشار از آهن، پروتئین ، ویتامین A است. هرچند ویتامین آ موجود در جگر سفید کمتر از جگر سیاه است اما مصرف این بخش از گوسفند برای سلامتی بدن مفید است.

 

جگر سفید برای افرادی که می خواهند لاغر شوند ، مفید است و در رژیم های لاغری به جای گوشت تجویز می شود زیرا سبب می شود ، فرد سریع تر سیر شده و از خوردن بیش از حد مواد غذایی اجتناب کند.

 

جگر سفید حاوی ویتامین D و E است و برای درمان پوکی استخوان مفید است.

 

جگر سفید برای رفع تب و رفع اگزماهای ناشی از گرمی مزاج مفید است.

 

مصرف جگر سفید برای رشد بدن و عضلات مفید است.

 

مصرف جگر سفید ازخشکی چشم، پوست و شب کوری جلوگیری می کند.

دل و چگر چه ضررهایی برای سلامتی دارد

ضررهای استفاده از دل و جگر گوسفندی

نامناسب برای مردان

جگر دارای آهن قابل توجهی است و برای خانم ها قبل از سن یائسگی و دختران نوجوان برای درمان کم خونی به خصوص زمان عادت ماهیانه مفید است اما مصرف بیش از حد جگر برای مردان مضر می باشد زیرا مازاد آهن جگر می تواند در بافت کبد و کلیه تجمع و موجب اختلالات جدی در این دو عضو می شود و زمینه افزایش فرآیندهای مضر مانند واکنش های مخرب را فراهم کرده و به بروز بیماری های قلبی ـ عروقی منجر می گردد.

 

زنان باردار نخورند

جگر به علت مقدار ویتامین A زیاد آن برای خانم های باردار مضر است زیرا منجر به افزایش تجمع این ماده در بدن مادر و جنین شده وسبب ایجاد ناهنجاری های مادرزادی خواهد شد.

 

افزایش وزن

یک سیخ جگر کبابی ، 80 کیلوکالری دارد و در 100 گرم جگر سرخ شده 330 کیلو کالری انرژی وجود دارد بنابراین به دلیل کالری بالا و کلسترول و چربی بالای جگر مصرف آن برای افراد دچار اضافه وزن توصیه نمی شود.

 

تجمع سموم و مواد زائد

جگر با همه خواصش اما محل تجمع و دفع مواد زائد، سموم شیمیایی، هورمونی و دارویی و منبع انواع میکروب ها، ویروس ها و باکتری های بدن دام است؛ بنابراین ممکن است در بافت چرب جگر سیاه و قلوه این ترکیبات وجود داشته باشند که با مصرف آن وارد بدن ما شود . و تجمع سموم در احشای دام های جوان تر کمتر است.

 

کلسترول بالا

هر 100 گرم جگر، حدود 400 میلی گرم کلسترول دارد و مصرف صد گرم جگر یک و نیم برابر بیشتر از حد مجاز، کلسترول وارد بدن می کند. هر فرد سالم و بالغ، مجاز به مصرف 300 -250 میلی گرم کلسترول در طول روز است.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.