2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نکات ریز آشپزی برای آبکش کردن برنج

نکات ریز آشپزی برای آبکش کردن برنج

برنچ را از چه مدت قبل خیس کنیم؟ برای آبکش کردن برنج به چه مقدار نمک نیاز داریم؟ چه مواد دیگری باید به آن اضافه کنیم؟

دوات آنلاین-آبکش کردن برنج شاید برای برخی‌ها که تازه آشپزی را شروع کرده‌اند کمی سخت باشد. این کار فوت و فن خودش را دارد و باید به نکات ریزی که در این مطلب آمده است توجه کنید:

 

خیس کردن برنج

خراسان نوشت: اگر می خواهید برنج را آبکش کنید باید پنج تا شش ساعت قبل از پخت، خیس کنید. به ترتیبی که برنج را با آب ولرم دوبار شست و شودهید وهنگام شستن توجه داشته باشید، برنج را زیاد چنگ نزنید.

فوت و فن های آبکش کردن برنج

نمک لازم برای آبکش کردن برنج

پس از شستن به نسبت هرکیلو گرم برنج، 500 گرم سنگ نمک را بشویید و در کیسه یا دستمال تمیزی قرار دهید و روی برنج بگذارید.

 

 برنج های ایرانی هر چقدر نمک بیشترداشته باشد، با کیفیت تر است ولی برنج خارجی هرچقدرکمترخیس باشد با کیفیت در می آید.

 

برنج هنگام پخته شدن نباید ترک خورده و له شود. بعضی از برنج ها جوش زیادی می خواهد و بعضی از آن‌ها در جوش کمتر پخته می شود.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که برنج قد کشیده دربیاید

 

اگر برنج به حالت چلو استفاده می شود، کمی دوغ یا سرکه یا آب لیمو به آب بیفزایید تا رنگ برنج سفیدتر شود سپس آن را در آبکش بریزید. در صورتی که برنج شور بود، کمی آب دست(آب گرم) روی برنج بریزید.

 

توجه به زمان جوشاندن

عاملی که موجب تفاوت در نتیجه کار پختن برنج می شود، اول میزان جوشاندن برنج و دوم میزان آبی است که به صورت آب و روغن یا تنهایی به برنج اضافه می شود. این آب به هنگام دم افتادن برنج، تبخیر و به علت خارج نشدن در فضای بسته قابلمه جذب برنج می شود و هر چه مقدارش بیشتر باشد برنج را نرم تر یا له می کند.

 

ببینید: طرز پخت ته چین مرغ مجلسی

 

پس نتیجه می گیریم مقدار آبی که به برنج اضافه می کنیم نباید زیاد باشد به عنوان مثال  برای پنج پیمانه پلوپز برنج  ایرانی سه تا چهار قاشق آب (با عرق هل یا دارچین در صورت تمایل) کافی است و برای همین مقدار از برنج خارجی اگر کمی بیشتر هم شد مانعی ندارد. حتی این مقدار را می توان هنگامی که برنج نرم یا زنده تر در آبکش ریخته شده است تغییر داد.

 

بهتر است بعد از این‌که برنج را در قابلمه می ریزیم هیچ چیزی به آن اضافه نکنیم فقط کمی آب برای تولید بخار می افزاییم چون با غذاهای چرب میانه خوبی نداریم روغن اضافه نمی کنیم و در صورت لزوم مقداری روغن حیوانی گرم نشده را سر میز غذا می آوریم تا هر کسی که تمایل دارد از آن استفاده کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.