2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
خارپاشنه چگونه درمان می‌شود + روش‌های طب سنتی و خانگی

خارپاشنه چگونه درمان می‌شود + روش‌های طب سنتی و خانگی

خارپاشنه چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟ آیا خارپاشنه درمان خانگی هم دارد؟ آیا برای درمان خارپاشنه حتما باید جراحی کرد یا طب سنتی هم می‌تواند کمک کند؟

دوات آنلاین-خارپاشنه نوعی نشتی کلسیوم در اطراف استخوان پاشنه پا است که در برخی مواقع بسیار آزار دهنده است. افرادی که مبتلا به خارپاشنه می‌ شوند ممکن است حین راه رفتن دچار مشکلات شدیدی هم بشوند.

 

فاشئیت پلنتار یا خار پاشنه خود را به صورت دردی آزاردهنده  ، سوراخ كننده و عمقی در قسمت داخلی كف پا نزدیک به پاشنه  نشان می دهد  كه صبحها بعد از برخاستن از خواب  شدیدتر است و با كمی قدم زدن ، كاهش می یابد و مجددا با ایستادن طولانی یا راه رفتن زیاد، شدت می یابد.

 

پاشنه پا در لمس عمقی  دردناک و حساس است. درد پاشنه در صورت عدم درمان  باعث لنگی حین راه رفتن می‌شود و راه رفتن طبیعی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همین امر باعث وارد آمدن فشارهای نامتعارف به  زانو ، مفصل ران و كمر می شود كه می تواند در این نواحی درد ایجاد كند.

خارپاشنه در افرادی که مشاغی ایستادنی دارند بیشتر وجود دارد

آیا خار پاشنه خطرناک است؟

فاشیای كف پا، بافت ضخیم و محكمی است كه از استخوان پاشنه  شروع می شود و به انگشتان پا اتصال می یابد. این بافت ضخیم را می توان همانند زه كمان در نظر گرفت كه قوس كف پا را حمایت می كند.

 

هر گاه فشارهای وارده به این ساختمان زیاد باشد به تدریج باعث ایجاد پارگی‌های كوچكی در آن می شود كه در صورت ادامه یافتن ، التهاب و درد  را باعث می شود.

 

دلایل خارپاشنه چیست

عواملی كه احتمال ابتلا به فاشئیت پلنتار  را زیاد می كنند به قرار زیرند:

 

۱-سن : خار پاشنه در سنین ۴۰ تا ۶۰ سال بیشتر رخ می دهد.

 

۲-انواع خاصی از ورزش مانند دویدن در مسافتهای طولانی ، باله  و.. كه  فشار زیادی را به پاشنه و بافتهای اطراف آن وارد می‌كنند.

 

۳-اختلالا ت مكانیكی پا مانند صافی كف پا ، قوس زیاد كف پا و حتی الگوی غلط راه رفتن .

 

۴-چاقی

 

۵-مشاغلی كه مستلزم ایستادن یا راه رفتن طولانی هستند : مانند كارگران كارخانه ها ، معلمین و…  .

برخی از مبتلایان به خارپاشنه حتی حالت لنگی پیدا می‌کنند

علایم خار پاشنه

خار پاشنه اغلب هیچ علامتی ندارند. اما می تواند با درد متناوب یا مزمن همراه باشد - مخصوصا در هنگام پیاده روی، دویدن - اگر التهاب در نقطه تشکیل شده ظاهر شود. به طور کلی، علت درد خار پاشنه نیست، بلکه آسیب بافت نرم است و بسیاری از افراد درد خار پاشنه و پلانتار فاسیا را مانند فرو رفتن چاقو یا پین می دانند - دردی که بعدا به یک درد مبهم تبدیل می شود ، آنها اغلب شکایت می کنند که درد شدیدی پس از نشستن برمی گردد.

خارپاشنه می‌تواند حین راه رفتن شما را با مشکل مواجه کند

خار پاشنه درمانی غیر از جراحی هم دارد

درد پاشنه همراه با خار پاشنه و پلانتار فاسیا ممکن است به خوبی برای استراحت جواب ندهند ؛ اگر بعد از خواب راه بروید، درد ناگهان پدیدار می شود، که به پلنتار فاسیتیس مربوط می شود و درد می کند و درد اغلب با راه رفتن بیشتر کاهش می یابد اما پس از استراحت طولانی مدت یا پیاده روی وسیع، ممکن است عود کند.

تازمانی که خارپاشنه همه درمان‌ها را رد نکند پزشکان جراحی را توصیه نمی‌کنند

اگر پاشنه درد دارید که بیش از یک ماه طول می کشد، با یک ارائه کننده خدمات بهداشتی مشورت کنید. او ممکن است توصیه هایی مانند:

تمرینات کششی

توصیه های کفش

بستن ماهیچه ها و تاندون های تنش دار

کفش های طبی یا همراه باوسایلی طبی

درمان فیزیوتراپی

اسپلینت شبانه

فیزیوترامی از جمله روش‌هایی است که می‌توان برای درمان خارپاشنه استفاده کرد

تزریق كورتیكواستروئید در پاشته پا: تكرار آن توصیه نمی شود چون می تواند باعث پاره شدن  فاشیای كف پا  یا آب شدن چربی  پاشنه پا شود.

 

شاك ویو تراپی: یكی از موثر ترین درمانها برای خار پاشنه شاک ویو تراپی است كه قادر است طی ۳ جلسه (ندرتا ۵ جلسه) و بدون استفاده از دارو خار پاشنه را درمان كند.

برای درمان خارپاشنه از روش‌های پزشکی غیرجراحی هم می‌توان استفاده کرد

جراحی:ندرتا در مواردی كه به سایر درمانها پاسخ ندهد و درد شدید باشد انجام می شود.

 

راه‌های برای درمان خارپاشنه با طب سنتی

سرکه سیب برای درمان خار پاشنه

نمناک نوشت: یک حوله را به شکل پای خود ببرید و آن را در سرکه سیب فرو ببرید. حوله خیس شده را در کفش خود قرار دهید. حتما حوله را در طول روز مرطوب نگه دارید. حداقل یک هفته این درمان را دنبال کنید.

 

در روشی جایگزین، 1/2 فنجان سیب سرکه را در یک تابه گرم کنید و آن را در یک ظرف کوچک که با آب گرم پر است، اضافه کنید. پای خود را در ظرف به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید، 2 بار در روز برای 1 یا 2 هفته این درمان را تکرار کنید.

 

شما همچنین می توانید 1 قاشق غذا خوری از سرکه سیب و عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و آن را دو بار در روز برای 1 یا 2 هفته بنوشید.

کیسه یخ یکی از روش‌هایی است که برای درمان خارپاشنه استفاده می‌شود

استفاده از یخ برای درمان خار پاشنه

یک بطری آب را بگذارید تا یخ بزند و آن را زیر پای خود برای 10 تا 15 دقیقه رول کنید.

 

این کار را بعد از یک روز با فعالیت شدید و احساس درد فوری انجام دهید.

 

توجه:یخ را مستقیما به پوست خود نزنید، تا از یخ زدگی جلوگیری شود.

جوش شیرین یکی از موادی است که پزشکان در موارد غیرشدید برای درمان خارپاشنه توصیه می‌کنند

درمان خار پاشنه با جوش شیرین

1/2 قاشق چای خوری جوش شیرین و کمی آب را مخلوط کنید تا خمیری تهیه شود.

 

این خمیر را روی پاشنه خود قرار دهید و آن را با باند گاز استریل ببندید.

 

دو بار در روز این درمان را تکرار کنید.

 

در روشی دوم، 1 قاشق چای خوری جوش شیرین و 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. آن را یک بار در روز به مدت 2 هفته بنوشید تا PH بدنتان متعادل شود.

نمک سولفات برای کاستن از درد و درمان خارپاشنه مفید است

نمک اپسوم یا سولفات موثر در درمان خار پاشنه

نمک اپسوم می تواند پاشنه شما را تسکین دهد و آرام کند و همچنین می تواند التهاب را کاهش دهد.

 

2تا 3 قاشق غذا خوری نمک اپسوم را در یک وان آب گرم بریزید.

 

پاشنه آسیب دیده را در ظرف به مدت 10 تا 15 دقیقه خیس کنید.

 

به آرامی پاشنه خود را برای کاهش فشار ماساژ دهید سپس کمی مرطوب کننده بزنید و بخوابید.

برای درمان خارپاشنه از روغن نارگیل استفاده کنید

درمان خار پاشنه با روغن نارگیل

منطقه آسیب دیده را با روغن نارگیل گرم ماساژ دهید و بگذارید چند ساعت بماند تا از درد و التهاب راحت شوید. این کار را هر روز قبل از رفتن به رختخواب برای جلوگیری از ناراحتی در صبح انجام دهید.

 

شما همچنین می توانید 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل را هر روز صبح بخورید.

خارپاشنه می‌تواند بسیار دردناک باشد برای درمان آن از روغن دانه کتاب استفاده کنید

روغن دانه کتان برای درمان خار پاشنه مفید است

1/4 فنجان روغن دانه کتان را در یک ظرف گرم کنید و سپس یک پارچه را در روغن بگذارید. این پارچه را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و آن را با یک قطعه پلاستیکی پوشش دهید. یک پد گرم بر روی روکش پلاستیکی برای چند ساعت قرار دهید. در طول این مدت، از هر حرکتی اجتناب کنید.از این درمان یک بار در روز تا زمانی که از درد رهایی پیدا کنید، استفاده کنید.

زردچوبه از دیگر مواد خوراکی است که برای درمان خارپاشنه استفاده می‌شود

بهبود خار پاشنه با زردچوبه

یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر مخلوط و سپس روی حرارت کم گرم کنید.نوشیدن این محلول دو بار در روز برای بهبود سریع مفید است.

 

شما همچنین می توانید 500 تا 1000 میلی گرم کورکومین را 3 بار در روز برای حدود 6 هفته مصرف کنید. قبل از شروع یک رژیم مکمل، با پزشک خود مشورت کنید.

 

یونجه برای درمان خار پاشنه

به 1 قاشق چای خوری بذر یونجه، نیم فنجان آب جوش اضافه کنید. درش را بگذارید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بجوشد. صاف کنید، سپس کمی عسل را اضافه کنید.

 

این چای را 3 یا 4 بار در روز بنوشید تا درد و التهاب آرام شود. سپس 1 تا 2 فنجان چای یونجه را روزانه بنوشید تا علائم را از بین ببرد.

 

بوراکس موثر در درمان خار پاشنه

یک ترکیب قلیایی، بوراکس نیز برای درمان خار پاشنه موثر است. کمک می کند تا سطح هورمون ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت استخوان را حفظ شود.

 

1/2 قاشق چای خوری بوراکس را با 4 فنجان آب سرد و کلر شده مخلوط کنید. پای خود را در این محلول به مدت 30 دقیقه قبل از خواب خیس کنید و چند هفته به طور روزانه تکرار کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.