2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
عرق زنیان برای چی خوب است + روش مصرف

عرق زنیان برای چی خوب است + روش مصرف

همه آنچه درباره عرق زنیان باید بدانید در این مطلب آمده است. با خواص گیاه زنیان از لاغری تا درمان نقرس و ... آشنا شوید.

دوات آنلاین-شاید شما هم نام عرق زنیان را شنیده باشید. این عرق گیاهی برای سلامتی بسیار مفید است و همچنین برای لاغری از آن استفاده می‌کنند البته فراموش نکنید برای استفاده دارویی از این گیاه حتما باید با پزشک مشورت کنید.

با گیاه زنیان آشنا شوید

گیاه زنیان چیست

زنیان گیاهی بوته‌ای و علفی یکساله است که ارتفاع آن تا ۹۰ سانتی متر نیز می رسد. برگ‌های این گیاه تقسیم‌ها و بریدگی‌های بسیاری دارد تا حدی که خیلی ظریف و نازک هستند.

 

گیاه زنیان گل های بسیار ریز به شکل چتر مرکب به رنگ سفید در روی سرشاخه های خود دارد. عرب زبانان این گیاه را با اسم اینسون بری می‌شناسند.

 

بخش مورد مصرفی و استفاده گیاه زنیان میوه آن است. میوه های این گیاه به صورت کوچک و به شکل بیضی با رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای است که بویی شبیه به بوی آویشن دارد.

زنیان چه مصارفی دارد

موارد مصرفی گیاه زنیان

از قدیم الایام از زنیان به عنوان نگه دارنده مواد غذایی و ادویه استفاده می‌کردند. از این گیاه برای تهیه و ساخت پودر کاری، بیسکویت، ترشیجات و دیگر مواد غذایی و خوراکی نیز استفاده می‌شود.

 

این گیاه در صنعت عطر سازی و صابون سازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. و از بوی آن در تهیه خمیر دندان و دهان شویه نیز استفاده می شود. دیگر محصول های جانبی گیاه زنیان به صورت پودر، پماد ، لوسیون، محلول و دئودورانت در بازار موجود است.

 

بیشتر بخوانید: روغن کرچک برای چی خوب است

 

خاصیت و فواید استفاده از عرق گیاه زنیان

عرق گرفته شده از زنیان طبیعت خشک و گرم دارد. خاصیت های دارویی مانند : ضد عفونی کننده قوی معده، ضد نفخ، ضد اسهال، ضد انگل و قارچ، دفع کننده رطوبت بدن، نافع در جهت رفع اعتیاد و همچنین مفید برای فلج می باشد.

 

عرق این گیاه دیگر خواص مهم دارویی نیز دارد از جمله: درمان کشیدگی تاندون های بدن و التهاب آن، رفع خشکی شانه ها، رفع التهاب آرنج و درمان استئوآرتریت. عرق گیاه زنیان دارای خاصیت ضد درد مفاصل نیز است و برای رفع اسپاسم عضلانی نیز مفید و موثر می باشد.

 

مصرف عرق زنیان برای درمان نقرس ، کرامپ و سیاتیک نیز مفید است.

از عرق زنیان برای لاغری استفاده می شود

عرق گیاه زنیان و تاثیر آن در لاغری

یکی از دغدغه‌ های امروزه مردم لاغری است. کاهش وزن و کم کردن چربی های اضافه در ناحیه شکم یکی از مشکل ترین کارها است که سبب کم شدن کیفیت زندگی اشخاص و موجب کاهش طول عمر آنها می‌ شود. یکی از شیوه‌ هایی که افراد چاق برای لاغری به آن پناه می ‌برند استفاده از دارو های گیاهی و دمنوش ها است که اگر به صورت روتین و مناسب مصرف شود مفید و رضایت بخش خواهد بود.

 

البته که برای لاغر شدن باید به تغذیه و حرکات ورزشی نیز توجه کنید اما ما در کنار وزش به شما عرق گیاهی زنیان را توصیه می‌کنیم. چرا که این عرق گیاهی خاصیت تسهیل کننده دارد این خاصیت باعث می‌شود تا غذاها بسیار سریع دفع شود و برای جذب غیر قابل دسترس شود و این گونه از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می ‌کند.

 

طریقه مصرف و استفاده از عرق گیاه زنیان برای لاغری و کم کردن وزن

به این منظور شما انتخاب‌های مختلفی خواهید داشت، که با توجه به مزاج و راحتی خود می توانید طریقه مصرف گیاه زنیان را انتخاب کنید. می توانید از دمنوش گیاه زنیان، پودر گیاه زنیان، عصاره خشک گیاه زنیان، عصاره تنتور یا مایع گیاه زنیان و همچنین از عرق زنیان نیز استفاده کنید.

فواید روغن زنیان چیست

دیگر خواص مفید گیاه دارویی زنیان

برای معده مفید است و خاصیت بادشکن دارد، ضد استفراغ و حالت تهوع می باشد، ناراحتی ‌های ناشی از سرفه و گلو، اسم  و برونشیت  و روماتیسم را نابود می کند، میکروب کش و ضد کرم است، سم های بدن را دفع می ‌نماید، ضد سرما خوردگی و ضد تب است، برای درمان بیماری‌ های ریه مناسب است، برای بیماری های عصبی نیز مفید می باشد و هم چنین قابض و مدر است. برای درمان مشکل کلیه و سنگ کلیه نیز موثر است، جهت رفع درد دندان نیز توصیه می شود.

 

طبع گیاه دارویی زنیان

این گیاه طبیعت گرم دارد و دانه‌‌های آن سرشار است از مقدار بسیار زیادی :کلسیم،  پتاسیم، نیاسین، سدیم، تیامین، اهن، فیبر، فسفر، تیمول و اسید های چرب.

 

اندازه و روش استفاده از عرق گیاه زنیان

مقدار مناسب مورد استفاده از عرق زنیان برای بزرگسالان: توصیه می‌شود دو قاشق غذاخوری از عرق زنیان را در آب‌ حل کرده و سه وعده بعد از غذا در روز میل شود.

 

مقدار مناسب مورد استفاده از عرق زنیان برای کودکان: توصیه می‌شود ۲ قاشق چای خوری از عرق زنیان را در آب حل کرده و سه وعده بعد از غذا در روز میل شود.

 

مقدار و اندازه مناسب عرق زنیان برای استعمال خارجی: یک قاشق از عرق گیاه زنیان را در گلو بریزید و سپس آن را قرقره کنید، آن را قورت ندهید. می توانید دو یا سه قطره از این عرق را در دو سوراخ بینی ریخته و استنشاق نمایید.

 

در هنگام استفاده از گیاه زنیان و یا عرق گیاه زنیان حتماً آب زیاد بنوشید.

 

رعایت احتیاط در مصرف عرق گیاه زنیان

اشخاصی که مزاج گرم دارند نباید از عرق زنیان استفاده کنند و در صورت لزوم باید مقدار کمی از آن را با دیگر گیاه های دارویی که طبیعت سرد دارند از جمله: عرق گیاه شاتره و عرق گیاه کاسنی مصرف کنند.

 

استفاده از این عرق برای بانوان باردار توصیه نمی شود.

 

همچنین سعی کنید از این عرق برای کودکان زیر ۷ سال استفاده نکنید 

 

هرچند تا کنون مشکلی در هنگام استفاده از آن پیش نیامده است و هیچ گونه دلیل علمی برای ممانعت از  مصرف گیاه زنیان برای کودکان وجود ندارد. برای اشخاصی که اختلال ‌های غده تیروئید دارند توصیه می شود با احتیاط مصرف کنند.

 

نکاتی درباره نگهداری زنیان

زنیان را نباید در جایی مرطوب نگه داشت و در جایی به دور از نور افتاب نگه داری کنید، همچنین از نگه داری به مدت طولانی پرهیز کنید. مصرف بیش از اندازه زنیان سبب خارش و قرمزی پوست، سردرد و حالت تهوع می شود.

 

قبل از مصرف حتما توجه کنید که به این گیاه حساسیت نداشته باشید، افراد دارای مشکلات کبدی و زنان باردار قبل از مصرف بهتر است با پزشک مشورت نمایند.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.